Richard Kutěj | Články / Recenze | 18.01.2023
Mount Kimbie na novém albu MK 3.5: City Planning | Die Cuts překvapují nejen množstvím zajímavých hostí. Šli hodně do popu. Tedy, v jejich podání. Ale to není vše, protože u Mount Kimbie bývá jednoznačné máloco.
Experimentující britské producentské duo Dominik Maker a Kai Campo vydalo první album Crooks & Lovers v roce 2010 a odjakživa platí za ty, kdo jdou po svém zvuku. Sice využívají další soudobé vlivy elektronické klubové scény, ale nijak je nekopírují. Mount Kimbie svůj zvuk i aranže na dalších albech rozvíjí s dalšími živými nástroji i vokálními hosty a duo se postupně zbavuje dnes již poněkud zavádějící nálepky postdubstep. Barevně, bez omezení a s vlastním soundem. Tedy originálně, protože oba britští producenti do všeho vkládají především kus vlastní zvukové i kompoziční invence a umu. Ano, Mount Kimbie umějí být postoriginální.
Na novince si užívají. Kolem sebe mají partu, v níž je třeba často spolupracující souputník James Blake, který tvoří v podobném módu. Je tu také Slowthai, Choker, Danny Brown a další. Nutno říci, že se teď bavíme o disku prvním, který je úplně něco jiného, než druhá polovina kolekce. Pop, soudobý, experimentální, vstřebávající zkrátka opět mnohé z toho, co v klubové hudbě právě teď zní. Neo soul, hip hop, R&B, z dubstepu ten jeho britský zamlžený zvuk a um parádně pracovat s atmosférou a aranžemi, do detailu, každý lup má svůj význam. No a Mount Kimbie jak známo neopisovali, vždy byli ti, kdo naopak vedli. První část alba přináší příjemně kavárenský uvolněný postjazz na dubstepovém střevíčku, který si lehce pošlapává na uvolněných rytmech v odlescích temné kaluže někde ve tři ráno u jednoho londýnského klubu. Ale na to, že už jsou tři ráno, jde všechno do hodně uvolněné popové pohody.
První disk jede především v dikci Dominika Makera, který sólově spolupracuje i s výše uvedenými hosty na jejich produkcích, dvojku si šéfuje Kai Campos. A tak jako Mount Kimbie dokázali do své hudby vstřebávat široké spektrum vlivů už vyprofilovanějšího zvuku větších jmen soudobé klubové scény, šly jim vždy i experimenty a ponory do undergroundovějšího zvuku. Mount Kimbie nedělají revoluci. Zůstávají ale sví, současní a ano, post.
Mount Kimbie - MK 3.5: City Planning | Die Cuts (Warp, 2022)
Facebook umělce
foto © Jackie Lee Young
Riikka Hajman 01.03.2023
Album by se dalo vnímat jako shrnutí Popova života a kariéry: některé songy připomínají The Stooges, ale jsou tu i zvukové experimenty typické pro jeho pozdní období.
Patrik Kratochvíl 23.02.2023
Roadtrip měl predispozice být rapovou deskou roku, nakonec z toho ale vyšla „jen“ lehce nadprůměrná kolekce hitovek, které se hodí do playlistů, ale nenabízí nic navíc.
Magdalena Fendrychová 17.02.2023
Navzdory řečenému je celé album prodchnuté nadějí, skrze upřímně vyprávěné příběhy skýtá pohled do vlastních srdcí.
Martin Šinkovský 12.02.2023
Hřmotný, oplácaný, v obličeji se mu odráží nevyzrálost mladíka přicházejícího z vidlákova do velkoměsta. Superman.
prof. Neutrino 09.02.2023
Po zániku investigativního serveru WikiLeaks se zdálo, že přišli bojovníci za svobodu informací o svůj hlavní zdroj. V roce 2014 ale vznikla investigativní platforma „občanské novinařiny“ Bellingcat.
Natálie Dvořáková 07.02.2023
Deska Hey Girl je definicí hořkosladkosti – v jednotlivých písních prožíváme s autorkou bolest, zklamání, strach, ale i obyčejné radosti a velké oslavy.
Martin Šmíd 02.02.2023
Pod nánosem infantilního humoru se skrývá melodická schopnost a talent.
Julie Šafová 01.02.2023
Navzdory slabé dějové lince nechybí Babylonu technická preciznost ani živelná energie, která snímek žene kupředu.
Michal Pařízek 24.01.2023
Třetí album je jedním z klíčových archetypů showbizu, pověstným gordickým uzlem, milníkem, který ne každý dokáže jednoduše a správně překročit.
Dominik Polívka 08.01.2023
S veškerou úctou a osobitostí uzavírá svou kapitolu dospívání a zvědavé generaci Z poskytuje čitelnou hudební road mapu s otevřenými cestami a jasným směrem.