Články

Sziget 2018, ďeň druhý: V mužskej réžii

Sziget 2018, ďeň druhý: V mužskej réžii

Daša Vasiľová | Články | 10.08.2018

Štvrtkové sprístupnenie A38 stage prinieslo hneď niekoľko zaujímavých mien. Dáni WhoMadeWho, ktorí sa predstavili ako prví, poslúchli varovné spoty k vrcholiacim horúčavám a fľašou šampanského si pravidelne dopĺňali pitný režim. To, že fľaška neskôr poslúžila Tomasovi Høffdingovi pri hre na basu, bolo len jedným z mnohých dôkazov inštrumentálneho umenia a experimentátorstva tohto tria. Odviazanosť hudobníkov vyvrcholila spevákovou návštevou v publiku a manévrom s horiacou sviečkou.

Na vlne otvorenosti voči obecenstvu sa nieslo aj vystúpenie Oscar and the Wolf z Belgicka. Excentrickosť speváka Maxa Colombieho, trúfalé tanečné kreácie a neustála komunikácia s publikom boli len jednými z mnohých dôvodov, prečo sa v priebehu koncertu poloprázdna hlavná stage takmer zaplnila a dav si to užíval minimálne tak ako hudobníci na pódiu. Zvláštne spojenie atmosferických vokálov, electro popu, synthu a ťažkých beatov za súčasného ponechania snilej nálady bolo pozitívnym prekvapením.

fotogalerie z druhého dne festivalu tady

K Bonobovi by som rada našla originálnejší prívlastok, než že bol skvelý, no celkom očakávane potvrdil rolu favorita druhého hracieho dňa. Vizualizácie s prírodnými motívmi sa perfektne dopĺňali s orchestrálnym zvukom. Práve orchestrálne aranžmá, ktorému dal Simon Green vyniknúť, kým sa sám často držal v ústraní, dodalo celému vystúpeniu na veľkoleposti. Spočiatku pokojnejší trip hop sa postupne pretransformoval do tanečnejšej elektroniky s dominantnými bubnami a vokalistka Szjerdene sa niekoľkokrát v pravej chvíli objavila na scéne. Celé spojenie s prvkami world music sadlo k festivalu tohto rozmeru.

S nádejou, že v A38-čke ešte stihneme väčšiu časť vystúpenia Cigarettes After Sex, som rýchlo vkĺzla do obrieho preplneného stanu, kde som rozoznávala v dyme zahalené siluety členov americkej ambientnej kapely. Nedotiahnuté akustické nastavenie, ktoré už niekoľkokrát na tejto stagi aj v minulosti sklamalo, bolo len prvým znepokojením. Po prvej piesni to kapela viac než pol hodinu pred plánovaným koncom koncertu, nevedno prečo, zabalila, po čom razom nastal hromadný presun tisícov poslucháčov. Nešťastné zaradenie pred jedného z najväčších ťahákov festivalu tak spôsobilo, že CAS sa apelu zo strany obecenstva nedočkali.

Masová akcia v podobe vystúpenia Gorillaz pôsobila pomerne rozpačito a bola umocnená o mnohé nepríjemné skúsenosti z rozbujareného davu. Prvá časť koncertu nemala jasné smerovanie a celá početná zostava dopĺňaná o hostí pôsobila chaoticky a neumožnila kapele vyniknúť po hudobnej stránke, vrátane autentického hlasu Damona Albarna. Pozitívom hostí boli živo odspievané rappové pasáže. Predstavenie, ktoré v úvode predstavovalo diskotéku bez ladu a skladu, sa časom pozmenilo na príjemnú pripomienku starších vecí s projekciou ikonických animovaných videoklipov v pozadí.

Info

Sziget 2018
8. – 15. 8. 2018, Budapešť, Maďarsko

foto: Tomáš Valda

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

3na3: Magdaléna Petráková (Luhovaný Vincent)

redakce 20.06.2019

Luhačovice se probudí z lázeňského klimbání a budou oživeny koncerty, divadlem, literaturou, výtvarným uměním a promítáním v letním kině. Zeptali jsme se ředitelky festivalu.

Broněk Slezák, Jana Fryzelková (MišMaš party): Pro nás je to přelomový ročník

redakce 19.06.2019

Mišmaš párty je ideální příležitost zkusit i něco, co je daleko za hranicemi, které si většina umí představit. To je snad princip festivalu, ne?

Cash Savage: To, že jsem žena, neznamená, že jsem máslo

redakce 18.06.2019

V diáři australských The Last Drinks, kteří jsou známí divokými koncerty, jsou tři neobvyklé tuzemské štace. Rychlé otázky a ještě rychlejší odpovědi Cash Savage.

10 + 1 = Tomasz Szpaderski (Kamp!)

redakce 18.06.2019

V taneční hudbě prý neexistuje nic neobjeveného? Polští Kamp! si to nemyslí a jeden z nich nám dal vodítka, kde hledat zdroje. Jejich.

Jiří Moravčík (Czech Music Crossroads, Colours of Ostrava): Příběhy přibývají každý den II.

redakce 17.06.2019

V první části rozhovoru jsme se s ním bavili zejména o showcasech obecně a jejich vnímání v tuzemském prostoru, v druhé části se rozletíme po world music.

Afrosoučasnost naboso: Nyege Nyege showcase

redakce 17.06.2019

Díky nevelké návštěvě tak vznikla extrémně neformální atmosféra garáže nebo staré dílny, kde pár desítek kamarádů tančí do roztrhání těla. Ideálně na boso.

Ze srdce i ze srdíčka (Heart of Noise 2019)

redakce 16.06.2019

Jak daleko je od noiseu k přírodě? V případě festivalu Heart of Noise kousíček.

Barokní nabubřelost říznutá wagnerovskou velkolepostí (Requiem: Upíří rytíř)

redakce 16.06.2019

Specialitou Pata Millse je vytváření propracovaných a komplexních fikčních světů a tento modus operandi uplatnil i ve chvíli, kdy obrátil svou pozornost k upírským legendám.

10 + 1 = Inéz Schaefer (Ätna)

redakce 15.06.2019

Inéz Schaefer ve svém projektu Ätna stíhá basový synťák, klavír a zpěv. Miluje minimalismus, zatímco sekundující bubeník Demian vstupuje do hry, aby všechnu tu úspornost rozvířil a proštěrkal.

Zázrak zrození (Ocelový alchymista 5)

redakce 14.06.2019

Arakawa úvod následujícího dílu pojala tak, že když něco umře, musí se něco nového zrodit. Domácí porod, groteskní situace, tragické situace. Ocelový alchymista, manga pokračuje.