Články / Reporty

Pečlivě organizovaný chaos (RuinsZu)

Pečlivě organizovaný chaos (RuinsZu)

Kryštof Kočtář | Články / Reporty | 26.05.2024

„Na cos to sakra přišel? Už zvukovka mi málem urvala hlavu!“ vítal mě před koncertem RuinsZu v Paláci Akropolis známý. Tedy alespoň myslím. Uši jsem měl totiž stále poněkud zalehlé z jiné akce.

Pohodlně uvelebeni na schodku v toho času postupně se plnícím sále jsme diskutovali, které z desek japonských The Gerogerigegege máme rádi nejvíce, které nejméně. Já coby skalní fanoušek reprezentoval spíše to „nejvíce“. Čas od času na nás pak padl stín nenápadné okolojdoucí postavy v sandálech. S nečitelným výrazem, vyrovnaným i přísným, tam a zpět kráčel Tacuja Jošida, bubeník a zpěvák brutal progového projektu Ruins.

Dříve vystupoval po boku rozličných baskytaristů, posledních cirka dvacet let hraje převážně sám, a to zpravidla pod pseudonymem Ruins Alone. Jeho jednočlenné běsnění mi žel vloni na brněnské Ponavě uniklo, byl jsem příliš znaven po Minimaratonu elektronické hudby, který proběhl den předtím v Ostravě. Teď to bylo podobné: mé zalíbení v experimentální hudbě mě zlákalo opět do Ostravy, tentokrát na Hlukovæ Mystéria. Brno-Ostrava-Brno, poté Brno-Praha-Brno. Autobus, spánkový deficit, pivo… Ale Jošida nyní absolvuje turné s avantgardně-jazzovými Zu, čemuž nešlo říci ne.

Zu obohatili Jošidovo bubnování o tóny barytonového saxofonu a baskytary. Tato kombinace pak ústila v krásně dunivý a hutný zvuk, který místy Jošida protínal kvílivou fistulí či úderně rytmizovaným zpěvem textů ve smyšleném jazyce. Co do hluku se o nejpůsobivější část koncertu postaral saxofonista Luca T. Mai. Při jednom jeho delším sóle jsem měl pocit, jako by mi každý z ostře ječivých i hřmotných tónů prorážel lebku skrznaskrz. Torturou o sobě dal nepřeslechnutelně vědět poté, co na několik skladeb opustil podium. V této části setu hrál Jošida pouze s baskytaristou Massimem Pupillem skladby příslušící repertoáru Ruins. Například píseň Hyderomastgroningem ze stejnojmenného alba, precizně organizovanou i chaotickou současně. Paradoxně znějící přirovnání je zpětně docela příznačné pro celý set RuinsZu. Jakkoli na první pohled chaoticky a nezřízeně do své bicí soupravy Jošida tloukl, vždy skončil hrát unisono přesně jako dvojice kolegů.

Navzdory energickým pohybům zůstala Jošidova tvář s ostrými rysy po celý set stejně soustředěně klidná. Úzkým knírkem a trochu i účesem mi po několika skladbách začal připomínat hlavního hrdinu filmu Perfect Days. Tuto podobnost pak Jošida ještě umocnil po skončení, kdy si publikum vyfotil drobným obstarožním fotoaparátem ne nepodobným tomu, který při sobě filmový protagonista stále nosil. Kráčeje pod posledními červánky vstříc nádraží mě tahle vzpomínka na dokonalé zakončení dne přiváděla k unavenému úsměvu.

Info

RuinsZu (it/jp)
23. 5. 2024 Palác Akropolis, Praha

foto © Kryštof Kočtář

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Všechno ještě není ztracené (Colours of Ostrava 2024)

Filip Peloušek 25.07.2024

Nejsem na Colours poprvé, ale za sedm let mé absence jsem zapomněl, jak monumentální areál je, a hlavně, kolik lidí se v něm pohybuje.

Nič nie je zdarma (Melt Festival 2024)

Ema Klubisová 24.07.2024

Po Bear Stone sme sa odviezli do Záhrebu, kde sme prespali u kamaráta, snažiac sa pozliepať štyri dni festivalových dojmov do jedného koherentného textu a fotogalérie.

Propíjení barev (Colours 2024): Finále po finále

Dantez, Michal Mikuláš 21.07.2024

Sobota s Jamesem Blakem coby hlavní hvězdou věští, že se letošní konec ročníku bude za poklidnějšího rozjímání...

Propíjení barev (Colours 2024): Pestré harmonie, temné promluvy

Dantez, Michal Mikuláš 20.07.2024

Pátek, středobod festivalu, srovnávání stavů.

Propíjení barev (Colours 2024): Živelnosť v plnom prúde

Dantez, Michal Mikuláš 19.07.2024

Štvrtok sa v poobedňajších hodinách rozbieha do maximálnych rozmerov. Vír festivalu už sťahuje všetko okolo seba.

Propíjení barev (Colours 2024): Dozvuky

Dantez, Michal Mikuláš 18.07.2024

Pozvolné propíjení jasných barev: krotkost hlasitosti kompenzují Morellovy dozvuky.

Hořet bezpečně (Creepy Teepee 2024)

Timon Láska 17.07.2024

Tak intenzivní komunitní vibe jsem na žádném festivalu necítil. Soustřednost a jedinečnost vzájemného porozumění navíc sahá přes různé faktory.

Pohoda (2024) počasí navzdory

Jakub Béreš, Dominik Polívka 16.07.2024

Strach o nejbližší střídá po návratu domů obavy o samotný festival. Pohoda je místem s jedinečnou reputací a bezpečným prostorem pro všechny, kterým není dobře ve vlastní zemi.

Asijský koktejl v Sudetech (Eastern Tunes 2024)

Václav Valtr 16.07.2024

Místní spolek Thonmi chová jaky, provozuje restauraci s exotickou kuchyní, buduje tibetský dům či asijskou poznávací stezku. Decentní festival coby vrchol sezóny.

Transforma 2024: Přijít k sobě

Aneta Martínková 15.07.2024

Dramaturgie, prostor, ve kterém se festival odehrává, světla, ozvučení. Všechny podmínky jsou tu zkonstruované k tomu jít úplně na dřeň.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace