Jakub Veselý | Články / Reporty | 12.04.2024
Pražské trio Dukla vydaním nového albumu Stejný lepší rozbehlo intenzívnu tour po Česku a Slovensku. Koncertom v domácom MeetFactory oficiálne pokrstili hotovú prácu a o dva dni neskôr v sprievode rapera Ankiho, producenta Aid Kida a Tasyy prileteli ako gripen, respektívne Bolt odohrať širokú ponuku skladieb do brnenského Kabinetu múz.
Z plnej účasti nadšený Anki štartoval minimalistickými trapovými beatmi a čistými vokálmi popohnal zúčastnených, ktorý sa okamžite zapojili do refrénov. Popri rytmických hi-hats a jemných kľudných melódií raper priblížil publiku svoj svet plný práce, trpezlivosti a malých radostí. Sympatie vyvolal skromným postojom. Priestor bol pre opis bežného života v Prahe, žiadne nadnesené pretvárky ani prehnané sny. Cloud rapové beaty prešli na rytmy klubovej tanečnej hudby a k ozvene refrénov sa pridal pohyb. Ku koncu predviedol svoj rapový prednes aj Lukáš Mayen na feate v pesničke Love.
Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly. Výjav pripomínajúci rave klub vystihoval náladu obohateného zvuku nového albumu a koncert Dukly odštartovala úvodná Tutto Passa. Z pozadia syntezátorov Jáchyma Krohe vyčnievala basgitara Jozefa Hradílka a Lukáš Vydra pokračoval, v duchu spolupráce pred koncertom, rapovým prednesom. Vynovený kabát repertoáru Stejný lepší priniesol zmenu ešte väčším využitím elektronických prvkov a inšpiráciou moderného rapu.
Staršia tvorba známa gitarovým popom utkaným zo žánrov new wave, post-punk, ktorá častokrát odkazuje na staré české piesne k táboráku, tentokrát prirodzene koexistovala s pridanou hodnotou tohtoročného vydania a atmosféra sa dokázala prispôsobiť nálade a intenzite zvolenej hry. Gitarovým piesňam svedčili svetlá zvýrazňujúce obrysy kapelníkov, ktorý vytiahli aj pesničky z nostalgie postaveného albumu Honza, alebo z EP Moře vnitrozemí, v ktorom prvýkrát vo veľkom upustili od strunových nástrojov a dali možnosť k dominancii syntezátoru. S ústupom hmly prišiel čas na obľúbenú zamilovanú IP Pavlova a úplnú pohodu, vďaka ktorej spieval celý klub Holku se psem. Počas nej Anki opäť použil svoju schopnosť zvýšil hype na maximum. Tak ako pri predchádzajúcom vystúpení nebol priestor pre plávanie v oblakoch. Nohy pevne na zemi, bežné starosti bez ťažkých existenčných otázok dali možnosť k oddychu a prijemnej nálade.
fotogalerii z koncertu najdete tady
Na zamotanie hlavy prišiel až B2B set s Aid Kidom a Tasyou, ktorí spoločne za mixážnymi pultmi uvarili pre síce už menšie, ale nadchnuté publikum mix klubovej hudby, experimentu a ambientu. Napriek komplexnejšej ponuky zvukov a kompozícií ostal pocit z predchádzajúceho nedotknutý a interpreti zachovali groove v podobnom duchu.
Večerom sa niesla pohoda a ani vyťaženosť vypredaného koncertu neuškodila, práve naopak. Publikum poznalo mnoho pesničiek naspamäť a nehanbilo sa zapojiť. Každý mal priestor pre oddych s Ankim od každodennej súťaže pózy, od ťažkých existenčných úvah u Dukly, alebo k rozjímaniu nad hudbou s Aid Kidom a Tasyou. Na koho sa so vstupom nedostalo, nemusí mať strach. Dukla plánuje priletieť stíhacím boltom do Brna ešte v druhej polovici apríla.
Dukla + Anki + Aid Kid & Tasya
10. 4. 2024 Kabinet múz, Brno
foto © Tamara Šejnová
Filip Peloušek 30.09.2024
Už příprava scény pro finální set v Concert Hall dávala tušit nápor na všechny smysly – fukary na listí, roztrhaná plátna a temné prapory.
Filip Peloušek, Dominik Polívka 29.09.2024
Jak byly první dvě noci pod Veletržákem ve znamení dystopie a pozvolného zániku civilizace, tak sobotní noc posouvá dění do chladné mechanické budoucnosti, kde jsou lidé pouhou vzpomínkou.
Klára Řepková 29.09.2024
Adam Dragun jen občas mezi skladby zařadí proklamace, které mají podtrhnout úzkostlivé vyznění nahrávky o „východoevropské verzi pozdního kapitalismu“.
Dominik Polívka, Jarda Petřík 28.09.2024
Kdo čekal, že program do druhé ranní ryze postávací/posedávací, toho 33EMYBW vyvede z omylu během prvních minut svého frenetického živáku.
Marek Hadrbolec 27.09.2024
Kanadská čtveřice sice několikrát nabídne záchranné lano v podobě melodie nebo silnějšího motivu, nikdo ale nemá vůli se ho chytit a nechat se vytáhnout zpět na světlo.
Dominik Polívka, Kristina Kratochvilová 27.09.2024
Přebíhám rozkopanou silnici k Veletržnímu paláci, který se na další čtyři večery, a brzká rána, stane mnohým druhým domovem. Mám skluz...
Jakub Veselý 27.09.2024
Ďalšie skladby napredujú bez pauzy a dlhé repetičné pasáže nehlásia koniec. Je to jeden celok, ktorý omamuje poslucháčov.
Veronika Tichá 25.09.2024
Z nové desky, na jejíž vydání spustili WWW crowdfundingovou kampaň, úspěšnou po pár dnech, nezaznělo živě nic, nicméně dvojice Anděrových předvedla...
Jarda Petřík 25.09.2024
Jsou to právě tyhle kontakty a propojení napříč AV festivalovou scénou, které v budoucích letech posunou Lunchmeat festival co do prezentovaných projektů výrazně dopředu.
Jarda Petřík 24.09.2024
Po čekání na dostatečně silnou mlhu se rozsvítí intenzivní bílá světla a uprostřed prostoru před projekčním obdélníkem se pozvolna zhmotní postava Katariny Gryvul.