Anna Mašátová | Zprávy / Pozvánky | 20.04.2015
Folklor je mrtev. Nezemřel včera ani před týdnem, vlastně už dávno. A to i přesto, že se snažili jeho balzamované a nastrojené tělo pravidelně vystavovat a uctívat, aby mnozí uvěřili v jeho nesmrtelnost. Ve skutečnosti byl šest stop pod zemí, už když se o něj začali zajímat. Smrt folkloru však nebyla zbytečná. Na úrodné půdě jeho ostatků se rodí postfolklor…
Postfolklórní brněnské cimbálové trio Ponk úspěšně nabourává vžité představy o lidové hudbě. Původní písňový materiál se nesnaží znehodnocovat lacinými klišé či povrchními fúzemi, ale při použití minimálních instrumentálních prostředků - cimbálu, kontrabasu, houslí a vokálů - dosahuje zajímavých zvukově hudebních výsledků, ve kterých se eklekticky snoubí lidová hudba s prvky blues, rocku, funky i dalších hudebních stylů.
Debutové album s názvem Postfolklor vychází 29. dubna 2015. V ten samý den proběhne i křest v brněnském Music Labu, kde se kmotrovství zhostí Jiří Pavlica z Hradišťanu, kmotrem pražského křtu v Jazz Docku 20. května 2015 bude Michal Němec z Jablkoně.
„Pracovně jsme albu říkali Kruté písně, jelikož reflektuje výhradně tragická témata. Přitahuje nás jejich nadčasovost a zároveň samozřejmost, s jakou ke smrti přistupovali naši předci v lidových textech sto i více let starých,“ glosuje Ponk vznik debutu. Nahrávání probíhalo v LVGNC Studios v Bratislavě, na master putoval Postfolklor až do amerického Nashvillu. Deska vznikla také díky crowdfundingové podpoře fanoušků na serveru HitHit.
Trio se potkalo na konci roku 2013 jako muzikanti z cimbálovek. Lidovké písně jim však byly - při vší úctě - těsné. S podobnými názory, nedbajíce na žánrové hranice, přistoupili k těmto písním bez předsudků.
"Lidovky jsou vlastně takové blues. Jsou výpovědí neztrácející na aktuálnosti. Nemyslíme si, že jsou něčím nedotknutelným, neměnným, posvátným, patřícím do muzeí. Lidová píseň je živým organismem, vyvíjejícím se s duchem doby. Vždyť i staré americké country má spoustu moderních fúzí a třeba takové blues se už nejednou důstojně setkalo s hip hopem," podotýká Michal Krystýnek, někdejší tercáš Hradišťanu, nyní frontman Ponku. Spolu s ním tvoří kapelu Eduard Tomaštík, profesor cimbálu na konzervatoři v Kroměříži, významný dirigent a velmi osobitý cimbalista a Jakub Nožička, multižánrový kontrabasista a baskytarista.
Hudba kapely Ponk je natolik pestrá, že nachází posluchače napříč žánrovým spektrem. Kytary a bubny už jsou ohrané, dejme prostor houslím a cimbálu!
Koncerty k novému albu:
29.4. Brno – MusicLab
1.5. Veselí nad Moravou – Kafe v kině
20.5. Praha – Jazz Dock
redakce 27.07.2024
Joan As Police Woman nejvíce inspirují hudební počiny Sonic Youth a Bad Brains.
redakce 26.07.2024
Helmet, alternativní rockeři z New Yorku, jsou ztělesněním syrového rocku a hutných riffů.
redakce 24.07.2024
Prešovská trojice Vojdi se pohybuje na progresivních územích mathrocku, alternativy, indie i jazzu a psychedelického rocku.
redakce 22.07.2024
Pětičlenná kapela hledá inspiraci v R&B, funku i folku, svými lehce vážnými až vážně lehkými texty zase zrcadlí duši citlivého člověka a jeho pohled na okolní svět.
redakce 21.07.2024
Stefano a Marcello hrají tak trochu stoner, noise, sludge, post, noise a zbytek je sádlo. Pro fanoušky Dÿse.
redakce 19.07.2024
Americký zpěvák a skladatel Bob Dylan se vrací do Prahy, aby potěšil své fanoušky nezapomenutelnými koncerty. Hned třemi.
redakce 18.07.2024
Crust punk inspirovaný oi!, postpunkem a dungeon synthem, s velkým důrazem na melodie a temnou středověkou estetikou, s lyrikou odkazující na anarcho ikonografii.
redakce 17.07.2024
Rắn Cạp Đuôi je skupina z Ho Či Minova města, která vychází z internetové hyperreality a patří k mimořádně ceněným zástupcům experimentální elektroniky.
redakce 16.07.2024
Sám Glitterer mezi stěžejními vlivy zmiňuje například kapely Lilys, Unrest, Fugazi a Nation of Ulysses, ale i britské 70s a 80s kapely.
Barka Fabiánová 16.07.2024
Ojedinělý koncert sesterského dua s česko-španělskými kořeny za doprovodu předního kontrabasisty proběhne ve Valdštejnské lodžii v Jičíně.