Tomáš Jančík | Články / Reporty | 28.03.2024
Nedělní koncerty mají zvláštní náladu. Je znát únava před dalším pracovním týdnem, velké davy se do klubů nehrnou. Ale ti, kteří si chtějí ještě užít večer a uvolnit se u živé hudby, se vždycky najdou. Kombinací pozitivně rázných i temných elektronických tónů nám dokázaly dvě formace zpříjemnit v brněnském Kabinetu Múz chmurný, deštivý konec týdne.
Viah hrají ve třech, Huyen Vi Tran a Rosalii Malinskou doplňuje „beatmaker“ Tomáš Martínek. Vedle něj, někdy i přímo na stole před mixážním pultem obě zpěvačky rozjařeně tancují a svíjí se před skromně zaplněným sálem. Naplno si užívají krátké choreografie, jednou každá na opačné straně pódia, za chvíli vsedě i vestoje na stole. Vše v rytmu energického elektropopu, přes který se do popředí derou hlučné basy, pod nohami je cítit každý otřes, narůstají i u osobitého coveru Elánů Voda, čo ma drží nad vodou. Viah si nepřestávají pohrávat s vlastní i cizí hudbou, improvizují beaty i vokály. Obě zpěvačky si upřeně hledí do očí, s širokými úsměvy, překvapují samy sebe.
Z rychlé polohy přechází anglicko-německá Kaleida do vážného atmosférického tempa. Místo švihu nastupují pomalé procítěné pohyby vokalistky Christiny Wood, která piruetami přes celé pódium mizí v červených vizuálech, záhy se objevuje v záblescích zelené a modré s potemnělým pozadím. Uprostřed písně se najednou zastaví na pár vteřin hudba, s ní i pohyby zpěvačky. Mechanicky začne hýbat rukama ve chvíli, kdy bicí opět rozezní sál.
Za těmi sedí Cicely Goulder, udávající chladnému synthpopu ráz. Zármutek a odtažitost vyrovnává Wood vlídnými slovy o návratu s čerstvým albem In Arms, se kterým Kaleida přijela, jednu píseň věnuje vlastní sestře bojující s nemocí. Cold wave, syntezátory a potemnělé atmosféru podtrhuje dvojice protiválečným, posmutnělým coverem 99 Luftballons. I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází. Za dveřmi totiž čekají jen studené ulice Brna.
Kaleida (uk) + Viah
24. 3. 2024 Kabinet múz, Brno
foto © Kateřina Veselá
Filip Peloušek 25.07.2024
Nejsem na Colours poprvé, ale za sedm let mé absence jsem zapomněl, jak monumentální areál je, a hlavně, kolik lidí se v něm pohybuje.
Ema Klubisová 24.07.2024
Po Bear Stone sme sa odviezli do Záhrebu, kde sme prespali u kamaráta, snažiac sa pozliepať štyri dni festivalových dojmov do jedného koherentného textu a fotogalérie.
Dantez, Michal Mikuláš 21.07.2024
Sobota s Jamesem Blakem coby hlavní hvězdou věští, že se letošní konec ročníku bude za poklidnějšího rozjímání...
Dantez, Michal Mikuláš 20.07.2024
Pátek, středobod festivalu, srovnávání stavů.
Dantez, Michal Mikuláš 19.07.2024
Štvrtok sa v poobedňajších hodinách rozbieha do maximálnych rozmerov. Vír festivalu už sťahuje všetko okolo seba.
Dantez, Michal Mikuláš 18.07.2024
Pozvolné propíjení jasných barev: krotkost hlasitosti kompenzují Morellovy dozvuky.
Timon Láska 17.07.2024
Tak intenzivní komunitní vibe jsem na žádném festivalu necítil. Soustřednost a jedinečnost vzájemného porozumění navíc sahá přes různé faktory.
Jakub Béreš, Dominik Polívka 16.07.2024
Strach o nejbližší střídá po návratu domů obavy o samotný festival. Pohoda je místem s jedinečnou reputací a bezpečným prostorem pro všechny, kterým není dobře ve vlastní zemi.
Václav Valtr 16.07.2024
Místní spolek Thonmi chová jaky, provozuje restauraci s exotickou kuchyní, buduje tibetský dům či asijskou poznávací stezku. Decentní festival coby vrchol sezóny.
Aneta Martínková 15.07.2024
Dramaturgie, prostor, ve kterém se festival odehrává, světla, ozvučení. Všechny podmínky jsou tu zkonstruované k tomu jít úplně na dřeň.