Články / Rozhovory

Alona Dmukhovska (Music Export Ukraine): Píšeme příběh lidstva

Alona Dmukhovska (Music Export Ukraine): Píšeme příběh lidstva

Anna Mašátová | Články / Rozhovory | 02.05.2022

Proexportní kancelář Music Export Ukraine založily Alona Dmukhovska a Dartsya Tarkovska v roce 2018, od té doby zorganizovaly projekty ve dvaceti zemích, tým se rozrostl na deset členů, spolupracují se stovkami ukrajinských umělkyň a umělců. S Alonou a jejími kolegyněmi jsme se potkávaly během konferencí a festivalů v zahraničí, v loňském roce navázaly hlubší spolupráci, která vyústila v česko-ukrajinský workshop. Už tehdy mě jejich tah na bránu, nadšení a obrovská profesionalita fascinovala a ano, často zahanbovala, ty holky byly sakra dobré. Ve všem. Nepolevují ani teď, kdy informují o dění, pomáhají svým umělcům.

To ráno, přesně před měsícem, kdy jsme se ještě v nadšení ze skvělého večírku Vinyly probudili do války, mé myšlenky ubíhaly právě k Music Export Ukraine. Netušila jsem, zda mi odepíšou, a když mi na nabídku pomoci Alona poděkovala, že je v „bezpečí“ krytu, ale nemá jak se z Kyjeva dostat, mosty jsou zničené, došlo mi, jak malou slovní zásobou vládnu. Co přát člověku, který sedí v krytu a jeho zemi pustoší vojsko? Alona je nyní v bezpečí, její ráznost nepolevuje, což se projevuje i v rozhovoru. Fandím jí i týmu. Herojam slava!

Jak zvládají členové týmu Music Export Ukraine (MEU) situaci? Od začátku války jste velmi aktivní na sociálních sítích, v prvních dnech jsi mi psala, že jsi v bezpečí…
Snažíme se být neustále ve spojení. Části našeho týmu se podařilo odjet do zahraničí, část je na Ukrajině. Naší prioritou je pomoci našim nejbližším najít místo, kde by mohli žít, pracovat a být v bezpečí. Spolu s tím pomáháme našim hudebníkům, jak jen to jde: spojujeme je s největšími hudebními médii na světě, aby jejich hlasy byly slyšet, spojujeme mezinárodní promotéry s hudebníky, kteří jsou nyní v zahraničí, aby mohli mít koncerty, mluvíme s desítkami mezinárodních partnerů po celém světě, abychom upozornili, že to není ukrajinská válka, ale válka lidstva s čistým zlem.

Těžko se o tom teď mluví, ale kdyby nebylo války, jak by vypadaly vaše plány na letošní rok?
Poprvé přivézt ukrajinské umělce na showcase festivaly ve Velké Británii, zorganizovat cesty do Německa, Rakouska, Maďarska a Portugalska. Zahájit dlouhodobý vzdělávací projekt a prezentovat naše talenty na desítkách mezinárodních akcí.

Jak se na vznik MEU dívali sami hudebníci a lidi ze scény, jsou aktivní, spolupracují s vámi, zapojují se?
Přiznejme si, že hudební trh ve východní Evropě není institucionalizovaný, ve srovnání se západními kolegy má mnohem méně příležitostí a je tvořen převážně nadšenci. Proto jakýkoliv management pomáhá prosazovat výsledky, možnosti a zviditelnění na mezinárodní scéně. Než jsme založili MEU, když jsme právě objížděli mezinárodní akce, lidé o ukrajinské hudbě téměř nic nevěděli. Rok od roku se nám daří stát se pravidelným účastníkem nejvýznamnějších akcí v Evropě, a dokonce být představovanou zemí na Waves Vienna 2020. Takže ano, hudebníci s námi spolupracují nadmíru rádi. Někteří z nich občas nemohli uvěřit, že hradíme veškeré náklady a poskytujeme plnou manažerskou podporu, takže se mohou jen soustředit a dělat to, co umí nejlépe – hrát nádhernou hudbu. Spolu s tím chápeme potřebu vzdělávání a budování kapacit, takže máme určitě práci na dalších sto let.

MEU je nevládní organizace, jak se perete se sháněním prostředků? Jsme nevládní organizace, což je dobře i špatně. Špatně proto, že nemáme stabilní financování od vlády nebo podniků, takže musíme neustále shánět prostředky na projekty. Dobré, protože díky tomu je naše práce dynamická a zajímavá, můžeme se mnohem rychleji přizpůsobovat a reagovat na potřeby sektoru. Tato flexibilita nám pomohla překonat pandemii a vybudovat ještě silnější reprezentaci ukrajinské hudby v zahraničí. Doufáme, že tomu tak bude i po válce.

INVESTICE DO BUDOUCNOSTI

Váš tým tvoří převážně ženy, což je mi nesmírně sympatické a není to zcela časté, co se exportních kanceláří týče. Myslíte si, že se tento přístup „girl power“ nějak odráží ve vedení MEU?
Naše práce je založena na vzájemné důvěře a podpoře. Snažíme se dávat zodpovědnost a rozvíjet vůdčí potenciál každému členovi týmu, a to bez ohledu na jeho pohlaví (máme i dva muže, žádná diskriminace!). Další věcí jsou kořeny obou zakladatelek, na kterých podle mě hodně záleží: Já mám ekonomické vzdělání a svou kariéru jsem začala v jedné z velkých auditorských firem, takže mám především obchodní pohled na věc. Dartsya Tarkovska má marketingové vzdělání. Z toho pramení naše síla.

Ale mohu souhlasit s tím, že náš tým tvoří převážně ženy, protože ženy mají tendenci brát méně placenou práci než muži. Hudební průmysl je rizikový startup, často vyžaduje investice na roky s nulovou zárukou, že to vyjde. Naším příkladem se snažíme tuto situaci změnit – nejen z hlediska peněz, ale i z hlediska rozhodování – i dámy mohou být efektivními šéfkami a tenhle průmysl není výjimkou!

Jaká je situace hudebnic na ukrajinské hudební scéně?
Vzhledem ke zbytku světa zcela standardní – umělkyně a manažerky jsou v menšině. I když na Ukrajině je to o něco lepší, ženy mají zastoupení ve výši 30 % oproti 20 % ve Velké Británii nebo 22 % v USA. Tato nerovnost se naplno projevila zvláště nyní,když muži nemůžou opustit zemi kvůli válečnému stavu a vojenské povinnosti. Proto teď v zahraničí koncertuje jen velmi málo umělců, protože mohou vystupovat jen ženy.

Zaujala mě povinná kvóta 51 % ukrajinské hudby ve vašich rádiích, obzvláště během pandemie a nejisté finanční situace to museli umělci ocenit. U nás sice hlasy pro navýšení české hudby ve vysílání byly, ale neuchytily se. Jak to šlo u vás?
Roku 2016 zavedla Ukrajina jazykové kvóty pro rozhlasové playlisty. Od té doby musela být alespoň čtvrtina denního playlistu rozhlasové stanice v ukrajinštině, za dvanáct měsíců to mělo být 30 %, za další rok 35 % a tak dále. Zákon také ukládal provozovatelům televizního a rozhlasového vysílání povinnost zajistit, aby 60 % pořadů, jako jsou zprávy a analýzy, bylo v ukrajinštině. Šlo o velmi rozporuplný a kritizovaný krok, byly obavy o cenzuru umění i o nedostatek kvalitní hudby v ukrajinštině. Pozitivní diskriminace však má smysl, pokud pomáhá. Domácí scéna skrývá mnoho pokladů, které bychom jinak nepoznali.

Jak to proběhlo v praxi?
První rok to bylo těžké, redaktoři rádií byli líní nebo krátkozrací, takže písně známé ukrajinské skupiny Okean Elzy hráli tak čtyřicetkrát denně. Líné řešení, jak splnit kvóty. Rok od roku se situace zlepšovala. Je třeba přiznat, že kvóty pomohly ke vzniku mnoha skvělých ukrajinsky zpívaných písní, posunuly některé umělce k přechodu z ruštiny na ukrajinštinu a pomohly jim rozšířit fanouškovskou základnu. Vidíme desítky ukrajinských umělců, kteří jsou nyní schopni naplnit arény.

Je vlastně příjemné slyšet, že došlo k rozvoji scény, byť za cenu razantních opatření. Jak změnil ukrajinský hudební trh příchod Spotify před dvěma lety?
Byl to velmi silný podnět pro rozvoj celého hudebního trhu. Bylo to jako přijetí na seznam světového hudebního průmyslu. Spousta uživatelů stejně používala Spotify přes VPN a další triky, ale pro umělce to byl obrovský krok vpřed! Konečně jsme měli čistě ukrajinské playlisty, ukrajinští hudebníci mohli být součástí globálních kampaní jako Radar od Spotify a Up next! od Apple Music, počet jejich streamů rostl každým dnem. Spolu s tím se ukrajinský trh v roce 2021 dostal do TOP 10 trhů na světě, pokud jde o meziroční nárůst počtu placených předplatitelů. To znamená, že lidé chtějí kupovat hudbu legálně, pirátství se stává old-fashion přístupem a celé paradigma streamování je přijímáno jako podpora umělců. Za tak krátkou dobu jde o obrovský mentální posun.

Z tvých slov je znát nadšení. Jenže dva roky pandemie a nyní válka, která, i kdyby zítra skončila ukrajinským vítězstvím, bude mít dopad na mnoho let dopředu. Obnova infrastruktury, měst, lidských duší... Vím, že je to teď věštění z křišťálové koule, ale mohla bys třeba zmínit scénáře budoucnosti hudební a kulturní scény, které se ti honí hlavou?
Tvorba se vrátí zas do undergroundu, což znamená, že opět nebude primárním zdrojem příjmů pro umělce. V Maslowově pyramidě je bezpečí na prvním místě před všemi těmi nehmotnými věcmi běžného života. Ekonomický pokles bude obrovský. Nemyslím si současně, že by to mělo vliv na kreativitu. I teď, když jsou v protiatomových krytech, bez možnosti jít do normálního studia, dokážou vydávat novou hudbu. Ty nejčerstvější skladby jsme shromáždili ve speciálním playlistu na Spotify, najdete ho pod názvem War in Ukraine. A samozřejmě se toho děje mnohem víc.

Živý průmysl zřejmě nyní neexistuje.
Ne. A nikdo neví, jestli za pár měsíců budou lidé ochotni navštěvovat koncerty kvůli ekonomické situaci, bezpečnosti, omezení cestování nebo jen posttraumatické stresové poruše. Za posledních deset let je to na Ukrajině už třetí krize, po Revoluci důstojnosti v roce 2014 a posledních dvou letech, kdy probíhala pandemie. Bože, národ přeživších! Ale jsem si jistá, že i to zvládneme. Je mi z toho smutno. Tak dlouho a usilovně jsme tento trh budovali a během několika dní ho zničili ruští teroristé bez jakékoliv logiky.

VYSLYŠET JEJICH HLASY

Jak se změnilo poslání MEU v souvislosti s válkou?
Pomáháme ukrajinským umělcům, kteří jsou schopni opustit Ukrajinu, při hledání příležitostí hraní na koncertech, aby si alespoň něco vydělali. Máme spoustu žádostí od zahraničních promotérů, kteří touží po našich umělcích, takže se je snažíme propojit a postupně jim vyhovět. Vytváříme playlisty ukrajinské hudby a prezentujeme je v mezinárodních médiích a rádiích. Z dlouhodobého hlediska to pomůže umělcům získat peníze díky nárůstu streamingu a mít pro ně alespoň nějaký příjem prostřednictvím digitálních nástrojů. Snažíme se shromažďovat finanční prostředky, abychom mohli dávat malá stipendia hudebníkům, kteří v dohledné době nebudou mít stabilní zaměstnání. Vytváříme také databázi pracovních příležitostí pro hudební průmysl. Dostáváme mnoho žádostí od zahraničních kolegů: festivalů, klubů, organizací, které by rády poskytly práci Ukrajincům na festivalovou sezónu, ale nevědí, jak najít lidi s potřebnou kvalifikací (například zvukaře, pódiové techniky, catering a tak dál). Chceme v tom pomoci a vytvořit specializovanou webovou stránku nebo nějakou jednoduchou databázi, kterou by bylo možné filtrovat.

Četla jsem příběhy o ukrajinských hudebnících a umělcích za války. Chceš se o nějaký s námi podělit?
Doporučuji se podívat na facebookovou stránku War. Stories from Ukraine. Je tam také spousta umělců. Není to jen o jednom příběhu. Nyní píšeme příběh lidstva. Každý člověk, který v této situaci něco dělá, je hrdinou. A jsem velmi hrdá na hudebníky a umělce, které znám už léta, kteří jsou součástí tohoto hnutí.

Vím, že je to velmi citlivá a křehká záležitost, ale dokážeš si nyní představit nějakou formu umělecké spolupráce s Rusy nebo Bělorusy? Je možné vyhnout se kolektivní vině? Česká republika byla od roku 1968 čtyřicet let okupována a značná část Čechů se rusofobie nezbaví.
Nevím, to je otázka na každého z nás. Co přijde v budoucnu, nevím. Teď je to nejdůležitější zastavit válku. Žádná spolupráce, žádný „dialog“ s liberálními Rusy, nic takového není možné. Celý svět by se měl sjednotit a reagovat aktivně, být radikální – musíme zakázat vše, co přichází z Ruska, kulturu nevyjímaje, protože ta je součástí propagandy i v dlouhodobém horizontu. Teprve až skončí válka, budou splaceny reparace a celý ruský a běloruský národ zpracuje svou vinu a spravedlivě zaplatí, pak by je civilizovaný svět mohl přijmout zpět. Snad.

Jak nejlépe podpořit ukrajinskou kulturní a hudební scénu v této a nadcházející době?
Zvyšujte povědomí ve své komunitě – na válku by se nemělo zapomínat, je to boj světa proti čistému zlu. Zkuste poskytnout Ukrajincům práci, bydlení, pokud se vám hodí jejich kvalifikace, zkuste vyslyšet jejich hlasy a zvěte umělce na odborné akce – bez Ukrajiny se o Ukrajině nemluví. Poslouchejte ukrajinskou hudbu, vytvářejte a sdílejte playlisty, aby umělci mohli vydělávat dlouhodobě. A v neposlední řadě přispějte na charitu, kupujte ukrajinské produkty, navštivte koncerty našich umělců.

Musíme se připravit na dlouhý boj. I kdyby oheň přestal zítra hořet, všichni budeme pociťovat následky mnoho let. Musíme na to být připraveni, vzájemně se podporovat a vzájemně pracovat na co nejlepší budoucnosti. A zvítězíme, protože pravda je na naší straně.

Info

Text vyšel v magazínu Full Moon #132.

foto © Tyn Týna

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Zach Choy (Crack Cloud): Spojuje nás to, že jsme odpadlíci

David Čajčík 16.05.2022

Jako pozvánku na květnový koncert postpunkových Crack Cloud odemykáme rozhovor, který vyšel ve Full Moonu #113.

Ťukání do termosky a jiné výpravy do zvukové reality (Viera Marinová)

Viktor Palák 12.05.2022

Viera Marinová je zvuková designérka, která stojí mimo jiné za ceněným krátkým filmem Milý tati.

Poly (Insania): Tenkrát po tom byl hlad

Adéla Polka 09.05.2022

Falešný kněz Poly si ve svých obsáhlých kázáních rád rejpne a nechá být. Ať si každý přebere sám. Rozhovor.

Jan Bartoš (Prague Music Performance): Osvobození koncertního formátu mám v hlavě několik let

Jarmo Diehl 05.05.2022

Přední český klavírista, nebo přední český umělecký ředitel, v obou případech přesahující hranice naší země? Jan Bartoš je obé. Rozhovor k festivalu, jehož program budí respekt.

Léonce: Zabalené osobní prožitky a emoce

Adéla Polka 29.04.2022

Letošní festival francouzské kultury Bonjour Brno bude první květnový týden hostit mladého písničkáře, vystupujícího pod jménem Léonce. Rozhovor.

Ätna: Snadno se začneme nudit

Michaela Šedinová 28.04.2022

Na moje plačky, že celý den prší, mi s úsměvem odpovídají, že deštivé dny jsou fajn, protože lidi jdou o to radši na koncert. Rozhovor, koncert za pár dní.

Sanjin Nesimi, Jonáš Verešpej (Ankali): Věříme, že to má vyšší smysl

Jarmo Diehl 07.04.2022

Pražský klub Ankali příští týden zahajuje mezinárodní projekt Gravity Network, který nabídne pozoruhodný lineup nabízející nejen elektronické producenta, ale i diskuze na aktuální témata.

Josef Sedloň (Spectaculare): Dotknout se všech smyslů

Jarmo Diehl 31.03.2022

DJ, producent a promotér Josef Sedloň nejen o dramaturgii Spectaculare, ale i o inspiracích, devadesátkách a dalších láskách. Rozhovor.

Jan Fic (Red Bird Festival): Přispět i kapkou do moře má smysl

Michal Pařízek 29.03.2022

Kolektiv okolo Red Bird Instruments se rozhodl pomoci obětem války na Ukrajině a ve spolupráci s pražskou MeetFactory chystá charitativní akci. Rozhovor.

Johana Minářová, Hana Šormová (FAMUFEST): Přesně takhle obvious jsme to chtěli

Jarmo Diehl 22.03.2022

FAMUfest ve své původní fyzické podobě proběhl naposledy před čtyřmi lety a teď se konečně vrací do offlinu. Jasný důvod k rozhovoru.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace