redakce | Zprávy / Pozvánky | 31.03.2023
Ostravské centrum nové hudby pořádá tři koncerty Ostravské bandy v New Yorku s programem hudby českých a amerických skladatelů. 20. dubna v Buchwald Theater v Brooklyn College (sál je součástí nového komplexu univerzitní konzervatoře Leonard & Claire Tow Center for the Performing Arts) a 21. dubna v Bohemian National Hall na East 73rd Street na Manhattanu. Tomu předchází „work in proces“ vystoupení v sídle S.E.M. Ensemble v Brooklyn Heights 19. dubna.
V kontextu hudební scény dneška je prezentace žijících českých skladatelů v New Yorku výjimečnou událostí. Jejich osobní účast při představení skladeb bude doplněna diskusí se studenty v prostorách Brooklyn College i publikem v rámci uvedení jejich tvorby v Českém centru New York. Propojení současné hudby se skladbami z 60. let je výpovědí někdy vzdálených a někdy velmi blízkých uměleckých východisek české a americké avantgardní hudební scény.
Když Luigi Nono na podzim roku 1960 dorazil poprvé do Prahy a předal Petru Kotíkovi materiály z Darmstadtských kurzů, které byly v tomto roce věnovány převážně hudbě Newyorské školy (John Cage, Morton Feldman, Christian Wolff, David Tudor a Earle Brown), nastartoval v Praze zájem a návaznost na myšlenky a koncepty této newyorské hudební scény, které do Evropy přišly ze zámoří. Pro skupinu skladatelů v Praze (Vladimír Šrámek, Rudolf Komorous, Jan Rychlík, Petr Kotík a Ladislav Kupkovič), která se vytvořila kolem souboru Musica viva pragensis (založen Petrem Kotíkem na jaře 1961), to byl důležitý impuls. Byl to počátek jejich tvorby, která se v určitých aspektech velmi lišila od té, co přicházela z Darmstadtu, Kolína nad Rýnem nebo Donaueschingenu.
U této části českých a slovenských skladatelů to byl počátek, odlišení se od evropské nové hudby, ať už německé, francouzské nebo z jiných evropských center. I když se později tyto americké vlivy postupně rozšířily po celé Evropě, Praha byla první místem, kde měly tyto americké kompozice a jejich poslech důležitý dopad. Když v roce 1964 navštívil John Cage Prahu a setkal se s Rudolfem Komorousem a Petrem Kotíkem, řekl jim: „To, co děláte v Praze, je mimořádné, s ničím podobným jsem se nesetkal.“ Dramaturgie dvou koncertů Ostravské bandy v New Yorku bude demonstrovat tuto česko-americkou návaznost.
redakce 25.04.2024
Na letošní rok indiepopový písničkář Fil Bo Riva chystá comeback – název nového singlu Lost in Life mluví za vše.
redakce 25.04.2024
Na přání Fely Kutiho převzal Seun Kuti po jeho smrti vedení skupiny Egypt 80, která přes změny v sestavě funguje dodnes.
redakce 24.04.2024
Na imaginárním poli britských kytarových kapel by se Still House Plants ukrývali někde v zarostlém rohu za strašákem.
redakce 24.04.2024
Vypátrat původní členy The Staples Jr. Singers tedy nebylo snadné, ale výsledek předčil očekávání.
redakce 23.04.2024
Jediný český koncert Tramhaus v letošním roce proběhne ve středu 30. října v pražském klubu Bike_Jesus, kde vystoupí také místní Vellocet Roll. Celý večer orámuje svým DJ setem jedinečný Kabal.
redakce 23.04.2024
Na turné doplněni kapelou Fuck Money (Three OneG) nenechají jedno triko suché.
redakce 21.04.2024
Místy až filmově znějící skladby z alba balancují mezi hardcoreovou naléhavostí a delikátností pohádek, působí vyšperkovaně i dysforicky.
redakce 20.04.2024
Kuntari je pozoruhodný nový přírůstek do svěží indonéské scény, který podobně jako jejich slavnější souputníci staví na spojení tradiční a moderní hudby.
redakce 20.04.2024
Cooperova tvorba je intenzivním audiovizuálním zážitkem, jelikož běžně propojuje hudbu s výtvarným uměním, kde je patrný i jeho zájem o vědu.
redakce 19.04.2024
V rámci výročního turné opráší kapela The Cult všech jedenáct alb diskografie.