Články / Reporty

Z ušaté LFŠ

Z ušaté LFŠ

Veronika Havlová | Články / Reporty | 08.08.2021

A je to tu zase. V pátek začala Letní filmová škola, festival, který nezastavila ničivá povodeň v devadesátkách, není tedy divu, že ho loni ani letos nezastavila nějaká ta pandemie. Loňský ročník sice působil trochu neskutečně a náměsíčně, ale momentálně se zdá, že je Filmovka opět v plné kondici, jen o tři dny kratší a o týden posunutá. Však se ústřední trojici v čele festivalu, ředitelce Radaně Korené a dvojici dramaturgů Ivě Hejlíčkové a Janu Jílkovi, dostalo během sobotního slavnostního zahájení mnohých milých slov chvály jak z úst hradišťského starosty, tak i ředitele ostravského studia ČT. Moderátor večera, velice tradiční pan Kubánik, si pro ně připravil „humorné dárky“ a pro nás v sále pak delší vtipný úvodní projev, postavený na glosování uplynulého roku pomocí hlášek Zdeňka Svěráka. Kdyby měl dar naslouchat publiku, podobně jako nás motto letošního ročníku nabádá naslouchat filmu, mohl svůj projev po prvních třech rozpačitých reakcích utnout a nám by zbylo víc času. Na cokoli jiného.

Naslouchání bylo velmi případně i ústředním motivem zahajovacího filmu, slovensko-českého Muže se zaječíma ušima, v němž se jeho režisér Martin Šulík kvalitou minimálně přiblížil svému téměř dvacet let starému Slunečnímu státu. Nejen že se mu povedlo obsadit Miroslava Krobota mimo jeho tradiční škatulku, a nechal ho tak předvést, že umí hrát i něco jiného než mlčenlivé podivíny a občas suše hláškující bručouny. Hlavně se ale nebál střelby do vlastních řad a vytvořil postavu umělce, jehož hluboko zakořeněný sobecký kokotismus během filmu postupně vyplouvá na povrch stále patrnějšími trhlinami v masce šarmantního úspěšného spisovatele, chápavého a citlivého otce, přítele a partnera. A nepůsobí u něj příliš trapně ani fakt, že se chystá na obligátní založení druhé rodiny v pozdním věku, tedy že, řečeno s jednou postav, zplodil vlastní vnouče.

Při nutnosti oznámit tuto radostnou novinu svým dospělým dětem a hlavně vyjednat rozvod se stávající manželkou, s níž už dvacet let nežije, absolvuje cestu do minulosti, při níž je konfrontován se svými chybami, jejichž závažnost v proudu děje stoupá natolik, až se v našich očích postava původně sympatická proměňuje na odporného sobce. To, co působilo jako okouzlující umělecká rozevlátost, se ukazuje být pouhou bezohledností. Všechny ohavnosti, kterých se kdy dopustil, je pohotový omluvit nutností umělce poznat život ze všech stránek. Ostatně jeho knihy jsou oceňované a čtené, to je hlavní. Ovšem mistrně odposlechnuté dialogy, jimiž šperkuje svá díla, nejsou dokladem jeho schopnosti druhé lidi poslouchat, ale jen je slyšet a využívat. O zvláštním přístupu k sebereflexi svědčí i to, že jeho právě vznikající dílo, pronikající do filmu černobílými scénami, je podobenstvím o muži, který se až díky záhadně narostlým zaječím uším naučí naslouchat lidem kolem sebe. Nicméně i ten největší samožer má šanci na nápravu. Poslední záběr naznačuje, že s hrdinou jistá odhalení z minulého života přece jen trochu pohnula a že si pozdě, ale přece začíná pěstovat své vlastní symbolické zaječí uši.

Tohle celé poselství se Šulíkovi daří předat v obalu odsýpající sarkastické komedie, která je v poměrech současné české i slovenské komedie dost netradičně namířená na muže v pozdním středním věku, přičemž naopak tradiční terče mužského humoru v podobě tchyní a postarších (budoucích) exmanželek chvályhodně rehabilituje.

Naslouchat takovým filmům je radost. A mnohé další radosti v bohatém programu LFŠ ještě čekají. O nich zase příště.

Info

47. Letní filmová škola Uherské Hradiště
6.–12. 8. 2021
Uherské Hradiště
Fb událost

foto © se svolením LFŠ

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Tři dny v Barceloně (Sónar 2024)

Zuzana Malá, Lenka Pittnerová 21.06.2024

Dostalo se nám škály zážitku, od experimentální scény, bohaté nabídky projektů v rámci doprovodného programu, které téměř vždy zahrnují AI, techna v gigantických halách i barcelonského fashion weeku.

Still moving (Respect Festival 2024)

Akana 19.06.2024

Na každém ročníku Respect Festivalu se najde něco památného, jedinečného, něco, co i po letech zchátralým paměťovým buňkám napoví: „To bylo tenkrát, když…“

All kinds of rock for all kinds of people (Rock for People 2024)

Eva Karpilovská 17.06.2024

Hlavně chill. Co na tom, že se kolem vás pohybují tisíce lidí. Jsme tu přece všichni kvůli hudbě, tak proč si ji kazit malichernostmi?

Zastavit čas i způsobit amok (The Smile)

Tomáš Jančík 15.06.2024

Necelé dva roky po debutu A Light for Attracting Attention vydala skupina okolo Thoma Yorka druhou desku, politicko-kritickou i osobní, a v podobný čas se The Smile vrátili do Fora…

Nadšení i prostoje (Troye Sivan)

Zdeněk Němec 11.06.2024

Halu opouští spokojený dav vybavený ochutnávkovými pytlíky Pom-Bär, přelézá nebo podlézá zábradlí u chodníku.

Porážkám navzdory (High on Fire)

Marek Hadrbolec 05.06.2024

První z koncertů v Kabinetu Múz se mění v generální zkoušku a test krizového managementu americké trojice, technika totiž jinak precizní kapele škodí, kde jenom může.

Vídeňská magma v jícnu DOXu (Klangforum Wien I.)

Helena Konvalinová 03.06.2024

Pro první večer programu Prague Offspring, který je věnovaný soudobé hudbě, zvolilo Pražské jaro elegantní sál DOX+.

Ztracené zvuky (claire rousay)

Julia Pátá 27.05.2024

Moje pozornost se přesune na jméno Elliotta Smithe. Místy je překrývá bledě modrý fender, který jemnými arpeggii a ojedinělými akordy objímá ambientní podkres.

Pečlivě organizovaný chaos (RuinsZu)

Kryštof Kočtář 26.05.2024

„Na cos to sakra přišel? Už zvukovka mi málem urvala hlavu!“ vítal mě před koncertem RuinsZu v Paláci Akropolis známý. Tedy alespoň myslím.

Fantasy v kulisách hororu (Jeden kmen + Ďyvina + Budeč)

Kryštof Kočtář 21.05.2024

Drnčivé legato niněry, bezpočet fléten sytících sál tančivým pískáním, ale také všemožné samply a moderní elektronika. V nové Melodce.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace