Články / Reporty

Necks-ed a krásy beztvarosti (Festival NEXT 2017)

Necks-ed a krásy beztvarosti (Festival NEXT 2017)

Jan Starý | Články / Reporty | 28.11.2017

O špičkové experimentální festivaly není v Evropě nouze. Při dlouhodobějším sledování všech Unsoundů, Atonalů, Donaufestů se ale začne ukazovat až moc vzorců, až moc styčných bodů. Pak jsou zajímavou alternativou menší festivaly s více vyhraněným zaměřením, omezeným rozpočtem nebo zkrátka větší chutí dát prostor méně cool záležitostem. Mezi ně patří i bratislavský NEXT.

A nebyl by to NEXT bez místních projektů. Názvem maskované duo Doe/Kudla si připravilo A/V set pro obskurní synťák s poetickým jménem Číslizvuk. Punkově provedený modulár ze 70. let samozřejmě musel znít bizarně, hudba držící se většinu času v de facto tanečních smyčkách (slovenská odpověď na Lorenza Senniho?) ale fungovala překvapivě hladce. V tomhle případě byl samozřejmě zážitek už jen sledovat barvy, které tenhle muzejní exponát produkoval – zejména oblast mezi středy a basy vyloženě hladila. Se zvukovou složkou výborně ladila projekce à la Rorschachův test, ve kterém neexistují příčetné výsledky.

Zážitek ze spolupráce Pateras/eRikm byl o poznání méně konzistentní. Paterasovy ambientní plochy si s rozbitým eRikmovým turntablismem rozuměly překvapivě dobře, pózy rockstar za gramofonem navíc jinak dost nepřístupný set zábavně kořenily, ale v dlouhém setu chyběl jednotící záměr a vývoj. U volné improvizace to je sice pochopitelné, tady ovšem nebyla tato absence vyvážena něčím dalším.

Jinak se dařilo The Necks. Australské trio funguje neuvěřitelných třicet let ve stejné sestavě – skoro stejně neuvěřitelné je, že šlo o slovenskou premiéru – a dokonalé porozumění bylo na hráčích znát. U The Necks se často zdůrazňuje minimalismus a hypnotičnost, v Bratislavě se projevilo také bohatství jejich hudby: nekonečné klavírní kaskády, kontrabas, který dokonale doplňoval i předjímal hru ostatních, nepřeberné množství rozšířených technik na bicí. Set měl formát pomyslné vlny se dvěma vrcholy, ovšem bez efektu čekání na gradaci. Extáze, do které se záhy propadli hudebníci, se mohla po celou dobu zrcadlit i na tvářích diváků.

Nebeskou intervenci následoval návrat k leitmotivu večera – nepřístupné elektronice. Sympatický novozélandský producent Fis (usazený, jak jinak, v Berlíně) rozpoutal na posílené aparatuře sonické inferno, které narozdíl od powerambientních kolegů ze Subtextu neznělo jako soundtrack k živelné pohromě, ale jako pohroma samotná. Jen při vší zvukové preciznosti jaksi zmizel vývoj nebo celkový výraz setu.

Skvělému dojmu z pátku se sobota nevyrovnala, hodnocení festivalu ale musí být opět velice pozitivní. NEXT nejenže vozí projekty, které jsou vzácné v našich končinách, ale je dramaturgicky zajímavý i v širším měřítku. Obrovskou výhodou oproti větším festivalům je pohodová komorní atmosféra. Otázkou je, jestli tohle lidské měřítko ještě dostačuje. A4 dosáhla hraniční kapacity – kam dál? Letošní taneční afterpárty ve Fuze naznačila jednu možnost. Přesun není pravděpodobný, „downgrade“ festivalu také ne. Kdo ví, třeba se NEXT za pár let přiblíží Unsoundu, který se vyprodává během desítek minut. Kvalitativní propad nehrozí.

Info

18th Advanced Music Festival NEXT 2017
22. - 25. 11. 2017 A4, Bratislava

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Tóny chorobné, způsoby nejtemnější (Tones of Decay)

Dantez 20.09.2022

Záhrobí, nezemskost, rozklad i něco Satana. Mozky stojící za Kreas Promotion se chopily šance a v doznívajícím festivalovém shonu chytají nejzvučnější jména soudobého death metalu.

Bydliště zvuku nestálé (Order of Sonic Chaos 2/3: MSHR, EJTECH)

Minka Dočkalová 18.09.2022

Odradek v Kafkově povídce na dotaz „A kde bydlíš?“ odpoví „Bydliště nestálé“, zatímco se směje smíchem, který zní jako spadané listí... Terén a jeho zákruty.

Vysmát se vší bolesti světa (Shilpa Ray)

David Stoklas 15.09.2022

Shilpa Ray střídala mohutný chraplák s jemným hlasem, v melancholičtějších polohách vzbuzovala smutek, v těch energických jste se jí musel bát.

Když tě budí Sohn ze spaní

Veronika Mrázková 13.09.2022

Když vstal zpoza kláves, rozpovídal se. Ani ne o nové desce, která vyšla teď v září, ale o tom, jak je to všechno „fucking awesome” a že jsme teď komunita…

Slib mi, že nezapomeneš snít (Austin Antoine + Moonchild)

Veronika Mrázková 12.09.2022

„Kdo je tady na rande? A kdo si tím není jistý, ale doufá, že to jako rande dopadne?” Rapper, bavič, zdatný stand-up komik, zpěvák, performer, ale taky Moonchild.

Na kontexte záleží. Teda pokiaľ zrovna nie ste Emma Ruth Rundle... (ArcTanGent Festival 2022)

Lucia Banáková 27.08.2022

Festivalový ekvivalent Spartan Race poskočil na evolučnom rebríčku o niekoľko stupňov, a to so všetkým kladmi, aj zápormi, čo takýto krok prináša.

Metalová plichta za zdmi slezskoostravského hradu (Metal!!!)

Dantez 24.08.2022

Osud si na ostravskou hradní oslavu extrémní kytarové hudby v podobě festivalu Metal!!! nachystal několik pastí. A vybruslit šlo jen z některých.

Jak se klukům z Boskovic plní festivalový sen (Raveyard 2022)

Nikol Halamásková 24.08.2022

Mindicted Crew s partou dobrovolníků se letos pustila do dalšího ročníku festivalu pro mladé, protože to je podle nich přesně to, co okolí malebného města postrádá.

Královna Šumavy (Dobršská brána 2022)

Aneta Kohoutová 23.08.2022

Déšť nás vyprovází i na cestě zpátky. Na palubní desce opatrně rozkládám šestnáct popsaných a rozpitých stránek fialového sešitu a troje čerstvě promočené ponožky.

Pomíjivý strach z prázdnoty (Order of Sonic Chaos 1: Ephemeral Shrine)

Minka Dočkalová 23.08.2022

Podzemní prostor, který průběžně hostí experimentální projekty nonkonformního uskupení Terén, je charismatickým místem, které každé instalaci dodává naprosto specifický výraz.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace