redakce | Zprávy / Festivalové | 17.04.2024
Brněnský hudební festival Pop Messe, naše přední akce zaměřená na současnou pop, elektronickou, rap a indie scénu, která proběhne od 25. do 27. července, zveřejňuje téměř finální podobu svého historicky nejrozsáhlejšího line-upu.
Vedle již oznámených Sleaford Mods, GusGus, Kiasmos v létě do Brna přijedou například Leftfield, Warhaus, Casisdead, Partiboi69, Marie Davidson, Blawan nebo Armand Hammer. Celkově vystoupí přes padesát zahraničních i domácích kapel, hudebníků a DJs. Festival se také stěhuje do většího areálu brněnského Velodromu a jeho okolí na výstavišti BVV, který nabídne sedm nejen hudebních scén - od velkých venkovních až kryté klubové. Program vedle koncertů a party zahrne nově i mezinárodní konferenci a třeba Kinostage České televize.
Letošnímu line-upu vévodí britští králové devadesátkového i současné taneční scény Leftfield. „Leftfield natočili totální albové klasiky Leftism nebo Rhythm and Stealth s hity jako Open Up, Dusted nebo Afrika Shox. Objevili se ale také na soundtracku k Trainspottingu a remixovali Davida Bowieho,” přibližuje programový ředitel festivalu Tomáš Kelar. Warhaus původně vznikli jako vedlejší projekt Maartena Devoldereho, zpěváka a skladatele belgické poprockové skupiny Balthazar. „Warhaus se postupně stali kultovní skupinou všech, kteří v alternativním rocku hledají oporu pro své temné stavy,” říká Kelar.
Jako čerstvý držitel Brit Awards přijíždí do Brna aktuální senzace britského rapu maskovaný londýnský rapper Casisdead. Australský hudebník Partiboi69 o sobě tvrdí, že je víc než jen DJ a producent, místo toho se prohlašuje za „proroka“ a „ikonu“ a na YouTube ho následují statisíce fanoušků. Kanadská hudebnice a producentka Marie Davidson vytváří chytlavou klubovou hudbu napěchovanou provokativními politickými tématy. „Míchá slogany mluveného slova, taneční slast a znepokojující prvky disonancí,” dodává Kelar. Mezi různými současnými mutacemi post-dubstepu, UK bass a techna je rozkročený Jamie Roberts aka Blawan, který patří mezi absolutní špičku současné britské klubové hudby. Pod hlavičkou Armand Hammer se skrývají newyorští rappeři billy woods a ELUCID, „spasitelé newyorského rapu a kronikáři společenského rozpadu.”
A i další nabídka zahraničních jmen je letos výjimečná: na Pop Messe přijede spoluzakladatel a polovina švédského dua The Knife Olof Dreijer, belgická elektro-soulová zpěvačka Charlotte Adigéry s producentem Bolis Pupulem, britský saxofonista, skladatel, básník a aktivista Alabaster DePlume se spirituálním jazzem, dubem a minimalismem, rakouský syntezátorový guru Dorian Concept a jazzový bubeník a producent Cid Rim s třaskavou fúzi elektroniky a jazzových polyrytmů, kanadský trance a techno producent Nathan Micay míchající elektroniku se zvukem bendža, londýnská hudebnice s pakistánskými kořeny Nabihah Iqbal vydávající na labelu Ninja Tune, jedna z největších polských rappových hvězd Zdechły Osa nominovaný dvakrát na hudební cenu Fryderyk a belgická dvojice Asa Moto čerpající z dřevního elektrosoundu a diska.
Američtí Hotline TNT předvedou vzdušný shoegaze střižený power popem a emo, německé „psychedelic ghetto rave“ trio Carl Gari se na pódiu sejde s egyptským básníkem, hudebníkem a uhrančivým zpěvákem Abdullahem Miniawym. Londýnský Iglooghost přiveze do Brna svoji image výstředního elektronického vědátora kříženého s laptop-punkerem. John Maus, americký hudebník a performer, se stal jedním z hudebníků vlny tzv. hypnagogického popu, oslavovaným experimentátorem s formátem provinilých potěšení. Jonas Rönnberg aka Varg2TM je švédský titán klubové techno hudby, DJ a producent s obrovským vlivem v současném tanečním undergroundu. Bad Nerves, pětičlennou powerpop-rock´n´rollovou kapelu z východního Londýna, obdivuje i Mick Jagger z The Rolling Stones, který o ní prohlásil, že je to „nejlepší kapela na planetě”.
Dublinská rocková pětice Gurriers přiveze syrovou post-punkovou smršť s ohlasy noise rocku i shoegaze. Nebude chybět ani mystika starých tanečních rituálů peruánského DJ a producenta Ceasara Chunka skrytého za vlastnoručně vyrobenou maskou. Žhavými beaty z Brazílie roztančí návštěvníky DJ Cashu, která je důležitou postavou undergroundové queer scény v Sao Paolo. Slovenští sousedé budou mít na Pop Messe zastoupení v osobě slovenského producenta, multiinstrumentalisty, zpěváka a DJ FVLCRVM, pop-rockových Billy Barman, držitelů sedmi ocenění Radio_Head Award, a drum´n´bass popových Meowlau x Val.
Z domácí scény na letošním Pop Messe zahrají Bert & Friends, DVA, František Skála a Provodovjané, The Ecstasy of Saint Theresa, 1flfsoap, Anna Vaverková, Badfocus, Burian, Dukla, Rohony, Hrtl, Mat213, Mucha a také virtuální hvězda Nivva, anonymní projekt pražské hudebnice a grafičky pracující v oblasti 3D technologií.
více o festivalu zde
redakce 24.01.2025
Gilles Peterson, Lankum, Still House Plants nebo řecká popová umělkyně Σtella. A mnozí další.
redakce 22.01.2025
Letošní program nabídne filmy rozebírající vliv sociálních sítí nebo ruskou propagandu a na celospolečenské fenomény upozorní i skrze individuální příběhy.
redakce 21.01.2025
Letošní ročník slibuje divoké novinky od temného operního undergroundu a křehkých emocí až po generativní syntézu a klubové vibrace.
redakce 17.01.2025
Hudba Jungle Debris sahá od hravých písniček a dronového minimalismu přes disonantní lyriku až k intenzivním a naléhavým projevům.
redakce 16.01.2025
Róisín Murphy je královnou třpytek, flitrů a opojného disco eskapismu.
redakce 14.01.2025
Letošní program se nese především ve znamení politiky a zákulisních mocenských tahanic, často založených na základě skutečných událostí.
redakce 09.01.2025
Sedm setů, z nichž jeden tentokrát zavítá ze Slovenska a hned dva budou mít světovou premiéru.
redakce 06.01.2025
Mezi první oznámená jména patří Daniel Romano's Outfit, kanadská punk-rock’n’rollová senzace známá nespoutanou energií a hypnotickými melodiemi.
redakce 06.01.2025
Jeho nové EP Last Child in the Woods mísí klavír se syntezátory, smyčci a dechovými nástroji.
redakce 05.01.2025
Oba se nebojí kombinovat klubové beaty s náladotvornou atmosférou, ambientními plochami a špetkou postrockové emocionality.