Marek Hadrbolec | Články / Reporty | 25.04.2024
Krok po kroku. Atmosférou naplněný black metal přitahuje posluchače jako střed černé díry. Pomalu, píseň po písni, bez šance se vymanit. Další salva blastbeatů, další krok černých siluet blíž k pódiu. A v centru všeho jsou ukrajinští White Ward.
Jejich hudba se rozpíná a objímá všechny přítomné. Na více než hodinu vytlačují White Ward myšlenky na cokoliv jiného pryč ze sálu. Stejně snadno, jako skladby vyplňují prostor, vyplňuje i kapela svůj hrací čas. Temný žalozpěv nad ztrátou lidskosti doplňuje melancholickými mezihrami a progresivnější kytarou. Přestože zní pro White Ward typický saxofon dnes jen ze samplů, působí prodlevy vyplněné jeho tesknými tóny přirozeně. A díky tomu, že se míra tlaku a tempo proměňují v přirozených vlnách, vyhýbá se čtveřice nástrahám stereotypu a nudy.
Ostré bzučení kytary a agresivní bicí doprovází freneticky blikající stroboskop, v intermezzu hudebníky zahalí hřejivě modré a žluté reflektory. Nový prostor brněnské Melodky obehnaný bílými kachličkami má navíc osobitou, mírně surrealistickou atmosféru. Naopak zvuk je zcela reálný, vytříbený, zaslechnout v běsnění nástrojů zabručení basové struny je radost.
Zatímco saxofon zní pouze ze záznamu, druhá kytara předkapely Three Eyes of The void odehrála celý set z úkrytu za jedním z bílých sloupů. Kytaristy si někteří posluchači až do konce setu nevšimli, přesto hrála spolupráce kytar v atmosferickém blacku polsko-ukrajinské sestavy zásadní roli. Právě melodické kytarové linky ozvláštnily přímočarý set. Ten sice nedosahoval nápaditosti headlinera, k nastolení správné nálady ale postačil.
Když se Three Eyes of the Void poprvé vydali do blastbeatového sprintu, působilo to, že bubeník a silně nazvučený kopák zůstávají o půl doby dozadu. Při dalším zrychlení už ale paličky rozmetaly nejistotu a vše do sebe zapadlo. Nic nového ve světě metalu, přesto byla hlavním dojmem na konci setu spokojenost.
Vystoupení White Ward předcházelo několik minut, kdy nervózně působící kapela posedávala na pódiu a čekala, až někdo mávne startovním praporkem. S prvními tóny se ale proměňuje v sebejisté médium, skrze které proudí ven pečlivě vystavěná metalová bouře. Bouře, která zvedá nad hlavy publika ukrajinskou vlajku a která končí dlouhým hromobitím potlesku.
foto © Marek Hadrbolec
Filip Peloušek 25.07.2024
Nejsem na Colours poprvé, ale za sedm let mé absence jsem zapomněl, jak monumentální areál je, a hlavně, kolik lidí se v něm pohybuje.
Ema Klubisová 24.07.2024
Po Bear Stone sme sa odviezli do Záhrebu, kde sme prespali u kamaráta, snažiac sa pozliepať štyri dni festivalových dojmov do jedného koherentného textu a fotogalérie.
Dantez, Michal Mikuláš 21.07.2024
Sobota s Jamesem Blakem coby hlavní hvězdou věští, že se letošní konec ročníku bude za poklidnějšího rozjímání...
Dantez, Michal Mikuláš 20.07.2024
Pátek, středobod festivalu, srovnávání stavů.
Dantez, Michal Mikuláš 19.07.2024
Štvrtok sa v poobedňajších hodinách rozbieha do maximálnych rozmerov. Vír festivalu už sťahuje všetko okolo seba.
Dantez, Michal Mikuláš 18.07.2024
Pozvolné propíjení jasných barev: krotkost hlasitosti kompenzují Morellovy dozvuky.
Timon Láska 17.07.2024
Tak intenzivní komunitní vibe jsem na žádném festivalu necítil. Soustřednost a jedinečnost vzájemného porozumění navíc sahá přes různé faktory.
Jakub Béreš, Dominik Polívka 16.07.2024
Strach o nejbližší střídá po návratu domů obavy o samotný festival. Pohoda je místem s jedinečnou reputací a bezpečným prostorem pro všechny, kterým není dobře ve vlastní zemi.
Václav Valtr 16.07.2024
Místní spolek Thonmi chová jaky, provozuje restauraci s exotickou kuchyní, buduje tibetský dům či asijskou poznávací stezku. Decentní festival coby vrchol sezóny.
Aneta Martínková 15.07.2024
Dramaturgie, prostor, ve kterém se festival odehrává, světla, ozvučení. Všechny podmínky jsou tu zkonstruované k tomu jít úplně na dřeň.