Články / Seriály

10 + 1 = Ian Davis

10 + 1 = Ian Davis

redakce | Články / Seriály | 17.06.2024

Ian Davis žije v Brooklynu, kde vyučuje na konzervatoři, vystupoval a nahrával s různými kapelami, včetně dvou vlastních, Relatives a Ian Davis: Rock band. Jeho tvorba je ovlivněna folklórem, kontrapunktem, kanonickými postupy i náhodou, jak se budete moci brzy přesvědčit na premiéře jeho ambientní opery Ephemeral Pulse. Exkluzivně na NODO. Deset a jedna oblíbená skladba Iana Davise.


Jürg Frey - Jürg: Chamber Music
Tvorbu Jürga Freye a kolektivu Wandelweiser jsem objevil během studií na Wesleyanské univerzitě. Pár z mých kamarádů z vysoké hráli ve skupině, která se jmenovala Ordinary Affects, a pozvali Freye a Evu-Marii Houben do Spojených států na vystoupení a přednášky napříč americkým severovýchodem. Inspirovalo mě, v jaké harmonii Jürg kombinuje dobře známé a své vlastní, nádherně čisté melodie. Nejradši mám album Chamber Music, které začíná dlouhým, meditativním kusem Memoire, horizon a pokračuje sérií „cirkulárních“ kusů – kánonů a opakujících se struktur, které se vracejí samy k sobě, dokud není soubor připraven skončit.


Tyshawn Sorey - For Wayne Shorter
Slyšel jsem ji naživo v podání Talea Ensemble v DiMenna Center v New Yorku minulý rok na jaře – chvilku po smrti Wayne Shortera – a byl jsem ohromen. Měl jsem příležitost u Dr. Soreye studovat, když jsem byl na Wesleyanské. Spolupráce s ním mi otevřela nové obzory a začal jsem přemýšlet nad možnostmi improvizace ve vlastní tvorbě.


Morton Feldman - For Philip Guston
Tento kus jsem měl příležitost slyšet dvakrát v podání stejných hudebníků – Petr Kotík (flétna), Joseph Kubera (piano) a Chris Nappi (bicí). Jednou ve Willow Place v Brooklynu, kde sídlí Kotíkovo S.E.M. Ensemble, a jednou ve vestibulu Divadla Jiřího Myrona v Ostravě při zakončení Dlouhé noci v rámci festivalu Ostravské dny, když představení probíhalo mezi 18. a 23. hodinou. Z obou vystoupení jsem si odnesl něco jiného – během prvního jsem seděl celou dobu bez hnutí, blízko hudebníkům a s výhledem na hodiny za nimi, vnímal jsem ubíhající vteřiny, minuty a hodiny. Podruhé jsem se pohyboval v prostoru, pozoroval lidi ležící na podlaze, odpočívající po dlouhé noci plné vystoupení. Vždy jsem byl unesen jedinečností Feldmanovy hudební vize, jeho vztahu k času a intuitivní povahou jeho skladeb.


Iceblink - Carpet Cocoon
Iceblink mi ukázala moje partnerka, která s nimi hrála před lety v Minneapolisu a donesla mi kazetu Carpet Cocoon. Od té doby to jedu dokola! Je na ní spousta složitých kytarových vzorců, synťáků, zvláštních zvuků a chytlavých melodií. Miluju zvuk Carpet Cocoon, ale byl jsem z toho stejně tak nadšený naživo.


György Ligeti - Lontano
Miluji Ligetiho přístup k psaní hudby pro velké soubory; jeho přesah v kánonech a polyfonii, jeho charakteristické jednohlasy, offsetové rytmy a bohaté, elektronicky znějící struktury. U Lontana se všechny tyhle věci potkávají v kontextu, který není příliš atonální, a to se mi moc líbí.


J.P.A. Falzone - A Curving Abacus
Hudba mého kolegy a kamaráda na mě měla v posledních letech velký vliv. Používá algoritmické procesy, ze kterých vzniká bohatá hudba. Seznámili jsme se v roce 2017, když vystupoval se svou skupinou Providence Research Ensemble, jejich skladby odrážely objevování polytonálního, pentatonicky harmonického jazyka s linkami, které se postupně rozvíjely, propojovaly a posouvaly harmonii. Jeho současná hudba zahrnuje více mikrotonálních elementů. Nové album A Curving Abacus, které vyšlo u labelu New World Records, je nádhernou kompilací současných kousků pro velké i malé soubory.


Arvo Pärt - Pari Intervallo
Tvorba Arvo Pärta mi dala impuls k používání jednoduchých vzorců a procesů pro skládání „příjemné“ hudby. Byl jsem nadšený, když jsem zjistil, jak prosté jsou základy Pärtových skladeb. Začal jsem hodně přemýšlet o jednoduchosti a jak bych mohl vytvořit požadované tonality a struktury, a přitom se ve skladbách méně soustředit na jednotlivá gesta.


Tóru Takemicu - Requiem
Jsem velkým fanouškem hudby Tóra Takemica. Tenhle kus byl prvním, co jsem od něj slyšel, a zanechal ve mně velký dojem. Byl jsem ohromen přitažlivostí jeho zvuku a relativní krátkostí kompozice. Je to upřímné vyjádření žalu, a ačkoliv je hudba velmi dramatická, nezní povýšeně nebo přehnaně. Za poslech také stojí jeho skladby do filmu Písečná žena.


Moondog - Moondog II
K Moondogovi jsem se poprvé dostal, když jsem byl na vysoké, a trvalo mi pár let, než jsem se na jeho tvorbu opravdu napojil. Tohle album z roku 1971 je jeho druhé studiové, vydané velkým labelem (CBS), a jde o kolekci pro různé nástroje a hlasy. Moc se mi na tom líbí hravost textů a hudby, jednoduchost, otevřené konce a osobní přístup.


Sarah Davachi - Two Sisters
Už si nepamatuju, jak jsem se dostal k hudbě Sarah Davachi, ale nahrávka Two Sisters mě zasáhla. Zní skoro duchovně a obsahuje prvky rané hudby, které mám moc rád – kontrapunkty, pomalé drony, zvony –, ale jemně zasazené do současnosti.

Info

Ian Davis
web

NODO | Ephemeral Pulse
29. 6. 2024 18:30
Divadlo Jiřího Myrona, Ostrava
web

foto © Katie Vogel

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Pořadatelská: Barbora Mrázová (Povaleč)

redakce 17.07.2024

Oslovili jsme grafičku a produkční Barboru Mrázovou, aby nám prozradila organižační tajemství a dala pár tipů, co ještě navštívit.

10+1 = Lang Biank

redakce 11.07.2024

„Ve výběru jsem zmapoval svou cestu hudebním světem, od rockových kapel až po současnou fascinaci elektronikou, jazzem a hudbou z Brazílie,“ dodává k selekci níže.

Pořadatelská: Tomáš Suchánek (Bukolika)

redakce 08.07.2024

Zakladatel komunitního festivalu zve na nejprogresivnější a nejneobjevenější místní i zahraniční hudebníky na poli klubové a elektronické hudby.

Pořadatelská: Tomáš Bálint (Fraj)

redakce 05.07.2024

Manon meurt v Novej Cvernovke - s ich platňou v ruke som pod pódiom opäť zažíval pocit, ktorý mi hudba spôsobuje už len zriedkavo – absolútne zimomriavky.

Pořadatelská: Štěpán Bolf (Creepy Teepee)

redakce 01.07.2024

Velkoryse komentuje austinský festival SXSW, pražské koncerty a místa a sdílí pár tipů, kam na jídlo a pro desky. Rozhovor.

Kam na rajz se Simonou Kumpanovou (Boskovice)

redakce 16.06.2024

Píáristka festivalu nám řekla, kam jinam se za lidmi a místy podívat, kde ztratit pojem o čase a jen tak být.

Kam na rajz s Filipem Vondráškem (Mighty Sounds)

redakce 13.06.2024

„Prázdniny servírují všelijaké výzvy a jednou takovou by mohl být výlet do Neapole na australského rodáka Xaviera Rudda.“ Pár tipů na trip.

Pořadatelská: Adam Godziek (Tauron Nowa Muzyka)

redakce 10.06.2024

Jak dlouho jezdíme do Katovic na Tauron Nowa Muzyka? Minimálně deset let o něm píšeme ve Full Moonu, ale někteří z nás pamatují i jeho začátky. Pár otázek pro šéfa.

Kam na rajz se Soňou Borodáčovou (Terén)

redakce 04.06.2024

V současné době pracuje jako intendatka platformy Terén, která propojuje divadelní oblast s dalšími nedivadelními obory a testuje hranice performativního umění. Kam nás pozve?

Protokol: Haštal Hapka

redakce 29.05.2024

Mimo jiné napsal hudbu k jednoaktové opeře pro jazzové kombo, smyčcové kvarteto a ansámbl sólistů, jejíž premiéru uvede bienále NODO. Na jaké hudbě vyrostl?

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace