redakce | Zprávy / Festivalové | 14.09.2019
Sedmý ročník Signal Festivalu představí návštěvníkům 18 uměleckých instalací od tvůrců z České republiky i ze zahraničí. Festival digitální a kreativní kultury se uskuteční od čtvrtka 10. října do neděle 13. října.
Světelné a site-specific instalace budou spolu s videomappingy k vidění na třech trasách, které povedou Malou Stranou, Starým Městem a Karlínem. Festival bude provázet společné téma, kterým se k 30. výročí od významných společenských změn v České republice stala revoluce. Mezi nejvýraznější česká jména letošního ročníku patří architektka Eva Jiřičná a čechoargentinec Federico Díaz, který spolu s dalšími vybranými umělci tvoří pod záštitou globální iniciativy Big Light. Slavnostní zahájení proběhne 10. října v 19 hodin na Smetanově nábřeží u nejrozsáhlejší instalace v historii festivalu od audiovizuálního umělce Jakuba Peška. Signal Festival 2019 nabídne 9 instalací od českých a 9 od zahraničních autorů. Z celkem 18 instalací bude 12 umístěných na zcela nových lokacích a návštěvníci se nově podívají například do areálu Invalidovny nebo Ministerstva dopravy. Na Smetanově nábřeží vznikne největší instalace v historii celého festivalu, která pomocí laserů pokryje 180 000 m3 mezi nábřežím a Střeleckým ostrovem. Nově se součástí hlavního programu stane audiovizuální performance v kostele U Salvátora od čtveřice mladých umělců, kteří pomocí světel, kouře a varhanní hudby vytvoří jedinečný zážitek.
Sedmý ročník festivalu přinese díla významných osobností české umělecké scény, mezi které se řadí světově uznávaná architekta Eva Jiřičná se studiem AI - DESIGN. Tajemný světelný objekt umístěný ve Vojanových sadech přiměje návštěvníky k vlastní sebereflexi a možná i proměně a téma revoluce se v něm odráží na mnohem osobnější rovině. Další výraznou zastávkou letošního Signal Festivalu je prezentace globální iniciativy Big Light, která vyzvala umělce česko-argentinského původu Federica Díaze, aby společně s Janem Hladilem, J. M. Ledgardem, Dmitrij Nikitinem, skupinou Rafani a dalšími pomohli veřejnosti představit její historii. České digitální a audiovizuální umění silně ovlivňuje a formuje umělec Jakub Pešek, zakladatel Lunchmeat festivalu a autor nejrozsáhlejší instalace v historii Signal Festivalu. Site-specific instalaci diváci uvidí nad vodní hladinou na 180 000 m3 mezi Smetanovým nábřežím a Střeleckým ostrovem a objeví tak netušené možnosti vystavování uměleckých děl ve veřejném prostoru.
Letošní ročník provází hlavní téma, které stejně jako loni poskytlo historické výročí. Konkrétní moment československé historie připomene instalace Trabi na Petříně, na kterou se spojilo studio Signal Production s organizací Post Bellum. Audiovizuální instalace skládající se z deseti automobilů značky Trabant připomene útěk východoněmeckých Němců na podzim 1989, po kterém na Petříně a v jeho okolí zůstalo kolem tisíce opuštěných trabantů. Projekt nabídne skrze audiovizuální projekce vzpomínky obou stran, Čechů i Němců. Revolučnímu podzimu roku 1989 se bude věnovat i hravý videomapping od italského studia ILLO na Lyčkově náměstí v Karlíně. Videomappingy letos rozehrají fasády budov na Malé Straně a na karlínské trase. Na Tyršův dům se po roční pauze vrací oblíbený 3D videomapping, tentokrát od ukrajinského studia SKILZ, které spojí příběh o lidské touze po lepší budoucnosti se silným vizuálním stylem. Fasádu kostela na Karlínském náměstí rozhýbe videomapping od tureckého studia Nohlab. Šest instalací bude už potřetí součástí placené Galerijní zóny Signal Festivalu. Letos zahrnuje Muzeum hudby, kde turecký umělec Memo Akten představí dílo, ve kterém je světlo, obraz i zvuk řízeno stejnými matematickými postupy a algoritmy. Dále Ministerstvo dopravy s instalací od české umělkyně a designérky Kláry Horáčkové a Zrcadlovou kapli Klementina, kterou promění italské studio **fuse***. Dalšími zastávkami Galerijní zóny je Invalidovna, Main Point Karlin a Vojanovy sady.
Vrací se doprovodný program Transmit, letos v podobě panelových diskuzí a rozhovorů s vybranými umělci letošního ročníku a odborníky z oblasti moderních technologií. Novinkou je program pro děti Signal Playground, který zahrnuje dětské instalace, projekce a procházky pro malé návštěvníky spojené s kreativním workshopem. Další důležitou novinkou ve vývoji festivalu je jeho ekologická proměna. Již nyní pracuje na několika aktivitách, které představí v průběhu října a ještě intenzivněji v dalších ročnících. Proměna začíná spoluprací s ekologickým projektem Sázíme stromy.
redakce 26.03.2024
Instrumentální jazz-funková formace Mezzoforte patří k tomu nejzajímavějšímu, co dal Island hudebnímu světu.
redakce 25.03.2024
Žánrově je program scény rozpřažen od euforického popu přes psychedelii, rap, africkou elektroniku až k razantnímu postpunku. Devatenáct jmen, devatenáct svébytných přístupů.
redakce 25.03.2024
Pestrá směs, kterou jinde neuslyšíte, od mizejících tradic po současné globální fúze, od veteránů žánru po horké novinky.
redakce 24.03.2024
Kerry King loni oficiálně založil svou sólovou superskupinu složenou ze známých thrashmetalových hudebníků.
redakce 23.03.2024
Luxemburský raper Maz Univerze organizátori očaril na nemeckom festivale Reeperbahn. Originálny flow a texty, ktoré sa dotýkajú rôznych tém.
redakce 22.03.2024
Pořadatelé garantují třem kapelám, které vybere mezinárodní porota nebo diváci ze sedmi finalistů postup na letošní ročník festivalu.
redakce 18.03.2024
Festival prezradil ďalších hudobných interpretov, medzi nimi umelcov pôvodom z Islandu, Bangladéša, Chorvátska, Rakúska, USA, Austrálie, Španielska.
redakce 18.03.2024
Diváci při stejném počtu akreditací v prodeji jako loni mohou očekávat nový sál, více repríz atraktivních titulů a více projekcí denně.
redakce 17.03.2024
Sérii doprovodných festivalových koncertů odstartuje projekt Erwana Keravece, který představí rané skladby Philipa Glasse z roku 1969.
redakce 14.03.2024
Padesátka snímků filmařů do třiceti let v hlavní soutěži, pamětnické ohlédnutí a trojice koncertů.