mexhouse | Články / Recenze | 14.03.2016
Název poslední nahrávky HRTL Dataloss funguje v několika plánech, jakkoliv ani jeden z nich není pro užitkově-zábavnou rovinu nejpodstatnější. Ovšem jestli potřebujete k estetické funkci uměleckého díla i autorský a technologický kontext s přídavkem PR notiček, cesta vede tudy: původní materiál k Dataloss byl nenávratně utopen ve zrádných orbitách hard disku a Leoš Hort alias HRTL je nejen performer na modulární syntezátory, které mimo jiné pracují s pravděpodobností deformace, chyby nebo náhody, ale taky se coby člen brněnského kolektivu Bastl Instruments podílí na jejich vývoji a prodeji.
Na vlastním kazetovém labelu Bükko Tapes vydává HRTL tuzemské i východoevropské, podobně laděné producenty, ale ani jeden z nich se nedostal srovnatelně daleko, co se týče nápaditosti kompoziční a zvukové, co se týče sevřenosti tak pevné, že tanečníkovy hýždě následují baletní prvek changement de pied. Jelikož se bavíme výhradně o analogových hračkách a gear-porn-nerdech, vesmír moduláristů si zaručeně oblíbíte, pokud fandíte elektronickým žánrům sedmé a osmé dekády.
HRTL se ani tolik nevymezuje vůči současnému orgiastickému samplování nebo primitivnímu technu, spíš prochází mezi nimi a těch škvír a úžlabin nenachází zrovna málo. Plnotučná práce s hardwareovými beaty vás nechá skládat barevné breakbeatové kostky, atmosférické techno i volně nášlapné electro, stejně jako houseové krokové sekvence s nutnou ambientní nadstavbou, a to místy i v rámci jednoho tracku. Je otázka, jestli se při tak pečlivém vážení jednotlivých ingrediencí, které je paradoxně výsledkem částečné improvizace, bavit o přívlastku acidový. Protože jestli je něco vzdálené mentálnímu oparu, jsou to HRTLovy tracky, z nichž čiší přísná kontrola a neustále ohledávaný řád, aniž byste si připadali jako opuštěná designová židle na nekonečné chodbě chirurgie.
Jak je důležité míti Leoše? Naučit se práci s deformací, přešlapem a náhodou je součástí každého (nejen uměleckého) života. A kdo by jím nechtěl protančit jako binární Fred Astaire?
HRTL - Dataloss (Bükko Tapes, 2015)
www.bukkotapes.bandcamp.com/album/dataloss
Live: Cover Moon 2015 - vernisáž
zahrají: HRTL + Ink Midget & Pjoni DJ set
15. 3. 2016 19:00
Radlická - kulturní sportovna, Praha
www.facebook.com/events/953405644737231
Veronika Tichá 15.05.2022
Přestože jsou texty poměrně negativní, nevyzařuje z nich beznaděj, ale všechny emoce se dostávají ven a nebojí se být divoké, průbojné a drsné.
Michal Pařízek 08.05.2022
Theon Cross je členem Sons of Kemet nebo Seed Ensemble, v posledních letech shodně nominovaných na Mercury Prize, spolupracuje s Nubyí Garcia, Mosesem Boydem nebo rapperem Kanem.
Michal Pařízek 26.04.2022
Dionysus působí zcela jinak, aniž by Lisa Gerrard a Brendan Perry, jehož podivuhodné zájmy a potěšení jsou za nahrávkou cítit zejména, ztratili cokoli ze svého umu, stylu nebo elegance.
Tomáš Kouřil 19.04.2022
S novou nahrávkou vytanou vzpomínky na druhou půli nultých let. Sociální sítě neexistovaly, na koncerty se chodívalo na kapely, ale i jen tak potlachat...
Filip Švantner 11.04.2022
Helms Alee... To nie je len nostalgia za skvelým katalógom Hydra Head a za časmi, keď hardcoreové kapely zo Seattlu vydávali jeden nadčasový album za druhým.
Jiří V. Matýsek 02.04.2022
Hvězdná pěchota je klasika, kterou překryla její filmová adaptace, a nové vydání nakladatelství Argo ji tak u nás může vrátit do oběhu.
Jiří Přivřel 01.04.2022
Hudební inspirace řekou jako omílané téma? V tomto případě to rozhodně neplatí.
Ema Klubisová 17.03.2022
Na prvý pohľad pôsobí Glitch Princess ako syntéza ranej tvorby Grimes, estetiky Chromatics a minimalistickej výpravnosti ambientu.
Veronika Tichá 15.03.2022
VDYD vydávají první album s názvem Carousel a s ním novou nálož zasněných kytarových riffů a jemných melodií s texty plnými nostalgie, smutku, ale i radosti a naděje.
Eva Mrázková 09.03.2022
Něžnost, intimita, ale také odhodlanost a rozjímání nad věcmi, které už nikdy nebudou jako dřív. To vytváří atmosféru provázející sólový debut Observatory od Aeon Station.