Články / Reporty

Nothing Works (Declan McKenna)

Nothing Works (Declan McKenna)

Eva Karpilovská | Články / Reporty | 29.04.2024

Britský písničkář Declan McKenna se po dvou letech vrátil do Prahy, s rozrostlou kapelou zahrál tentokrát v prostorném holešovickém klubu SaSaZu. Setlist postavil na novém materiálu z alba What Happened to the Beach?, neopomněl ani pár starších kousků své prozatím sedmileté kariéry. Velký sál a velký zvuk McKennově osobité hudbě trochu ubraly, nicméně publikum plné teenagerů a zástupců generace Z, ke které se sám otevřeně hlásí, na to nijak nehledělo a koncert si viditelně užívalo.

McKenna večírek odpálil chytlavou aktuální popovou skladbou Sympathy. Fanoušci, v mnoha případech oblečení podobně jako hvězda večera do pohodlných outfitů čerpajících z módy 90. let, se do rytmů šestičlenné kapely dostávaly postupně. Už po pár písničkách tak koncert připomínal pořádnou party se songy jako The Key to Life on Earth z alba Zeros (2020), Isombard z What Do You Think About The Car? (2017) i stále čerstvým rytmickým hitem Nothing Works.

Na koncertu příjemně vyčnívaly změny v rytmu, hlasitosti, nástrojích: hlasové improvizace ve WOBBLE., McKennova výrazná kytara následující zpěv v Mulholland’s Dinner and Wine, klidný začátek I Write the News s různými zkresleními kytary na konci veršů, atmosférický závěr Mezzanine, komorní závěrečná It’s an Act se zpěvákem u klavíru… Zdá se toho dost, byly to ale spíš jen střípky v mase zvuku, ve které se jinak zajímavá hudba ztrácela.

Šest muzikantů na pódiu se snažilo. Sólová kytaristka suverénně hrála riffy, sóla a neostýchala se vyměnit elektriku za akustiku ani přidat vokály, bohužel utlumené hlasitostí kytar, s neustále vážným výrazem. Bubeník dával do koncertu veškeré nasazení, perkusista si hrál i se samplerem, klávesák občas vytáhnul příčnou flétnu, jejíž zvuk se v hlasité produkci ztrácel, basák si užíval kontakt s frontmanem. McKenna komunikuje nejraději hudbou, slova zredukoval na formální věty, zato se nebál občas přiskočit až k první řadě nadšených fanynek.


fotogalerii z koncertu najdete tady

Největší ovace vzbudil McKennův angažovaný hit Brazil, při kterém většina sálu nezapomněla vytáhnout mobily. Tancování a jásání mladých posluchaček, a v menší míře i posluchačů, působilo přirozeně, stejně jako projev hudebníků. Zavalen zvuky, zvonovými kalhotami, volnými košilemi a teniskami ale návštěvník koncertu marně hledal něco víc, něco, co by páteční zážitek učinilo výjimečným.

McKenna o novém albu mluví jako o feel good, takže cítit se fajn snad stačí a větší přesah není nutno hledat. Anebo možná stačí pustit si desku doma nebo do sluchátek, pokud chcete, aby hudební nápady a zpěv vynikly lépe.

Info

Declan McKenna (uk) + Soft Launch (uk)
27. 4. 2024 SaSaZu, Praha

foto © Katarzyna Wolf

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Zastavit čas i způsobit amok (The Smile)

Tomáš Jančík 15.06.2024

Necelé dva roky po debutu A Light for Attracting Attention vydala skupina okolo Thoma Yorka druhou desku, politicko-kritickou i osobní, a v podobný čas se The Smile vrátili do Fora…

Nadšení i prostoje (Troye Sivan)

Zdeněk Němec 11.06.2024

Halu opouští spokojený dav vybavený ochutnávkovými pytlíky Pom-Bär, přelézá nebo podlézá zábradlí u chodníku.

Porážkám navzdory (High on Fire)

Marek Hadrbolec 05.06.2024

První z koncertů v Kabinetu Múz se mění v generální zkoušku a test krizového managementu americké trojice, technika totiž jinak precizní kapele škodí, kde jenom může.

Vídeňská magma v jícnu DOXu (Klangforum Wien I.)

Helena Konvalinová 03.06.2024

Pro první večer programu Prague Offspring, který je věnovaný soudobé hudbě, zvolilo Pražské jaro elegantní sál DOX+.

Ztracené zvuky (claire rousay)

Julia Pátá 27.05.2024

Moje pozornost se přesune na jméno Elliotta Smithe. Místy je překrývá bledě modrý fender, který jemnými arpeggii a ojedinělými akordy objímá ambientní podkres.

Pečlivě organizovaný chaos (RuinsZu)

Kryštof Kočtář 26.05.2024

„Na cos to sakra přišel? Už zvukovka mi málem urvala hlavu!“ vítal mě před koncertem RuinsZu v Paláci Akropolis známý. Tedy alespoň myslím.

Fantasy v kulisách hororu (Jeden kmen + Ďyvina + Budeč)

Kryštof Kočtář 21.05.2024

Drnčivé legato niněry, bezpočet fléten sytících sál tančivým pískáním, ale také všemožné samply a moderní elektronika. V nové Melodce.

Vibrující kosti (Bell Witch)

Marek Hadrbolec 20.05.2024

Ticho nikdy není tak hlasité, jako když Jesse Shreibmann zkříží paličky nad hlavou před dalším úderem do bicích.

Jak v Motownu nezestárnout (Danny Brown)

Michal Smrčina 19.05.2024

Show je vizuálně strohá, blikačky, nic moc navíc, Brown má specifické charisma a pozornost poutá sám o sobě.

Punkom slobode na stope (Chorobopop)

Jakub Veselý 06.05.2024

Počas koncertu Ctib prezentoval myšlienku o skutočnej definícii punku, polemiku o o význame životného štýlu, ktorý nedefinuje len tvrdá hudba.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace