redakce | Zprávy / Pozvánky | 31.03.2023
Ostravské centrum nové hudby pořádá tři koncerty Ostravské bandy v New Yorku s programem hudby českých a amerických skladatelů. 20. dubna v Buchwald Theater v Brooklyn College (sál je součástí nového komplexu univerzitní konzervatoře Leonard & Claire Tow Center for the Performing Arts) a 21. dubna v Bohemian National Hall na East 73rd Street na Manhattanu. Tomu předchází „work in proces“ vystoupení v sídle S.E.M. Ensemble v Brooklyn Heights 19. dubna.
V kontextu hudební scény dneška je prezentace žijících českých skladatelů v New Yorku výjimečnou událostí. Jejich osobní účast při představení skladeb bude doplněna diskusí se studenty v prostorách Brooklyn College i publikem v rámci uvedení jejich tvorby v Českém centru New York. Propojení současné hudby se skladbami z 60. let je výpovědí někdy vzdálených a někdy velmi blízkých uměleckých východisek české a americké avantgardní hudební scény.
Když Luigi Nono na podzim roku 1960 dorazil poprvé do Prahy a předal Petru Kotíkovi materiály z Darmstadtských kurzů, které byly v tomto roce věnovány převážně hudbě Newyorské školy (John Cage, Morton Feldman, Christian Wolff, David Tudor a Earle Brown), nastartoval v Praze zájem a návaznost na myšlenky a koncepty této newyorské hudební scény, které do Evropy přišly ze zámoří. Pro skupinu skladatelů v Praze (Vladimír Šrámek, Rudolf Komorous, Jan Rychlík, Petr Kotík a Ladislav Kupkovič), která se vytvořila kolem souboru Musica viva pragensis (založen Petrem Kotíkem na jaře 1961), to byl důležitý impuls. Byl to počátek jejich tvorby, která se v určitých aspektech velmi lišila od té, co přicházela z Darmstadtu, Kolína nad Rýnem nebo Donaueschingenu.
U této části českých a slovenských skladatelů to byl počátek, odlišení se od evropské nové hudby, ať už německé, francouzské nebo z jiných evropských center. I když se později tyto americké vlivy postupně rozšířily po celé Evropě, Praha byla první místem, kde měly tyto americké kompozice a jejich poslech důležitý dopad. Když v roce 1964 navštívil John Cage Prahu a setkal se s Rudolfem Komorousem a Petrem Kotíkem, řekl jim: „To, co děláte v Praze, je mimořádné, s ničím podobným jsem se nesetkal.“ Dramaturgie dvou koncertů Ostravské bandy v New Yorku bude demonstrovat tuto česko-americkou návaznost.
redakce 01.06.2023
Full Moon selekce z červnového programu Kabinetu múz. Kam zajdeme?
redakce 01.06.2023
Texaská čtveřice nadále inspiruje spousty kolegů hudebníků a zároveň si získává miliony šíleně oddaných fanoušků po celém světě.
redakce 31.05.2023
Měsíc ve znamení zajímavých malých koncertů oázy jménem Punctum.
redakce 31.05.2023
Mezinárodní sestava El Perro se vydává na evropskou tour v podobném stylu a snaze navázat na předchozí úspěchy Radio Moscow.
redakce 30.05.2023
Jejich hudba kombinuje avantgardu s útulností, kakofonii s melodií a jazykové propasti s krásou.
redakce 30.05.2023
Burr se nebojí rozkrývat paradoxy takové nálepky a kromě jiného se nepřímo ptá: Mohl by nás nakonec spojit muž, který vystupuje v bavlněném tričku s kapucí?
redakce 29.05.2023
Alternativa, Heartnoize a Sonitus přivezou polské všuměly i čínskou elektroniku.
redakce 27.05.2023
Švýcarsko-francouzský trumpetista patří k jazzové špičce, běžně překračuje hranice žánru a obohacuje jej o prvky hip hopu, rocku nebo elektroniky.
redakce 26.05.2023
Na Till The Last se představí spoluzakladatel zásadního mexického kolektivu No Ambition And Fuck-all Interest Mexican Jihad a jeho kolega Fausto Bahio.
redakce 25.05.2023
Tělo se svýma očima. Nebo snad oči a jejich tělo? Těžko rozhodnout, která z těchto dvou definic podstaty vnímání lépe odpovídá principům díla Ivana Pinkavy.