Články / Recenze

Čekání na lepší časy  (Balthazar)

Čekání na lepší časy (Balthazar)

Maria Pyatkina | Články / Recenze | 15.06.2022

Z archivu magazínu Full Moon odemykáme recenzi posledního alba belgické skupiny Balthazar u příležitosti jejího vystoupení na pražském festivalu Metronome.



Na obálku svého pátého alba Sand belgická skupina Balthazar umístila černobílý obrázek podivného stvoření. Má černé kulaté oči, otylé tělo a ruce člověka složené na klíně jakoby v klidném očekávání. Homunculus Loxodontus, tedy „Čekající“, je dílem nizozemské sochařky Margriet Van Breevort, která tohoto šedého ubožáka s hlavou rypouše severního vytvořila v roce 2016 pro nemocnici v Leidenu. Její socha je jakousi metaforou pacienta, který sedí v ordinaci a pokorně čeká na doktora, jenž mu sdělí diagnózu a postup léčení – tedy jeho osud. Obskurního návštěvníka leidenské nemocnice si všimli uživatelé největšího zábavného webu v Rusku, a z Čekajícího se najednou stal mem extrémně populární v postsovětských zemích pojmenovaný Ždun (z ruštiny „ždať“, tedy „čekat“). Postavička díky svému bezmocnému, ale zároveň neústupnému vzhledu dostala od novinářů titul ruského národního hrdiny a na Ukrajině se v roce 2017 dokonce objevila v parlamentu – podle jednoho z poslanců totiž symbolizovala tehdejší očekávání ukrajinské společnosti.

Od března 2020, kdy většinu světa zasáhla koronavirová pandemie, jsme všichni tak trochu Žduni. Zejména ti z nás, kteří kvůli vládním opatřením museli přerušit či hodně omezit svou práci. Všichni vyhlížíme lepší zítřky, a Balthazar se nemůžou dočkat, až budou moct zahrát nové skladby naživo. Jejich záměrem bylo bezprostředně navázat na dva roky staré, úspěšné album Fever, které znamenalo přechod od melancholických a citlivých písniček ke šťavnatým tanečním groovům. Právě ty totiž fungovaly dobře naživo. „Chtěli jsme udělat funky desku,“ říkal o Fever v rozhovoru před posledním pražským koncertem jeden ze dvou frontmanů Maarten Devoldere (rozhovor vyšel ve Full Moonu #103). Sand se drží podobné filozofie, akorát je trochu víc disko než funk.

Pandemie se podepsala nejen na koncertním rozvrhu, ale i na samotné nové desce – třeba tím, že její nahrávání musela kapela z velké části zařídit na dálku. Moderní technologie se použily nejen pro komunikaci mezi členy, ale taky se víc projevily v produkci. „Nikdy před tím jsme nepoužívali tolik bicích samplů nebo syntetických basů, byla to pro nás vzrušující zkušenost,“ komentoval nahrávání Devoldere. S produkcí Balthazar zase pomáhal architekt belgického popu Jasper Maekelberg, jehož hravý, ale zároveň precizní rukopis je na albu znát. Základem skladeb zůstávají pevné basové linky, které ale tentokrát nejsou tak opulentní a okázalé, jak tomu bylo na Fever. Bohaté, ale zároveň decentní aranže, třeba v podobě různých perkusivních nástrojů nebo kytarových vyhrávek, a taky zmíněné elektronické bicí a klávesy odlehčují a zjemňují zvuk. Rovněž se nešetřilo falzetovými dvojhlasy a zapojily se i ženské backvokály, což albu dodalo příjemný soulový nádech.

„Skladbami na tomto albu prostupuje téma čekání, neklidu, neschopnosti žít v daném okamžiku nebo absence víry v budoucnost. Teď jsme v obdobích našich životů, kdy to řešíme a potřebujeme nějak překonat, proto jsme album pojmenovali Sand – po písku v přesýpacích hodinách,“ vysvětlují Balthazar. Tato metafora je taky použita ve skladbě Hourglass, kde se zpívá „We’ve been breaking the hourglass to see what’s there – only sand”. Balthazar ale máme rádi ne za hlubokomyslné texty, ale za líbivé popové skladby, kvalitní produkci a vkusné podání. Což nám servírují i na novém albu, které je rozhodně příjemným zpestřením onoho čekání na lepší, post-covidovou budoucnost.

Text vyšel v magazínu Full Moon #117.

Info

Balthazar (be)
web

živě: Metronome Prague
23.–⁠25. 6. 2022
Výstaviště, Praha
web festivalu

foto © Alexander D'Hiet

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nasaďte si anarchistické brýle a uvidíte svět jinak (Dvakrát sláva anarchismu)

prof. Neutrino 19.11.2022

Další kniha z nakladatelství Neklid, tentokrát práce Jamese. C. Scotta Dvakrát sláva anarchismu, která přináší jiný pohled na organizaci věcí.

Záhadný Bitcoin a průvodce světem krypta (Bitcoin a jiné kryptopeníze budoucnosti)

prof. Neutrino 27.10.2022

Kniha Dominika Stroukala a Jan Skalického o fenoménu alternativní decentralizované měny Bitcoin a dalších kryptopenězích budoucnosti.

Nový vesmír, nový zvuk (Snarky Puppy)

Karolina Veselá 15.10.2022

Snarky Puppy zahrají v říjnu hned dvakrát v Česku. Čtěte recenzi a vyražte na koncert. Nebo naopak!

Beznaděj svobodných otroků (Zeal & Ardor)

Daniel Šimáček 22.09.2022

Nová deska dává volnější průchod agresivitě, je vokálně expresivnější, jako by nezbývalo nic jiného, než se z krvavé historie i současnosti vyřvat.

Tak trochu jiné rádio (Gleb)

Veronika Viková 08.09.2022

Big Boy FM je v pořadí už třetím albem bratislavského rapera Gleba. Od jeho posledního alba Gauč Storytelling uplynuly tři roky.

Najít si svý místo (Anki)

Helena Domanská 06.09.2022

O čem Anki sní? Už nechce pracovat za kasou. V tracku Asian Dream líčí ponuré prostředí, nekonečné směny a dramatická setkání.

Kultura vydupaná ze země (Kartografie (Eko)systémů)

Jiří Přivřel 04.09.2022

Dobré zprávy z regionů. Víc než jen průvodce.

Otcovský vzor (Criminal II & III)

3DDI3 03.09.2022

Criminal II & III jsou o racionalizaci všeho, co většina lidí považuje za nenormální, až psychopatické.

... nikdy nevyjde z módy (Metronomy)

Jonáš Sudakov 01.09.2022

Hodinová štopáž, odkaz vecnosti kapely a farebnosť produkcie. Na novom albume to všetko škrtli výmenou za jednoduchosť a pomalosť.

S Viah tančíme

Emma Barickmanová 30.08.2022

Tam, kde bylo předtím extatické volání do noci, je nyní něco melancholičtějšího, ale zároveň hlubšího, vážnějšího a uvědomělejšího.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace