Články / Reporty

Folkové prázdniny I.: O lenosti Marseillanů a polské brilantnosti

Folkové prázdniny I.: O lenosti Marseillanů a polské brilantnosti

Anna Mašátová | Články / Reporty | 30.07.2014

S devětadvaceti lety na krku patří Folkové prázdniny k nejstarším festivalům v Čechách. I letos je třeba zopakovat, že folk tady neznamená bratry Nedvědy a trampy, ale lidovou hudbu ze všech koutů světa. Folkovkám se často přezdívá malé Colours, vzhledem k věku náměšťského festivalu je však jasné, že Colours jsou jen velké Folkovky. Kapely potkáte mnohdy na obou zmíněných festivalech, Folkovky však mají (ne)jeden bonus. Muzikanti tu zůstávají několik dnů, proplouvají mezi publikem, zapojují se do dílen, pořádají workshopy nebo se poflakují po náměstí, stejně jako návštěvníci.

Nejinak je tomu letos. Hned poté, co byla zahájena výstava Matěje Formana, odstartoval osmidenní festival jako vždy osobitý moderátor Ďoubal a především fantastická jihofrancouzská polyfonní pětice Lo Cór de la Plana. Lepší úvod nemohli organizátoři zvolit, i mírně kamenné obličeje sponzorů a místní honorace roztávaly pod silou okcitánských zpěvů s doprovodem perkusí a tamburín. Písně o stínání hlav zbohatlíků, zrození Krista, Marseille, nejšpinavějším a nejlínějším městě na světě, písně jako La despartida, San Trofima, Noste pais, Fai freg, Farandola dei barris. Energie, kterou byste od pěveckého minisboru nečekali, zvedla ze židlí i jinak sedavé publikum, které si po dvouhodinovém setu vyžádalo přídavek v podobě skladby La Libertat. Židle jsou ostatně jediným minusem festivalu. Před pódiem je pár metrů prostoru, kam se odváží trsat jen ti nejodvážnější pod rouškou noci, jinak se sedí v řadách. Pro postarší příchozí jistě příjemné, na „akčnosti“ to však velmi ubírá. Lo Cór de la Plana se v Náměšti zdrželi i druhý den, který byl ve znamení divadla, her, pestrého reje masek a nejrůznějších artistů pod vedením principála Matěje Formana. Těsně před workshopem Francouzů početné diváctvo rozehnal déšť a účastníci hlasovo-taneční dílny se museli skrýt a tančit v zámeckém loubí.

Zahradní slavnost vrcholila večerním programem, koncerty Bachtale Apsa, Báry Hrzánové & Condurango, projektu Anny Polívkové Aniby Neřekla a Kroke. Muzikanti kolem známého harmonikáře Mária Biháriho Bachtale Apsa, v překladu Slzy štěstí, si střihli klasiky typu Ederlezi, Comme d'habitude a další. Bihári z pódia zmizel jen na chvíli, nově totiž vystupuje i s další formací, s Bárou Hrzánovou & Condurango. Snad díky Máriovi je Condurango značně podobné KOA Zuzany Navarové. Hrzánové písně jsou však štiplavější, velmi vtipné, s verbálními i hudebními odkazy - „kafe je od Žida a nebo ze spolku, chceš chcípnout pacholku, tak bacha na lógr“ nebo „jestli se obrátím v hrobě, bude to zádama k tobě“, tu prolnuté střípkem Céček Michala Davida, Smoke on the Water či Labutím jezerem. Příjemné překvapení večera. Anna Polívková s Ibym Popem na menší scéně byli skvostní. Hudebně-teatrální pásmo Aniby Neřekla nemělo chybu, Polívková tančila, měnila image, interakce s příchozími na jedničku, co si přát víc.

Už v pozdních hodinách vystoupila polská world music megastar Kroke. Pokud vám toto označení přijde přehnané, vězte, že ani trochu. Polské klezmerové trio objevila pro svět manželka Stevena Spielberga v krakovské restauraci, kde bavili strávníky. Pak už to šlo ráz na ráz. Kroke za pár týdnů seděli v letadle směr Izrael na setkání přeživších ze Schindlerova seznamu, Spielberg jejich nahrávku poslal Peteru Gabrielovi, který je vzápětí pozval na Womad. Spolupracovali na mnoha vedlejších projektech, skladbu The Secrets of the Life Tree zařadil David Lynch na soundtrack Inland Empire. Pro kaziměřské buskery splněný sen.

V Náměšti byl klezmer s velkou dávkou improvizace, často jazzovým i rockovým feelingem, pro mnohé neskousnutelný, pro jiné životním zážitkem. Kroke nejsou pro každého, obzvláště když se oprostí od tradičních balkánských a židovských skladeb a zvolí autorské kusy. Krása a jednoduchost souhry violy, akordeonu a basy se nesla zámeckým parkem a stávala se zážitkem až spirituálním. Zakončení prvního víkendu Folkovek par excellence.

Info

Folkové prázdniny 2014
26. - 27. 7. 2014, Náměšť nad Oslavou

foto © Barka Fabiánová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Všechno ještě není ztracené (Colours of Ostrava 2024)

Filip Peloušek 25.07.2024

Nejsem na Colours poprvé, ale za sedm let mé absence jsem zapomněl, jak monumentální areál je, a hlavně, kolik lidí se v něm pohybuje.

Nič nie je zdarma (Melt Festival 2024)

Ema Klubisová 24.07.2024

Po Bear Stone sme sa odviezli do Záhrebu, kde sme prespali u kamaráta, snažiac sa pozliepať štyri dni festivalových dojmov do jedného koherentného textu a fotogalérie.

Propíjení barev (Colours 2024): Finále po finále

Dantez, Michal Mikuláš 21.07.2024

Sobota s Jamesem Blakem coby hlavní hvězdou věští, že se letošní konec ročníku bude za poklidnějšího rozjímání...

Propíjení barev (Colours 2024): Pestré harmonie, temné promluvy

Dantez, Michal Mikuláš 20.07.2024

Pátek, středobod festivalu, srovnávání stavů.

Propíjení barev (Colours 2024): Živelnosť v plnom prúde

Dantez, Michal Mikuláš 19.07.2024

Štvrtok sa v poobedňajších hodinách rozbieha do maximálnych rozmerov. Vír festivalu už sťahuje všetko okolo seba.

Propíjení barev (Colours 2024): Dozvuky

Dantez, Michal Mikuláš 18.07.2024

Pozvolné propíjení jasných barev: krotkost hlasitosti kompenzují Morellovy dozvuky.

Hořet bezpečně (Creepy Teepee 2024)

Timon Láska 17.07.2024

Tak intenzivní komunitní vibe jsem na žádném festivalu necítil. Soustřednost a jedinečnost vzájemného porozumění navíc sahá přes různé faktory.

Pohoda (2024) počasí navzdory

Jakub Béreš, Dominik Polívka 16.07.2024

Strach o nejbližší střídá po návratu domů obavy o samotný festival. Pohoda je místem s jedinečnou reputací a bezpečným prostorem pro všechny, kterým není dobře ve vlastní zemi.

Asijský koktejl v Sudetech (Eastern Tunes 2024)

Václav Valtr 16.07.2024

Místní spolek Thonmi chová jaky, provozuje restauraci s exotickou kuchyní, buduje tibetský dům či asijskou poznávací stezku. Decentní festival coby vrchol sezóny.

Transforma 2024: Přijít k sobě

Aneta Martínková 15.07.2024

Dramaturgie, prostor, ve kterém se festival odehrává, světla, ozvučení. Všechny podmínky jsou tu zkonstruované k tomu jít úplně na dřeň.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace