Články / Reporty

Sonická spoušť (Illegal Illusion a další v Planu B)

Sonická spoušť (Illegal Illusion a další v Planu B)

Shaqualyck | Články / Reporty | 19.02.2014

„A další písnička se jmenuje Ano, pil jsem i benzín, mami.“ Podobně památných výroků zaznělo v Ostravě v sobotu večer povícero. A i když je tahle hláška převzatá z epizody Simpsonů, kde Šáša Krusty chlastá/zvrací z/do Stanleyova poháru, na půvabu jí to nijak neubírá. Ale popořadě. „Zdar!“ oslovil nás hned u dveří frontman Social Party s roztomilým dětským kufírkem. Na plakátech stálo START 20.00, takže jsme dorazili před devátou a pak ještě dobrou půl hoďku v poklidu nasávali atmosféru a polotmavou třináctku. Normálka. Ostravský Plan B si mě získal okamžitě. Příjemné nápojové menu, nahulíno tak akorát na hranici astmatického záchvatu, svítidla oblepená comicsovými stripy. Prostoru za pódiem dominuje hororová stěna, ze které lákají na kafčo podobizny Mikea Myerse, Jasona Vorheese a dalších sympaťáků. Místo backstage chlapské hajzly. V pauze mezi kapelama I Bleed od Pixies z repráků. Stylovka jak cyp.

První naběhla bílovecká čtveřice Illegal Illusion. Kdo přišel se zubní protézou, byl v tu ránu bez ní. Ano, čekal jsem kovadlinovou řežbu, ale špinavou, zastřenou. Bezmála krystalický zvuk mi vyrazil dech, stejně jako ne úplně standardní oslovení „přátelé“, jímž frontman s dohladka vyholenou lebkou několikrát za večer počastoval obstojný dav nadšenců, který hned zkraje opustili první zbabělci. Na tvářích odcházejících párů bylo patrné, že si k milostnému potlachu představovaly odlišnou, snad vstřícnější kulisu. Jenže na kompromisy ten večer nebylo místo. A deska Things After Death patří k těm, které nelze vnímat na půl plynu. Zbytek klubu se rval dopředu. Zpěv evokoval nejlepší formu Grega Dulliho, kytary si šly naproti, oči přilepené na strunách. Ačkoliv byla vzdouvající se vlna vrstvených riffů hutná až běda, neměli jste problém rozeznat v ní propracovaný rytmus. „Ilegálové“ nehodlají posluchače topit v rozbouřené tůni beztvarého hluku, melodie je zřetelná a drží jak přibitá k zemi. Komplikovanější než návod k japonskému videu, ale nesmírně uhrančivá, opojná. A tvrdá. Když už ohluchnout, tak z tohohle.

Než jsme se stihli vzpamatovat, opanovali pódium Social Party. Hardcorové soukolí se i přes pomalejší rozjezd rozehrálo k solidnímu večírku. Prima texty, dokonale organizovaná hluková skrumáž, všechna čest zvukaři. Basa nezůstala viset ve vzduchu, s přehledem jistila pustošivé kytarové nálety. Po každém songu si basák od plic zařval, jako by chtěl zbytku světa dát najevo, že ještě stojí na nohách. Pánové třikrát zopakovali, že se jmenují Social Party a že nová deska už měla být (dávno), ale není (zatím) a brzy bude (možná). Tematický večer žánrově spřízněných kapel uzavřela královehradecká enkláva Argonaut. Nástup těsně před půlnocí. Ze všech tří těles asi nejpísničkovější (a taky nejvlasatější), s neskrývanou zálibou ve stoner rocku a Queens of the Stone Age. Lidí nepatrně ubylo, děti s patkami zvýšily intenzitu pošťuchování. Vzduch se dal pomalu krájet, ale s tímhle soundtrackem to nikoho nesralo. Před přídavkem už se ozvala únava, ale hoši neztráceli humor. „Na tohle jsme čekali. Máme nachystanejch ještě dvanáct písniček... Fór je v tom, že já už zvládnu jenom jednu.“ To si dám líbit.

Info

Illegal Illusion + Social Party + Argonaut
15. 2. 2014, Plan B Hardcore Café, Ostrava

foto © Kuba Olejníček

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Hranice komplexnosti (Caroline Shaw + Attacca Quartet)

Jan Starý 21.10.2021

Naštěstí i tyto variace mohou být skutečně silné, jak se ukázalo ve druhé půlce večera, kdy se ke kvartetu připojila Shaw v roli zpěvačky...

Přiškrtit, povolit, explodovat (Squid)

Akana 21.10.2021

Squid jsou neurotičtí a výbušní tak akorát, aby vám to nezačalo být nepohodlné, a soustředěně ukáznění jen do té míry, aby nebyl důvod k nařčení z hráčské exhibice.

Unsound 2021: To nejlepší

David Čajčík, Jan Starý 21.10.2021

Letošní Unsound se potýkal s méně viditelnými omezeními, v důsledku kterých byl kratší, skromnější a méně členitý. Ale měl svoje jasné, dynamické vrcholy.

Jazz přede dveřmi filharmonie (Jazz Goes to Town)

Jiří Vladimír Matýsek 17.10.2021

Jazz Goes to Town rád prošlapává nové cesty. Otázka je, jestli je to cesta objevitelská, nebo jde jen o slepou uličku v dalším vývoji přehlídky.

Zničit a přetvořit (Jazz Goes to Town 2021)

Jiří Vladimír Matýsek 16.10.2021

Další dva festivalové dny daly divákům zabrat. Dramaturgie se tentokrát pustila do poněkud náročných vod – což ale není nikterak špatně.

Progrese a tradice (Jazz Goes to Town 2021)

Jiří Vladimír Matýsek 14.10.2021

Podstatnou změnou byl dominantní syntezátor a také černý humor, který se odrážel v názvech skladeb i groteskní hudbě. Proklatě dobré a nesmírně intenzivní...

Výlet k hraniciam hluku. A trochu ďalej. (Hluková mystéria 2021)

Lucia Banáková 22.09.2021

Občas sa mi zdá, že všetko v Ostrave je zvláštne vyvážené ako napríklad tá tvrdá práca divokou zábavou...

Na maximum (Mighty Oaks)

Anna Kubínová 11.09.2021

Zatímco sérií prvních skladeb si tak trochu testují atmosféru a starají se především o to, aby se koncert rozběhl, postupně se uvolní.

Duchovní obroda barokem a jazzem (Svatováclavský hudební festival 2021)

Veronika Mrázková 09.09.2021

Blažíková má andělský hlas, je mistryní koloratur a strofické skladby rytíře Adama Michny z Otrokovic jsou v jejím podání přístupné a srozumitelné.

Zahradní slavnost aneb Sharpe 2021

Michal Pařízek 06.09.2021

Sharpe byl slavností, v níž se nadšení a zaujetí pořadatelů násobilo s radostí návštěvníků, což přineslo jiskřivý ohňostroj zážitků. Tady jsem doma, mohl bych být.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace