Články / Reporty

Jazzové a punkové Electronic Beats

Jazzové a punkové Electronic Beats

Mary C | Články / Reporty | 01.04.2015

Považuji za pozitivní, že si velká společnost jako T-Mobile vybere za své téma současnou elektronickou hudbu. Projekt Electronic Beats je nejen progresivní magazín, ale taky putovní hudební festival, který každoročně vybírá zajímavé projekty, i ty méně známé s popovým potenciálem. Line-upy v jednotlivých městech, mezi kterými byla i Varšava, Praha nebo Kolín nad Rýnem, se většinou liší. Letošní bratislavská verze z větší části prezentovala ostrou hranu alternativy a popu. Electronic Beats fúzovaly s jazzem, soulem a punkem.

Akce se uskutečnila v atraktivním industriálním prostoru Refinery Gallery, který nepůsobil stísněně, do přední části se vešel i doprovodný program v podobě fotobudky nebo sítotiskové dílny. Odpoledne jste mohli navštívit workshop s německou značkou LeafAudio a sestavit si chip-tune syntezátor navržený speciálně pro Electronic Beats.

Zvuk v hale byl kupodivu dobrý a zřetelný, během delších přestaveb míchal DJ Vec skvělou selekci nejrůznějších aktuálních elektronických proudů. Ovšem rozjezd s Adi Ulmansky byl lehce odrazující - trendy “hvězdička” z Izraele sice hudbu tvoří, rapuje a zpívá, nadto nezapadá do žádné škatulky (electro-pop-rap?), ale její projev a image působí “žvýkačkově”, někde mezi Die Antwoord a Taylor Swift. V porovnání s dalšími účinkujícími to zanechalo dojem veselého surfování po povrchu. Zato následná vystoupení Son Luxe a Young Fathers byly silnými hudebními zážitky, a přitom skvělá party.

Kritik vážné hudby by asi použil spojení procítěný hudební přednes - tak by se dal popsat výživný, i když trochu krátký set výjimečného amerického producenta, pianisty a zpěváka Son Luxe. Byl složen jen z několika motivů desky Lanterns, které její autor, společně s úsporně hrajícím kytaristou a virtuózním bubeníkem, rozvedl vždy do překvapivé šíře. Celé trio předvádělo atraktivní spojení elektroniky a jazzové myšlenky s vtahujícími vokály Son Luxe a hypnotizující projekcí. V publiku jsem zaslechla, že koncert byl “náročný”, ale Son Luxovy písně jsou nejčastěji velmi sofistikované hity. A je radost vidět někoho, kdo svou hudbu dokáže stále nově interpretovat, zabývá se živým pojetím do takové do hloubky a celou věc intenzivně prožívá.

Ještě silnější prožitek byl vidět na Young Fathers. Skotské trio, označované coby alternativní hip hop, má silné přesahy k soulu a punku. Za poslední dva roky předvedlo v Čechách už čtyři koncerty, i tento byl strhující, Young Fathers vynikají neskutečnou spontaneitou a energií. Taková uvěřitelnost a samozřejmost, se kterou vystupuje trojice G, Alloysious a Kayus s doprovodným bubeníkem a modulární syntezátorem, na který občas hraje hlavní producent projektu G, mnoha hiphopovým projektům chybí. Je mezi nimi zvláštní, až mystická chemie a mimořádná choreografie působí až rituálním dojmem. Rap i zpěv všech tří je naživo ještě působivější. Young Fathers spolu tvoří již od dětství, ale až jejich dvě EP a poté LP, které vydali na labelu Anticon minulý rok, na sebe strhlo pozornost publika napříč žánry. A právě za album Dead taky získali prestižní Mercury Price. I přes velký úspěch Young Fathers nehodlají slevit ze svých názorů a živelnosti, nová deska, která vyjde v dubnu, nese název White Men Are Black Men Too a otevřeně se vyjadřuje k rasismu. Pokud chcete zažít povznášející party, nenechte si je ujít v létě na Pohodě.

Young Fathers byli hřebem večer a po delší přestavbě bylo vystoupení Archive pro mnohé spíše soundtrackem k odchodu. Londýnská kapela, spojující atmosférickou elektroniku laděnou do trip-hopu s živými nástroji, představila poslední desku Restriction a uzavřela tak velmi vydařený line-up. Ten potvrdil, že je tu silná scéna slibných muzikantů, kteří experimentují s elektronickým zvukem, a přitom jejich hudba není chladná. Výrazný lidský charakter a něco, čemu by se dalo říct virtuozita, dělá z projektů Son Lux a Young Fathers nepřehlédnutelnou událost.

Info

Electronic Beats 2015
Young Fathers (usa) + Son Lux (usa) + Adi Ulmansky (isr) + Archive (uk)
6. 3. 2015 Refinery Gallery, Bratislava
foto © Martin Haburaj

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

O čem stojí za to zpívat (The Lumineers)

Anna Valentová 12.11.2019

The Lumineers předvedli show adekvátní svému jménu, přesto celému večeru chyběl nějaký skutečně výjimečný moment.

Hádanky z Utrechtu #4: Všechno je, jak má být

Michal Pařízek 11.11.2019

O duchu ve stroji se bavíme staletí, Holly Herndon to dokázala obrátit vzhůru nohama – pomocí strojů vytvořila emoce tak důvěrné...

Hádanky z Utrechtu #3: Chicago rulez!

Michal Pařízek 10.11.2019

Hudebně někde mezi free jazzem, gospelem a zuřivým art punkem, nasazením i napětím nepříliš daleko od Algiers například? Silná slova ze silného místa.

Poslouchat až do rána (Becca Stevens)

Karolina Veselá 10.11.2019

Největší obdiv ale putoval k hlavní hvězdě večera. Mezi Beccou Stevens z nahrávek a tou, co stála na pódiu, nebyl jediný slyšitelný rozdíl.

Hádanky z Utrechtu #2: O hvězdách a světle

Michal Pařízek 09.11.2019

Zajímalo by mě, zda v té době už věděla, že o pár hodin později ve vloženém a do poslední chvíle utajeném slotu vystoupí taková hvězda jako Björk.

Dřevo a témbr: Michael Gordon na Strunách podzimu

Jan Starý 08.11.2019

Na festivalu Struny podzimu se každoročně najde i pár událostí, které jdou nad rámec preciznosti a dobrého vkusu k něčemu skutečně zásadnímu...

Hádanky z Utrechtu I.: Las reinas

Michal Pařízek 08.11.2019

La Bruja del Texcoco může zavánět queer burleskou, ale takové je Mexiko – trocha šuntu a šarlatánství protřepaná s kouzelnou nadsázkou. Mexiko v Utrechtu.

Supergroup ne tak super (Petbrick)

Dominik Polívka 07.11.2019

„Zkouška byla docela hlasitá, bude to chtít špunty,“ slyším od promotéra. Hlasitost však nebyla tím, co trhalo uši, byla to nesouhra obou muzikantů...

Zásadní Xenakis: Ohýbání zvukoprostoru

Jan Starý 07.11.2019

Napětí nemělo vrchol nebo řešení, mohlo jen pokračovat po nejasné, fascinující cestě vpřed...

What the fuck am I doing here (Blood Red Shoes)

Jonáš Sudakov 06.11.2019

Kto po Pixies odchádzal sklamaný, že Blood Red Shoes stratili drive a po novom albume to už nie je ono, toho show v Lucerne musela presvedčiť o opaku.