Články / Recenze

Jak je důležité míti Leoše? (HRTL)

Jak je důležité míti Leoše? (HRTL)

mexhouse | Články / Recenze | 14.03.2016

Název poslední nahrávky HRTL Dataloss funguje v několika plánech, jakkoliv ani jeden z nich není pro užitkově-zábavnou rovinu nejpodstatnější. Ovšem jestli potřebujete k estetické funkci uměleckého díla i autorský a technologický kontext s přídavkem PR notiček, cesta vede tudy: původní materiál k Dataloss byl nenávratně utopen ve zrádných orbitách hard disku a Leoš Hort alias HRTL je nejen performer na modulární syntezátory, které mimo jiné pracují s pravděpodobností deformace, chyby nebo náhody, ale taky se coby člen brněnského kolektivu Bastl Instruments podílí na jejich vývoji a prodeji.

Na vlastním kazetovém labelu Bükko Tapes vydává HRTL tuzemské i východoevropské, podobně laděné producenty, ale ani jeden z nich se nedostal srovnatelně daleko, co se týče nápaditosti kompoziční a zvukové, co se týče sevřenosti tak pevné, že tanečníkovy hýždě následují baletní prvek changement de pied. Jelikož se bavíme výhradně o analogových hračkách a gear-porn-nerdech, vesmír moduláristů si zaručeně oblíbíte, pokud fandíte elektronickým žánrům sedmé a osmé dekády.


HRTL se ani tolik nevymezuje vůči současnému orgiastickému samplování nebo primitivnímu technu, spíš prochází mezi nimi a těch škvír a úžlabin nenachází zrovna málo. Plnotučná práce s hardwareovými beaty vás nechá skládat barevné breakbeatové kostky, atmosférické techno i volně nášlapné electro, stejně jako houseové krokové sekvence s nutnou ambientní nadstavbou, a to místy i v rámci jednoho tracku. Je otázka, jestli se při tak pečlivém vážení jednotlivých ingrediencí, které je paradoxně výsledkem částečné improvizace, bavit o přívlastku acidový. Protože jestli je něco vzdálené mentálnímu oparu, jsou to HRTLovy tracky, z nichž čiší přísná kontrola a neustále ohledávaný řád, aniž byste si připadali jako opuštěná designová židle na nekonečné chodbě chirurgie.

Jak je důležité míti Leoše? Naučit se práci s deformací, přešlapem a náhodou je součástí každého (nejen uměleckého) života. A kdo by jím nechtěl protančit jako binární Fred Astaire?

Info

HRTL - Dataloss (Bükko Tapes, 2015)
www.bukkotapes.bandcamp.com/album/dataloss

Live: Cover Moon 2015 - vernisáž
zahrají: HRTL + Ink Midget & Pjoni DJ set
15. 3. 2016 19:00
Radlická - kulturní sportovna, Praha
www.facebook.com/events/953405644737231

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Just a beautiful sound (Sasami)

Veronika Tichá 15.05.2022

Přestože jsou texty poměrně negativní, nevyzařuje z nich beznaděj, ale všechny emoce se dostávají ven a nebojí se být divoké, průbojné a drsné.

Návrat do budoucnosti (Theon Cross)

Michal Pařízek 08.05.2022

Theon Cross je členem Sons of Kemet nebo Seed Ensemble, v posledních letech shodně nominovaných na Mercury Prize, spolupracuje s Nubyí Garcia, Mosesem Boydem nebo rapperem Kanem.

Skromné rituály Dead Can Dance

Michal Pařízek 26.04.2022

Dionysus působí zcela jinak, aniž by Lisa Gerrard a Brendan Perry, jehož podivuhodné zájmy a potěšení jsou za nahrávkou cítit zejména, ztratili cokoli ze svého umu, stylu nebo elegance.

Síla starého světa Dying Passion

Tomáš Kouřil 19.04.2022

S novou nahrávkou vytanou vzpomínky na druhou půli nultých let. Sociální sítě neexistovaly, na koncerty se chodívalo na kapely, ale i jen tak potlachat...

Helms Alee demonštrujú svoju vyzretosť

Filip Švantner 11.04.2022

Helms Alee... To nie je len nostalgia za skvelým katalógom Hydra Head a za časmi, keď hardcoreové kapely zo Seattlu vydávali jeden nadčasový album za druhým.

Nadčasová kontroverze (Hvězdná pěchota)

Jiří V. Matýsek 02.04.2022

Hvězdná pěchota je klasika, kterou překryla její filmová adaptace, a nové vydání nakladatelství Argo ji tak u nás může vrátit do oběhu.

Nevstoupíš dvakrát do stejné řeky (Houeida Hedfi)

Jiří Přivřel 01.04.2022

Hudební inspirace řekou jako omílané téma? V tomto případě to rozhodně neplatí.

Post-apokalyptický ambient aneb Yeule je späť

Ema Klubisová 17.03.2022

Na prvý pohľad pôsobí Glitch Princess ako syntéza ranej tvorby Grimes, estetiky Chromatics a minimalistickej výpravnosti ambientu.

Jako na kolotoči (VDYD)

Veronika Tichá 15.03.2022

VDYD vydávají první album s názvem Carousel a s ním novou nálož zasněných kytarových riffů a jemných melodií s texty plnými nostalgie, smutku, ale i radosti a naděje.

Třináct let života Kevina Whelana (Aeon Station)

Eva Mrázková 09.03.2022

Něžnost, intimita, ale také odhodlanost a rozjímání nad věcmi, které už nikdy nebudou jako dřív. To vytváří atmosféru provázející sólový debut Observatory od Aeon Station.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace