Články / Reporty

Kongresák na nohou, tleskající - Ludovico Einaudi

Kongresák na nohou, tleskající - Ludovico Einaudi

Popluh | Články / Reporty | 03.04.2014

Do Prahy dorazil italský pianista a skladatel moderní vážné hudby Ludovico Einaudi. Mistr minimalistických kompozic, který se nebojí ani popovějších pasáží a různých experimentů s world music i elektronikou, se Praze představil na apríla, ale žádná sranda to nebyla.

Bývalý Palác kultury prošel sice modernizací názvu na Kongresové centrum, to je ale taky poslední modernizace, která je na něm vidět. Socialistický moloch s nevkusným zažloutlým vnitřním obkladem není zrovna estetickým zážitkem, nicméně koncert se vyznačoval spíše decentním osvětlením a skvělou atmosférou, která odvedla pozornost od prostředí. Einaudi nastoupil společně s šestičlennou doprovodnou kapelou, která zahrnovala perkuse, smyčce, basu i v soudobé vážné hudbě oblíbené zapojení elektroniky do podkresu skladeb. A pohltil hned od začátku. Vzletný melodický klavír podpořený violoncelly i masivními bicími se okamžitě zaryl do kůže a koncert byl strhující od prvního tónu po celou první část, kterou zhruba po hodině ukončil odchod doprovodné kapely.

Poté se mistr ujal „slova“ sám a nabídl skvělou lekci ze hry na klavír, kdy dokázal ukolébat, aby si pak chytře zvolenou změnou melodie či rytmu přitáhl diváckou pozornost zpátky. Diváckou pozornost, která zvlášť u dále sedících diváků obrovského sálu lítala všude možně. Místo Euinaudiho a jeho nástroje jste viděli jen rozmazanou skvrnu a lesknoucí se pleš? Nevadí. Stačilo zavřít oči a Italovy prsty vám šeptaly do uší, na čemž měl zásluhu i skvělý zvuk v tichých i výbušných pasážích. Euinaudi ošklivý pomník architektury i kultury socialismu svými magickými prsty během chvíle přemazal na klášter poblíž Verony, kde nahrál své poslední album In a Time Lapse, které přivezl představit. Stačilo jen zavřít oči a naslouchat.

Člověk ani nepostřehl, že se postupně vrátil zbytek kapely, aby koncert dovedl do třaskavého finále a po ovacích vestoje i k následnému přídavku. V něm Einaudi potvrdil, že mu není cizí ani líbivější hudba a poprockové aranže, které spojil se svojí zkušeností s tvorbou soundtracků. Výsledkem byl Kongresák na nohou tleskající do rytmu, netypický, ale výborný zážitek z koncertu minimalistické vážné hudby.

Info

Ludovico Einaudi (it)
1. 4.2014, Kongresové centrum, Praha

foto © Zdenko Hanout

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ať je tahle noc nekonečná (Fvck_Kvlt + Dušan Vlk)

Filip Peloušek 04.03.2024

Už dvě hodiny před začátkem sedím v přízemním baru Akropole, kde několik jedinců zkouší štěstí a poptává lístky na beznadějně vyprodanou akci ze série Pulz.

Nečekaný drift jinam (Gaika)

Jáchym Rainisch 02.03.2024

Drift představuje v jeho tvorbě výrazný posun od dancehallu a rapu a naživo je transformace dokonána. Další zvuky sice nemizí, ale jsou jen v podkresu a přehlušeny.

No importa tu cara, importas tu (Austin TV)

Kryštof Kopec 27.02.2024

Když na jaře minulého roku Austin TV oznámili comebackový koncert, lístky se vyprodaly během tří minut.

Co se děje v pokojíčkách (Holly Humberstone)

Klára Řepková 22.02.2024

Koncert je stejně jako její tvorba hořkosladká óda na ranou dospělost se všemi intenzivními láskami, propitými večery i pocity neukotvenosti a opuštění a hledáním sama sebe.

Brutalita v croptopu (Knocked Loose & Deafheaven)

Marek Hadrbolec 21.02.2024

„I wanna to see all of you stage dive!“ Bryan Garris dává povel a mosheři se sápou na půlkruhové pódium, jen aby na jeho druhé straně přistáli do propletence hlav,…

Řev tříští mramor (Napalm Death)

Kryštof Kočtář 15.02.2024

Agresivní diktát prokládaly milé pauzy, kdy Barney Greenway přítomné vzýval k odmítnutí nenávisti ve prospěch solidarity či hledal majitele nalezeného mobilu.

Cit pro pochmurnost (Of the Wand And the Moon)

Kryštof Kočtář 07.02.2024

Kim Larsen z Of the Wand & the Moon přiznaně kráčí po cestě, kterou vyšlapal legendární projekt Death in June. Někdy je tento krok jistý, jindy méně...

Večer střízlivého hardcore-punku (Magnitude & co.)

Marek Hadrbolec 07.02.2024

„Praha je asi moje nejoblíbenější město v Evropě,“ deklaruje Russell Bussey, zatímco neúnavně poskakuje po pódiu a bez ustání burcuje publikum k větší aktivitě.

Architekti metalcoru (Architects & co.)

Timon Láska 06.02.2024

Do Prahy si Architects kromě zvukově i rytmicky vyšperkovaného, více než devadesátiminutového vystoupení přivezli také spektakulární vizuální doprovod.

Slow travel CTM 2024

Andrea Bodnárová 04.02.2024

Fronta u Betonhalle je úctyhodná a uvnitř je téměř nedýchatelno. CTM otevírají Moundabout, dva týpci, co zpívají o mrtvolách v rašeliništích.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace