Články / Reporty

Nothing Works (Declan McKenna)

Nothing Works (Declan McKenna)

Eva Karpilovská | Články / Reporty | 29.04.2024

Britský písničkář Declan McKenna se po dvou letech vrátil do Prahy, s rozrostlou kapelou zahrál tentokrát v prostorném holešovickém klubu SaSaZu. Setlist postavil na novém materiálu z alba What Happened to the Beach?, neopomněl ani pár starších kousků své prozatím sedmileté kariéry. Velký sál a velký zvuk McKennově osobité hudbě trochu ubraly, nicméně publikum plné teenagerů a zástupců generace Z, ke které se sám otevřeně hlásí, na to nijak nehledělo a koncert si viditelně užívalo.

McKenna večírek odpálil chytlavou aktuální popovou skladbou Sympathy. Fanoušci, v mnoha případech oblečení podobně jako hvězda večera do pohodlných outfitů čerpajících z módy 90. let, se do rytmů šestičlenné kapely dostávaly postupně. Už po pár písničkách tak koncert připomínal pořádnou party se songy jako The Key to Life on Earth z alba Zeros (2020), Isombard z What Do You Think About The Car? (2017) i stále čerstvým rytmickým hitem Nothing Works.

Na koncertu příjemně vyčnívaly změny v rytmu, hlasitosti, nástrojích: hlasové improvizace ve WOBBLE., McKennova výrazná kytara následující zpěv v Mulholland’s Dinner and Wine, klidný začátek I Write the News s různými zkresleními kytary na konci veršů, atmosférický závěr Mezzanine, komorní závěrečná It’s an Act se zpěvákem u klavíru… Zdá se toho dost, byly to ale spíš jen střípky v mase zvuku, ve které se jinak zajímavá hudba ztrácela.

Šest muzikantů na pódiu se snažilo. Sólová kytaristka suverénně hrála riffy, sóla a neostýchala se vyměnit elektriku za akustiku ani přidat vokály, bohužel utlumené hlasitostí kytar, s neustále vážným výrazem. Bubeník dával do koncertu veškeré nasazení, perkusista si hrál i se samplerem, klávesák občas vytáhnul příčnou flétnu, jejíž zvuk se v hlasité produkci ztrácel, basák si užíval kontakt s frontmanem. McKenna komunikuje nejraději hudbou, slova zredukoval na formální věty, zato se nebál občas přiskočit až k první řadě nadšených fanynek.


fotogalerii z koncertu najdete tady

Největší ovace vzbudil McKennův angažovaný hit Brazil, při kterém většina sálu nezapomněla vytáhnout mobily. Tancování a jásání mladých posluchaček, a v menší míře i posluchačů, působilo přirozeně, stejně jako projev hudebníků. Zavalen zvuky, zvonovými kalhotami, volnými košilemi a teniskami ale návštěvník koncertu marně hledal něco víc, něco, co by páteční zážitek učinilo výjimečným.

McKenna o novém albu mluví jako o feel good, takže cítit se fajn snad stačí a větší přesah není nutno hledat. Anebo možná stačí pustit si desku doma nebo do sluchátek, pokud chcete, aby hudební nápady a zpěv vynikly lépe.

Info

Declan McKenna (uk) + Soft Launch (uk)
27. 4. 2024 SaSaZu, Praha

foto © Katarzyna Wolf

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Still moving (Respect Festival 2024)

Akana 19.06.2024

Na každém ročníku Respect Festivalu se najde něco památného, jedinečného, něco, co i po letech zchátralým paměťovým buňkám napoví: „To bylo tenkrát, když…“

All kinds of rock for all kinds of people (Rock for People 2024)

Eva Karpilovská 17.06.2024

Hlavně chill. Co na tom, že se kolem vás pohybují tisíce lidí. Jsme tu přece všichni kvůli hudbě, tak proč si ji kazit malichernostmi?

Zastavit čas i způsobit amok (The Smile)

Tomáš Jančík 15.06.2024

Necelé dva roky po debutu A Light for Attracting Attention vydala skupina okolo Thoma Yorka druhou desku, politicko-kritickou i osobní, a v podobný čas se The Smile vrátili do Fora…

Nadšení i prostoje (Troye Sivan)

Zdeněk Němec 11.06.2024

Halu opouští spokojený dav vybavený ochutnávkovými pytlíky Pom-Bär, přelézá nebo podlézá zábradlí u chodníku.

Porážkám navzdory (High on Fire)

Marek Hadrbolec 05.06.2024

První z koncertů v Kabinetu Múz se mění v generální zkoušku a test krizového managementu americké trojice, technika totiž jinak precizní kapele škodí, kde jenom může.

Vídeňská magma v jícnu DOXu (Klangforum Wien I.)

Helena Konvalinová 03.06.2024

Pro první večer programu Prague Offspring, který je věnovaný soudobé hudbě, zvolilo Pražské jaro elegantní sál DOX+.

Ztracené zvuky (claire rousay)

Julia Pátá 27.05.2024

Moje pozornost se přesune na jméno Elliotta Smithe. Místy je překrývá bledě modrý fender, který jemnými arpeggii a ojedinělými akordy objímá ambientní podkres.

Pečlivě organizovaný chaos (RuinsZu)

Kryštof Kočtář 26.05.2024

„Na cos to sakra přišel? Už zvukovka mi málem urvala hlavu!“ vítal mě před koncertem RuinsZu v Paláci Akropolis známý. Tedy alespoň myslím.

Fantasy v kulisách hororu (Jeden kmen + Ďyvina + Budeč)

Kryštof Kočtář 21.05.2024

Drnčivé legato niněry, bezpočet fléten sytících sál tančivým pískáním, ale také všemožné samply a moderní elektronika. V nové Melodce.

Vibrující kosti (Bell Witch)

Marek Hadrbolec 20.05.2024

Ticho nikdy není tak hlasité, jako když Jesse Shreibmann zkříží paličky nad hlavou před dalším úderem do bicích.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace