Články / Reporty

Cit pro pochmurnost (Of the Wand And the Moon)

Cit pro pochmurnost (Of the Wand And the Moon)

Kryštof Kočtář | Články / Reporty | 07.02.2024

Jednolité hlukové plochy zalité mlhou. Do mlžných hvozdů vábící tóny akustické kytary barvy černi. Všeprostupující černota monotónního zaříkávání. Tři projekty, trojice rozličných zvuků, jedna nepochybná shoda – atmosféra, atmosféra, atmosféra…

Prostory brněnského Kabinetu Múz zaplnil triumvirát hudebníků v čele s Of the Wand & the Moon, přičemž sety všech byly založeny primárně na budování hutných nálad. Část publika se rozhodla prožít je v sedě na podlaze a parkety posloužily coby místo k uvelebení se i během pauz. Jindy poněkud sterilně působící sál tak ihned získal znatelně přívětivější charakter.

Vstup do něj připomínal vkročení do parní sauny. Všude byla neproniknutelná oblaka mlhy, podle slov zvukaře jely stroje na max, oči si tedy musely zvyknout a tělo zkusmo najít svůj plac. Z podia v nehybných ustrnutích obsluhovalo theremin a krabičky duo Monuments to Absence. Oba muzikanti jsou zároveň členy sludgemetalové formace Blues for the Redsun, jejíž poslední koncert tady čítal něco málo přes třicet minut a vyplnily jej dvě minimalistické a těžkotonážní skladby. Tento tvůrčí étos v MTA ještě povyšují. Srovnatelně dlouhý set totiž představoval indiferentní (s)hluk nekompromisního droneového vanutí. Odosobněný pocit narušovalo jen občasné vniknutí paprsků světla do sálu ode dveří, jimiž šlo ze země vidět část patrně renesančního obrazu a disco kouli. Skvělé umocnění pocitu, že se nyní nacházíme v odloučení od zbytku světa, kdesi jinde, obestřeni tmou.

Zužitkování blackmetalových postupů pomocí akustických nástrojů může vyústit stejně tak v parodii (např. Impaled Northern Moonforest) jako i jemně ryzí projev (Kaatayra). Vystoupení solitéra Zimoles jako by se pak nezáměrně nacházelo někde na pomezí. Jeho zpěv, hra na kytaru a chování v sobě nesly díl patosu, nicméně to místy nezastřelo průsvit čisté a cílevědomě konstruované atmosféry. Zatím se však jevila spíše coby příslib, něco teprve tápavě a nejistě budovaného.

Kim Larsen z Of the Wand & the Moon přiznaně kráčí po cestě, kterou vyšlapal legendární projekt Death in June. Někdy je tento krok jistý, jindy méně. Na studiových deskách Larsen exceluje v emotivních neofolkových skladbách, ovšem pro tento žánr obligátní koláže zvuků prokládané recitací zní v jeho pojetí jaksi nuceně. Primárně tímto směrem orientovaná poslední deska Behold the Trees tedy žel zaostává za předchozími vynikajícími alby. Nicméně ačkoli z ní Larsenovo vystoupení vycházelo, dalo vzniknout vtahujícímu a impozantnímu rituálu. Odehrál se v krajinách různorodých ruchů, kterými nás provázel Larsenův bezbarvý a chraplavý hlas. Jeho silueta po celou dobu dotvářela kompozici za něj promítaného černobílého obrazu hvozdů a příboje oceánu, jimiž neustále prostupoval okultně hypnotický trojhranný symbol.

Rozhodne-li se hudebník pro cyklickou atmosféru namísto blyštivé show či líbivých skladeb, potřebuje symbioticky vnímavé posluchačstvo. A přestože se v Kabinetu Múz našlo pár neohleduplných jedinců, kteří koncerty prožvanili, ti s citem pro melancholii a pochmurnost si akci nepochybně vychutnali.

Info

Of the Wand And the Moon (dk) + Monuments to Absence + Zimoles
6. 2. 2024 Kabinet múz, Brno

foto © Kryštof Kočtář

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Co se děje v pokojíčkách (Holly Humberstone)

Klára Řepková 22.02.2024

Koncert je stejně jako její tvorba hořkosladká óda na ranou dospělost se všemi intenzivními láskami, propitými večery i pocity neukotvenosti a opuštění a hledáním sama sebe.

Brutalita v croptopu (Knocked Loose & Deafheaven)

Marek Hadrbolec 21.02.2024

„I wanna to see all of you stage dive!“ Bryan Garris dává povel a mosheři se sápou na půlkruhové pódium, jen aby na jeho druhé straně přistáli do propletence hlav,…

Řev tříští mramor (Napalm Death)

Kryštof Kočtář 15.02.2024

Agresivní diktát prokládaly milé pauzy, kdy Barney Greenway přítomné vzýval k odmítnutí nenávisti ve prospěch solidarity či hledal majitele nalezeného mobilu.

Večer střízlivého hardcore-punku (Magnitude & co.)

Marek Hadrbolec 07.02.2024

„Praha je asi moje nejoblíbenější město v Evropě,“ deklaruje Russell Bussey, zatímco neúnavně poskakuje po pódiu a bez ustání burcuje publikum k větší aktivitě.

Architekti metalcoru (Architects & co.)

Timon Láska 06.02.2024

Do Prahy si Architects kromě zvukově i rytmicky vyšperkovaného, více než devadesátiminutového vystoupení přivezli také spektakulární vizuální doprovod.

Slow travel CTM 2024

Andrea Bodnárová 04.02.2024

Fronta u Betonhalle je úctyhodná a uvnitř je téměř nedýchatelno. CTM otevírají Moundabout, dva týpci, co zpívají o mrtvolách v rašeliništích.

Přivolat Bestii ohněm (Mörghuul)

Marek Hadrbolec 04.02.2024

Podium zdobí dva obrácené kříže a čtveřice svíček. Dav lidí pod ním netrpělivě vyhlíží příchod Bestie...

Nejlepší texty Full Moonu 2023: Já na Brno, Brno na mě

Jakub Zbořil 31.01.2024

První koncerty jsem viděl v dnes už zaniklém klubu Boro koncem střední školy. Tehdy jsem neměl tušení, že taková podzemnická scéna v Česku vůbec existuje... Scéna - Brno!

Eurosonic Noorgerslag 2024: Takhle by to šlo

Jakub Béreš, Michal Pařízek 31.01.2024

Největší evropský showcase festival a konference je pravidelně prvním místem v novém roce, kde se potkávají hudební profesionálové – od bookerů největších festivalů po zástupce malých nezávislých kapel i médií.

Ztratit se v myšlenkách (Slowdive)

Tomáš Jančík 29.01.2024

Může za to i Goswell. Ta si za klávesami a dvěma mikrofony obalenými peřím neustále prohlíží diváky pronikavým pohledem a udržuje dlouhé oční kontakty s lehkým úsměvem.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace