Veronika Mrázková | Články / Reporty | 02.04.2014
Pořadatelská velkomyslnost bývá ojedinělá. Hutný program vypadal na papíře lákavě, ale nekonečně zároveň, šest hodin nakonec uteklo jako nic. Dějiště návratu Lamb nebo objevných BBNG zažilo sen s masivním preludiem. Takhle se na koncertě uděláte jen několikrát za život.
Důlní prostranství hostilo kdysi dávno při rozjezdu festivalu méně umělců než nyní "běžný warm-up". Na místě ševelily stovky lidí. Ohromující krovy v patnáctimetrové výšce, světla zalamující se v továrních okenicích a děsivě dlouhé závěsy kolem celého sálu, plíživé bodovky na nich - takové prostředí přináší stimul samo o sobě (a Tauron Nowa Muzyka si na toto čím dál tím víc potrpí). A pochopitelně: nulová míra zkreslení, zvukařská práce a technika nejvyšší jakosti, to je to, za čím se vyplatí jezdit.
O vstupní set se bez zaváhání postaral zdvojený C H District. Přístup Miroslawa Matyasika sází na dobrý začátek, bezchybné přechody a grandiózní finále - zdánlivě otřelé schéma, které se málokdy povede doladit a završit. Pro C H District malina. Zapomeňte na skladby na youtube, naživo byste projekt nazvali spíše berlínským IDM/technem než slezským experimentalem.
Se Zamilskou to je jiné (techno). Vyhlíží jako z růže květ, zní jako hromotluk. Její příběh má podtitul: "Když křehotina bojuje." Pod jedním kuželem světla, svítící trubicí a s překvapivou vervou hustila páté přes deváté. Lítaly hromy, blesky, zaoblené zvuky vyloudila jen za odměnu. Předvedla jen svou divočejší stránku a hlučela, co to šlo, o to méně se věnovala obsahu: vrstvení bylo čitelné, bez nápadů, jednotvárné. Díky hrubozrnému tracku Quarrel ji ale zná celá tamní elektro scéna, tak budiž. Mezi lokální scénou a programovým vrcholem ještě vysázel velmi přívětivé tracky samotnými Moderaty přizvaný Alex Banks. Jeho set nevybočoval. Důmyslné, ruchově bohaté a silně vypointované tracky uvedly německé trio ve shodě s naladěním publika.
Moderat představili kompletní album II, s nímž jsou na nepřetržitém osmnáctiměsíčním turné. Jeho slávu už nikdo nezpochybní, umístilo se ve spoustě žebříčků, pohltilo fanoušky Modeselektor i Apparata. Často se ale zapomíná na tvůrce vizuální stránky: Pfadfindereie. Trojice o něm shodně hovoří jako o čtvrtém členu Moderat, jeho práce na koncertní vizualizaci je stejně sugestivní jako zpracování předchozích DVD videí. V multimedial show tolik nepracuje s impresionistickými motivy, nicméně opět dominují preparované výřezy skutečnosti, světla pracují s kontrasty a bíločernou škálou. Pfadfinderei využívá prostorovosti, zpomalení času a vrstvené projekce. Čtyři velkoformátová plátna křížená na obdélníkovém půdorysu ve dvou osách evokují díky vícebodové projekci 2D i 3D efekt současně. Výsledkem jsou světelné hry a rozšíření projekce i na stropy, kouty a záhyby starého Szybu Wilson. Mimo hvězdné oblohy se na plátno dostala symbolika tvořivých rukou a alegorie hrdé svobody v obrazu ikonického býka. Integrita zvuku a obrazu je u Pfadfindereie strhující, v rámci koncertní vizualizace používá také mapping, komix art a fotografii.
Jediné, co poměrně razantně narušilo večer, byl krátký výpadek zvuku během singlu Bad Kingdom. Sasha to připodobnil ke zkaženému orgasmu těsně před vrcholem, nicméně publikum vytleskávalo nasazený rytmus až do nahození signálu. Je pro mě nepochopitelné, že se podivné diskotékové potleskávání ujalo a vydrželo publiku až do konce, Moderatům to ale zřejmě nevadilo.
Kdo byl od začátku, a přesto ustál i finální after s Terranovou, zaslouží obdiv, kůň německého labelu Kompakt bude k vidění i na samotném festivalu. Odcházela jsem ve chvíli přechodu na letní čas, s pocitem naprostého naplnění. Before Tauron eventy nepřestanu protežovat. Moderatům předcházel unikátní koncert Bokka a nadcházející událost 6. 4. je ještě pikantnější. Pink Freud, legendární punk-jazzová grupa, uvede v předpremiéře těžko uchopitelný materiál Autechre. Více říkat nemusím.
Before Tauron Nowa Muzyka Festiwal 2014:
C H District (pl) + Bokka (pl) + Zamilska (pl) + Moderat (de) + Terranova (de)
29. 3. 2014, Galeria Szyb Wilson, Katovice
foto © Radosław Kaźmierczak
http://www.festiwalnowamuzyka.pl
Filip Peloušek 25.07.2024
Nejsem na Colours poprvé, ale za sedm let mé absence jsem zapomněl, jak monumentální areál je, a hlavně, kolik lidí se v něm pohybuje.
Ema Klubisová 24.07.2024
Po Bear Stone sme sa odviezli do Záhrebu, kde sme prespali u kamaráta, snažiac sa pozliepať štyri dni festivalových dojmov do jedného koherentného textu a fotogalérie.
Dantez, Michal Mikuláš 21.07.2024
Sobota s Jamesem Blakem coby hlavní hvězdou věští, že se letošní konec ročníku bude za poklidnějšího rozjímání...
Dantez, Michal Mikuláš 20.07.2024
Pátek, středobod festivalu, srovnávání stavů.
Dantez, Michal Mikuláš 19.07.2024
Štvrtok sa v poobedňajších hodinách rozbieha do maximálnych rozmerov. Vír festivalu už sťahuje všetko okolo seba.
Dantez, Michal Mikuláš 18.07.2024
Pozvolné propíjení jasných barev: krotkost hlasitosti kompenzují Morellovy dozvuky.
Timon Láska 17.07.2024
Tak intenzivní komunitní vibe jsem na žádném festivalu necítil. Soustřednost a jedinečnost vzájemného porozumění navíc sahá přes různé faktory.
Jakub Béreš, Dominik Polívka 16.07.2024
Strach o nejbližší střídá po návratu domů obavy o samotný festival. Pohoda je místem s jedinečnou reputací a bezpečným prostorem pro všechny, kterým není dobře ve vlastní zemi.
Václav Valtr 16.07.2024
Místní spolek Thonmi chová jaky, provozuje restauraci s exotickou kuchyní, buduje tibetský dům či asijskou poznávací stezku. Decentní festival coby vrchol sezóny.
Aneta Martínková 15.07.2024
Dramaturgie, prostor, ve kterém se festival odehrává, světla, ozvučení. Všechny podmínky jsou tu zkonstruované k tomu jít úplně na dřeň.