Dominik Polívka | Články / Reporty | 26.11.2023
Holubice, Macintosh a řecké sloupy. Procházím estetiku videí kanadského producenta Patrika Driscolla. Vše v dřevní kvalitě 3D modelů z počátku milénia. Silná nostalgie je esencí tohoto večera, i když Blank Banshee už dávno uhnul z ověřených hranic elektronického subžánru vaporwave. S pátou deskou 4D, kterou se chystá prezentovat v pražském Futurum Music Baru, zůstává otázka, jak bude vypadat živá produkce stylu stvořeného a žijícího v internetových zákoutích, youtubových mixech a webových fórech?
Na plátně běží odpočet do začátku koncertu. S ubíhajícím časem se pomalu vybarvuje obrazec cirkusového stanu. Lidí je pomálu. Komorní atmosféra a absence předskokana je pátečním večerům podezřelá, nevadí. Šapitó se otevírá a pouští obecenstvo k věštecké kouli z coveru nové desky.
Přichází Driscoll v bílé bundě a masce tvořené ze sklíček disco koule. Před sebou laptop s midi kontrolerem Akai MPD226. V pozadí šlehají blesky, mezi nimiž létají nahodilé objekty prostorem. Banshee má celý set v prstech, rychlými údery do kontroleru žene připravené samply a beaty k ušním bubínkům zatím odměřených návštěvníků. Skladby, které na albu fungují jako krátké nápady nebo momentky, se náhle propojují v barevný a živelný mix. Z klidného vaporevawe zůstává jen vizuální estetika a ozvěny idylických melodií nákupních center a prvních systémů Windows. Zbytek tvoří důmyslná kombinace IDM a trapu, která svou proměnlivostí a výpravností skvěle doplňuje estetiku videoklipů na plátně. Tired of life, start over! bliká vtipně mezi pršícími diamanty a inverzním videem virtuální pláže.
fotogalerii z koncertu najdete tady
Striktní track Scud rozhýbává boky dosud strnulých fanoušků, ovace protínají drive modulovaných samplů elektrické kytary. Skladby se neloudají, z pěti vydaných alb vytáhne Driscoll slušných třicet dva za celý večer. Očekávaný závěr v podobě hitu Teenage Pregnancy, proslaveného v youtubové simpsonswave sérii, remixuje a natahuje, co to jen dá. V nejlepším vypojuje kontroler a po vřelých objetích mizí z pódia.
„Jak rychle přišel, tak odešel,“ slyším z hloučku. Dalo by se to vztáhnout i na genezi celého žánru, který Blank Banshee utvářel. Spojuje totiž nostalgii internetové kultury generace mileniálů a počátek života v kyberprostoru generace Z. Pro vychutnání webového obsahu netřeba připojení, živák si poradí s každou formou.
Blank Banshee (ca)
24. 11. 2023 Futurum Music Bar, Praha
foto © Vendy Hemalová
Filip Peloušek 25.07.2024
Nejsem na Colours poprvé, ale za sedm let mé absence jsem zapomněl, jak monumentální areál je, a hlavně, kolik lidí se v něm pohybuje.
Ema Klubisová 24.07.2024
Po Bear Stone sme sa odviezli do Záhrebu, kde sme prespali u kamaráta, snažiac sa pozliepať štyri dni festivalových dojmov do jedného koherentného textu a fotogalérie.
Dantez, Michal Mikuláš 21.07.2024
Sobota s Jamesem Blakem coby hlavní hvězdou věští, že se letošní konec ročníku bude za poklidnějšího rozjímání...
Dantez, Michal Mikuláš 20.07.2024
Pátek, středobod festivalu, srovnávání stavů.
Dantez, Michal Mikuláš 19.07.2024
Štvrtok sa v poobedňajších hodinách rozbieha do maximálnych rozmerov. Vír festivalu už sťahuje všetko okolo seba.
Dantez, Michal Mikuláš 18.07.2024
Pozvolné propíjení jasných barev: krotkost hlasitosti kompenzují Morellovy dozvuky.
Timon Láska 17.07.2024
Tak intenzivní komunitní vibe jsem na žádném festivalu necítil. Soustřednost a jedinečnost vzájemného porozumění navíc sahá přes různé faktory.
Jakub Béreš, Dominik Polívka 16.07.2024
Strach o nejbližší střídá po návratu domů obavy o samotný festival. Pohoda je místem s jedinečnou reputací a bezpečným prostorem pro všechny, kterým není dobře ve vlastní zemi.
Václav Valtr 16.07.2024
Místní spolek Thonmi chová jaky, provozuje restauraci s exotickou kuchyní, buduje tibetský dům či asijskou poznávací stezku. Decentní festival coby vrchol sezóny.
Aneta Martínková 15.07.2024
Dramaturgie, prostor, ve kterém se festival odehrává, světla, ozvučení. Všechny podmínky jsou tu zkonstruované k tomu jít úplně na dřeň.