Články / Reporty

Myš v masokombinátu (John Maus)

Myš v masokombinátu (John Maus)

Jiří Akka Emaq | Články / Reporty | 19.11.2017

MeetFactory je cool a hip prostor, o tom žádná. Ale přeci jen když tam přijdete a koupíte si, tedy pardon půjčíte si na zálohu kelímku s obrovskym přeškrtlym kruhem aka zákazem podávání alkoholu mladistvým a v sále na vás celou dobu svítí další obří zákaz kouření, začne se vám do duše neodbytně vkrádat plíživý pocit utahovaných závitů. Na druhou stranu zákazy jsou vyvedené v moderním designu, takže jsem v pohodě, dávám si první pivo 0,4 l Matušku Apollo Galaxy, a to mě odstřeluje do vzdálené galaxie na konci vesmíru. Před očima defilují obrazy předpeklí a démonů nejrůznějších tvarů a účesů, v dlouhých kabátech a s kalhoty nad kotníky, pohlížím do nitra nicoty a nekonečna, kde vzduchoprázdnem pluje Yog Sothoth, přicházím k pódiu na první tóny Garyho Wara.

Gary War je psychedelie. Drápky si nabrousil např. v projektu Ariels Pink Haunted Graffiti. Jeho postupy netouží po hymnických rifech a přehledných melodiích, maluje své kytarové krajiny rozmáchle, ale přesně. Na pódiu je pouze s bubeníkem a basu pouští ze sampleru, občas tak zabrousí i do elektroničtějších krajin. Set se ale víceméně nese ve svobodném duchu, a i když je jasné, že s přednahranou basou se zas až tak moc improvizovat nedá, minimálně to tak zní. Celé vystoupení lehce uplyne v neměnné atmosféře do finálních akordů.

fotky z koncertu tu

John Maus přichází na pódium neokázale, to se ale nedá říct o zbytku vystoupení. Kapela hraje bez kytaristy, což je milým překvapením, kdo v 21. století potřebuje kytaru, že? Naopak nemile působí zjištění, že většina melodických linek je samplovaná. Škoda. Ale když se od toho oprostíme, stejně jako od samplované basy předchozí kapely, předvádí John Maus strhující show. Možná až moc. Zvuk v MeetFactory je lehce osekaný, ale kulaťoučký jak prdelka novorozence. Bez řvavé kytary tu tak máme jen zahuštěnou basu, bicí a syntetické klávesové plochy. Skvělá kombinace. John Maus sází na jednoduché riffy i přehledné aranže, do nich pak předvádí svou frenetickou show plnou hysterie a exaltovanosti. Mikrofon drží až příliš blízko tříslům, konotace jsou nabíledni. Nahalované nazvučení zpěvu skryje nepřesnosti a dodá atmosférický dozvuk, John Maus tak může křičet jak poraněné zvíře, tlouct se do hlavy a třást se v epileptických záchvatech. Začátek setu je vlažný, ale poté, co nasadí titulní The Combine, singl z nové desky, je vymalováno. Poté už sází jeden hit za druhým a omotává si publikum kolem prstu. Nálada má vzestupnou tendenci a graduje až do samého konce, Maus potvrzuje pověst charismatického performera, jehož show stojí za to vidět.

John Maus dál nese chladnoucí pochodeň postpunku a nese ji se ctí. Přeci jen si ale neodpustím jízlivou poznámku. Mezi ním a Ianem Curtisem jsou dva veliké rozdíly – zaprvé Curtis byl veliký básník a atmosféru dotvářel i obsahem slov, v tom za ním John Maus pokulhává; a za druhé John Maus se má natolik rád, že by nikdy nespáchal sebevraždu. A to je myslím taková pěkná tečka, za tím naším večerem. Opakuji, je to taková pěkná tečka, za tím naším večerem.

Info

John Maus (us) + Gary War (us)
16. 11. 2017 MeetFactory, Praha

foto © Zdeněk Němec

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Tóny chorobné, způsoby nejtemnější (Tones of Decay)

Dantez 20.09.2022

Záhrobí, nezemskost, rozklad i něco Satana. Mozky stojící za Kreas Promotion se chopily šance a v doznívajícím festivalovém shonu chytají nejzvučnější jména soudobého death metalu.

Bydliště zvuku nestálé (Order of Sonic Chaos 2/3: MSHR, EJTECH)

Minka Dočkalová 18.09.2022

Odradek v Kafkově povídce na dotaz „A kde bydlíš?“ odpoví „Bydliště nestálé“, zatímco se směje smíchem, který zní jako spadané listí... Terén a jeho zákruty.

Vysmát se vší bolesti světa (Shilpa Ray)

David Stoklas 15.09.2022

Shilpa Ray střídala mohutný chraplák s jemným hlasem, v melancholičtějších polohách vzbuzovala smutek, v těch energických jste se jí musel bát.

Když tě budí Sohn ze spaní

Veronika Mrázková 13.09.2022

Když vstal zpoza kláves, rozpovídal se. Ani ne o nové desce, která vyšla teď v září, ale o tom, jak je to všechno „fucking awesome” a že jsme teď komunita…

Slib mi, že nezapomeneš snít (Austin Antoine + Moonchild)

Veronika Mrázková 12.09.2022

„Kdo je tady na rande? A kdo si tím není jistý, ale doufá, že to jako rande dopadne?” Rapper, bavič, zdatný stand-up komik, zpěvák, performer, ale taky Moonchild.

Na kontexte záleží. Teda pokiaľ zrovna nie ste Emma Ruth Rundle... (ArcTanGent Festival 2022)

Lucia Banáková 27.08.2022

Festivalový ekvivalent Spartan Race poskočil na evolučnom rebríčku o niekoľko stupňov, a to so všetkým kladmi, aj zápormi, čo takýto krok prináša.

Metalová plichta za zdmi slezskoostravského hradu (Metal!!!)

Dantez 24.08.2022

Osud si na ostravskou hradní oslavu extrémní kytarové hudby v podobě festivalu Metal!!! nachystal několik pastí. A vybruslit šlo jen z některých.

Jak se klukům z Boskovic plní festivalový sen (Raveyard 2022)

Nikol Halamásková 24.08.2022

Mindicted Crew s partou dobrovolníků se letos pustila do dalšího ročníku festivalu pro mladé, protože to je podle nich přesně to, co okolí malebného města postrádá.

Královna Šumavy (Dobršská brána 2022)

Aneta Kohoutová 23.08.2022

Déšť nás vyprovází i na cestě zpátky. Na palubní desce opatrně rozkládám šestnáct popsaných a rozpitých stránek fialového sešitu a troje čerstvě promočené ponožky.

Pomíjivý strach z prázdnoty (Order of Sonic Chaos 1: Ephemeral Shrine)

Minka Dočkalová 23.08.2022

Podzemní prostor, který průběžně hostí experimentální projekty nonkonformního uskupení Terén, je charismatickým místem, které každé instalaci dodává naprosto specifický výraz.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace