Mary C | Články / Reporty | 01.04.2015
Považuji za pozitivní, že si velká společnost jako T-Mobile vybere za své téma současnou elektronickou hudbu. Projekt Electronic Beats je nejen progresivní magazín, ale taky putovní hudební festival, který každoročně vybírá zajímavé projekty, i ty méně známé s popovým potenciálem. Line-upy v jednotlivých městech, mezi kterými byla i Varšava, Praha nebo Kolín nad Rýnem, se většinou liší. Letošní bratislavská verze z větší části prezentovala ostrou hranu alternativy a popu. Electronic Beats fúzovaly s jazzem, soulem a punkem.
Akce se uskutečnila v atraktivním industriálním prostoru Refinery Gallery, který nepůsobil stísněně, do přední části se vešel i doprovodný program v podobě fotobudky nebo sítotiskové dílny. Odpoledne jste mohli navštívit workshop s německou značkou LeafAudio a sestavit si chip-tune syntezátor navržený speciálně pro Electronic Beats.
Zvuk v hale byl kupodivu dobrý a zřetelný, během delších přestaveb míchal DJ Vec skvělou selekci nejrůznějších aktuálních elektronických proudů. Ovšem rozjezd s Adi Ulmansky byl lehce odrazující - trendy “hvězdička” z Izraele sice hudbu tvoří, rapuje a zpívá, nadto nezapadá do žádné škatulky (electro-pop-rap?), ale její projev a image působí “žvýkačkově”, někde mezi Die Antwoord a Taylor Swift. V porovnání s dalšími účinkujícími to zanechalo dojem veselého surfování po povrchu. Zato následná vystoupení Son Luxe a Young Fathers byly silnými hudebními zážitky, a přitom skvělá party.
Kritik vážné hudby by asi použil spojení procítěný hudební přednes - tak by se dal popsat výživný, i když trochu krátký set výjimečného amerického producenta, pianisty a zpěváka Son Luxe. Byl složen jen z několika motivů desky Lanterns, které její autor, společně s úsporně hrajícím kytaristou a virtuózním bubeníkem, rozvedl vždy do překvapivé šíře. Celé trio předvádělo atraktivní spojení elektroniky a jazzové myšlenky s vtahujícími vokály Son Luxe a hypnotizující projekcí. V publiku jsem zaslechla, že koncert byl “náročný”, ale Son Luxovy písně jsou nejčastěji velmi sofistikované hity. A je radost vidět někoho, kdo svou hudbu dokáže stále nově interpretovat, zabývá se živým pojetím do takové do hloubky a celou věc intenzivně prožívá.
Ještě silnější prožitek byl vidět na Young Fathers. Skotské trio, označované coby alternativní hip hop, má silné přesahy k soulu a punku. Za poslední dva roky předvedlo v Čechách už čtyři koncerty, i tento byl strhující, Young Fathers vynikají neskutečnou spontaneitou a energií. Taková uvěřitelnost a samozřejmost, se kterou vystupuje trojice G, Alloysious a Kayus s doprovodným bubeníkem a modulární syntezátorem, na který občas hraje hlavní producent projektu G, mnoha hiphopovým projektům chybí. Je mezi nimi zvláštní, až mystická chemie a mimořádná choreografie působí až rituálním dojmem. Rap i zpěv všech tří je naživo ještě působivější. Young Fathers spolu tvoří již od dětství, ale až jejich dvě EP a poté LP, které vydali na labelu Anticon minulý rok, na sebe strhlo pozornost publika napříč žánry. A právě za album Dead taky získali prestižní Mercury Price. I přes velký úspěch Young Fathers nehodlají slevit ze svých názorů a živelnosti, nová deska, která vyjde v dubnu, nese název White Men Are Black Men Too a otevřeně se vyjadřuje k rasismu. Pokud chcete zažít povznášející party, nenechte si je ujít v létě na Pohodě.
Young Fathers byli hřebem večer a po delší přestavbě bylo vystoupení Archive pro mnohé spíše soundtrackem k odchodu. Londýnská kapela, spojující atmosférickou elektroniku laděnou do trip-hopu s živými nástroji, představila poslední desku Restriction a uzavřela tak velmi vydařený line-up. Ten potvrdil, že je tu silná scéna slibných muzikantů, kteří experimentují s elektronickým zvukem, a přitom jejich hudba není chladná. Výrazný lidský charakter a něco, čemu by se dalo říct virtuozita, dělá z projektů Son Lux a Young Fathers nepřehlédnutelnou událost.
Electronic Beats 2015
Young Fathers (usa) + Son Lux (usa) + Adi Ulmansky (isr) + Archive (uk)
6. 3. 2015 Refinery Gallery, Bratislava
foto © Martin Haburaj
Filip Peloušek 25.07.2024
Nejsem na Colours poprvé, ale za sedm let mé absence jsem zapomněl, jak monumentální areál je, a hlavně, kolik lidí se v něm pohybuje.
Ema Klubisová 24.07.2024
Po Bear Stone sme sa odviezli do Záhrebu, kde sme prespali u kamaráta, snažiac sa pozliepať štyri dni festivalových dojmov do jedného koherentného textu a fotogalérie.
Dantez, Michal Mikuláš 21.07.2024
Sobota s Jamesem Blakem coby hlavní hvězdou věští, že se letošní konec ročníku bude za poklidnějšího rozjímání...
Dantez, Michal Mikuláš 20.07.2024
Pátek, středobod festivalu, srovnávání stavů.
Dantez, Michal Mikuláš 19.07.2024
Štvrtok sa v poobedňajších hodinách rozbieha do maximálnych rozmerov. Vír festivalu už sťahuje všetko okolo seba.
Dantez, Michal Mikuláš 18.07.2024
Pozvolné propíjení jasných barev: krotkost hlasitosti kompenzují Morellovy dozvuky.
Timon Láska 17.07.2024
Tak intenzivní komunitní vibe jsem na žádném festivalu necítil. Soustřednost a jedinečnost vzájemného porozumění navíc sahá přes různé faktory.
Jakub Béreš, Dominik Polívka 16.07.2024
Strach o nejbližší střídá po návratu domů obavy o samotný festival. Pohoda je místem s jedinečnou reputací a bezpečným prostorem pro všechny, kterým není dobře ve vlastní zemi.
Václav Valtr 16.07.2024
Místní spolek Thonmi chová jaky, provozuje restauraci s exotickou kuchyní, buduje tibetský dům či asijskou poznávací stezku. Decentní festival coby vrchol sezóny.
Aneta Martínková 15.07.2024
Dramaturgie, prostor, ve kterém se festival odehrává, světla, ozvučení. Všechny podmínky jsou tu zkonstruované k tomu jít úplně na dřeň.