David Stoklas | Články / Reporty | 31.05.2023
Lunacy. Otvírák večera, sólový projekt výtvarníka a kytaristy Nicka Kulpa z Pensylvánie. Na svém Bandcampu představuje kapelu sugestivní škatulí jako hudbu, co je temná, plná dystopických nálad a pulzuje elektrickou silou. Nebudu se snažit o lepší popis. Vystoupení bylo plné schizofrenního synthwavu, do kterých Kulp, zahalen v masce, jemně vkládal slova a vše doplňoval o úzkostné pohyby na stagi. Tohle není nálada budoucnosti, v níž by někdo chtěl žít.
Oliver Ackermann, frontman A Place to Bury Strangers, standardně trápil svoje nástroje a bylo těžké se udržet, poslouchat a tenhle spektákl nefotit. Popruh na kytaře byl zbytečný, plula nahoru, dolu. Vynášel ji nad sebe až narážela do stropu. Drhnul s ní o hranu zdi. Pustil hmatník mezi publikum, aby mohl každý do vznikající koule hluku přihodit své a podílet na kolektivní továrně na bolest. Pak ji vzal a pověsil za strop a několik momentů tam visela jak vykupitel na kříži. Celou dobu dělali čest jeho značce s kytarovými krabičkami. Death By Audio. Umřít hudbou, znovu se narodit a po koncertě mít možnost si jednu pikslu koupit spolu s deskou. Nejlepší merch. Člověk se pak podílel na triko s vypsanými daty turné. Co všechno mají už za sebou. Co všechno před sebou. Neuvěřitelné.
fotogalerii z koncertu najdete tady
Ke konci setu se Ackermann vyřítil směrem ke zvukaři. Tam, za oplocením byla doposud neidentifikovatelná věc, které nikdo nevěnoval pozornost. Byl to další stroj na rámus, Ackermannův pojízdný atomový kufřík, se kterým si pak razil cestu zpět směrem k podiu za doprovodu úzkostně přemodulovaného hlasu za rytmu cválající basy. Nakonec zůstal někde uprostřed a kolem něj se vytvořil rituální kroužek. Aspoň na chvíli si vytáhnout sluchátka z uší. Nadechnout se, ponořit se do těžkého térového zvuku a překonat strach z tinnitu.
A Place to Bury Strangers (us) + Lunacy (us)
30. 5. 2023 Futurum Music Bar, Praha
foto © Sylvia
Filip Peloušek, Kristina Kratochvilová 04.10.2023
Ve třech „dnech“ hlavního programu jsme se snažili spočítat poměr mezi rytmickým šoupáním podrážek o neviditelnou podlahu a kladením si nepříjemných existenciálních otázek.
Tomáš Jančík 01.10.2023
Nejvýraznější groovy hit Something in the Sky sklidil aplaus, nadšení publika bylo vůbec nemalé.
Kryštof Kočtář 30.09.2023
Železobetonově tvrdé kytarové riffy, všeliké nelidské skřeky a nezbytné blast beaty… Grindiózní udýchaný dýchánek, jak má být.
Jarda Petřík 30.09.2023
Brázdím vyprahlé ulice německé metropole a vzpomínám, kdy jsem Berlín navštívil naposled. Bylo to během festivalu, samozřejmě, vlastně ani ne tak daleko od Kraftwerku...
Viktor Hanačík 29.09.2023
Byl v tom cítit předobraz lucidní cesty, mentálního kolapsu, ztráty vědomí, iluzí i přerodu identity.
prof. Neutrino, Jiří Přivřel 26.09.2023
Po Soulkostele, kalvárii v Ostré a kostele svaté Kunhuty v Polomu došlo na další sakrální prostor, kostel Nanebevzetí Panny Marie v Neratově.
Kryštof Kočtář 25.09.2023
Teze, antiteze, syntéza? I tak by se dalo nahlížet na koncert Xiu Xiu na brněnské Flédě, na který nebyli sami.
Michal Pařízek 22.09.2023
O to víc vrtá hlavou věta, kterou mi asi šedesátiletý prodavač odpověděl na otázku, co nějaká novější místní jména: „Já nic neznám, pro mě hudba skončila v roce 1990.“
Eva Karpilovská 20.09.2023
Do setu přimíchali i starší hity a svou fantastickou, přitom ne nabubřelou show potvrdili, že patří mezi nejlepší živé kapely současnosti.
Kristina Kratochvilová 20.09.2023
Dokážu si představit, že podobné přípravy na nákup lístků pravidelně probíhá u fanoušků Taylor Swift nebo Harryho Stylese. Já ji ale zažívám poprvé.