Kateřina Pohlová | Články / Reporty | 29.09.2016
Podzimní série koncertů v Jazz Tibet Clubu pokračovala akcí, na které Full Moon představil slovenský hudební label Slnko Records. O žánrově pestrý hudební zážitek se postarala trojice Katarzia, Talent Transport a Jakub Šimanský.
Slnko Records založili před patnácti lety Shina a Dano z tria Longital. Zpočátku malý projekt, původně pouze k vydávání alb vlastní kapely, si postupně vydobyl pověst uznávaného vydavatelství. Label zaměřený na alternativní scénu má dnes pod sebou přes čtyřicet hudebních projektů, mezi nimi jsou kromě Katarzie a Talent Transport třeba Jana Kirshner, Monikino Kino nebo Korben Dallas.
Úterní akci otevřel Jakub Šimanský, v jehož instrumentálních kytarových skladbách se mísí country a staré blues, sem tam prosákne i vliv temnější, tvrdší hudby, kterou se jako bubeník prezentuje ve skupinách Unna nebo dříve Baalzac. Příznivci syrových kytarových tónů určitě nepohrdnou Šimanského debutovým albem, které je k poslechu online.
Slovenská alternativní scéna zažívá období rozkvětu. Katarzia debutem Generácia Y před třemi roky představila „girl folk rap po slovensky“, jak svůj hudební styl zpěvačka označuje, a kritiku i fanoušky písničkářství nadchla křehkými texty, zpověďmi o nejistotách, úzkostech a touhách. A tento měsíc pak vydala desku Agnostika, jejíž intimní atmosféru přivezla i do Jazz Tibetu.
Nové album sice Katarzia nahrála společně se skvělými jazzovými hudebníky, na koncertě ale vystoupila sólo s kytarou. Se skromným úsměvem uvedla první píseň a něžným hlasem začala zpívat o Dunaji. Publikum roztálo. Katarziino charisma by dokázalo obměkčit i největšího drsňáka v temném koutě zakouřeného baru, s nevšední otevřeností předvedla, jak procítěně umí podat své texty - malé filozofické úvahy o životě, vztazích a hodnotách. Vrcholem vystoupení byla píseň Milovať s hudbou, když za doprovodu klavíru jako by skutečně dosáhla vytoužené samoty, jakkoliv jí hltaly upřené zraky publika. Set uzavřela Hodinovým hotelem, který byl postavený více na elektronice a kontrastně tak zakončil linku melancholických melodií.
Na závěr nakopli Jazz Tibet Club jazzoví Talent Transport skladbami z dva roky starého alba 1. Vladislav Slnko Šarišský rozsvítil atmosféru neotřelými improvizacemi na piano za doprovodu Mariána Slávka na bicí a Filipa Hittricha na baskytaru. Jejich temperamentní hudba plná her s rytmy, momentů překvapení a gradací nabila publikum energií, které měl jejich moderní jazz na rozdávání.
Slnko v záři úplňku? Slovenská alternativní scéna toho má na srdci daleko více, ovšem unést emoce byť jediného takového večera nebylo snadné...
Katarzia + Jakub Šimanský + Talent Transport
27. 9. 2016 Jazz Tibet Club, Olomouc
foto © Iveta Křenková
Kryštof Kočtář 27.05.2023
Nejhlasitější a nejchaotičtější část běsnění pak Giru zvedla ze židle, na níž jinak trávil zbytek času...
Jáchym Rainisch 20.05.2023
Optimistický záblesk ze začátku vystoupení Xiu Xiu v podobě narozeninového popěvku věnovaného Freddymu Rupertovi zhasl vysoký syntezátorový tón.
Minka Dočkalová 15.05.2023
Černobyl, jaderný klub, prvek v periodické tabulce, elektrárna jako modla a objekt erotizujících představ, Curie, Oppenheimer, Einstein, ti všichni tu defilují v různých kontextech.
Jiří V. Matýsek 06.05.2023
Svého času zázračné dítě s kytarou Joe Bonamassa se po dekádě vrátil do Prahy. Vyprodané Forum Karlín oslnil skvělou technikou i virtuozitou. Stačí to ale na skvělý koncert?
Karolina Veselá 04.05.2023
Těžko říct, jestli se Brno snaží vyhecovat Prahu, nebo jednoduše dokázat, že všechny odvěké vtipy a narážky nejsou opodstatněné... JazzFestBrno táhne.
Mariia Smirnova, Anna Mašátová, Dušan Šuster, Františka Tranová, Andrea Blahová 03.05.2023
Vydobyť si pozornosť širšej verejnosti v malých mestách, akým je Bratislava, môže byť pomerne jednoduché. Dlhodobo si ju udržať, je však rovnako komplikované ako všade inde.
Maxim Mičúch 26.04.2023
V tichšej pasáži zrazu vreskot, z ktorého stuhla krv. „Stand up! Stand the fuck up!“ kričala žena so šialeným pohľadom a tečúcim make-upom...
Lukáš Grygar 25.04.2023
Často nebylo zřejmé, na které straně pódia jaký hudební prvek vzniká, občas jsme taky netušili, jestli už tleskat. Rozhodně jsme ale tleskat chtěli a potřebovali.
Pavlína Sedláčková 23.04.2023
Pohyby publika zpomalily a zesmutněly, ačkoliv si to jeho značná část ve svém pohroužení do hřejivého indie rytmu ani neuvědomovala...
Akana 22.04.2023
... a záleží na schopnostech a citu konkrétních hudebníků, jestli vznikne jalový paskvil nebo životaschopný zárodek nového hudebního dialektu.