Články / Reporty

Řev tříští mramor (Napalm Death)

Řev tříští mramor (Napalm Death)

Kryštof Kočtář | Články / Reporty | 15.02.2024

Tma spoře osvětleného sálu Flédy postupně houstla, zhutňovala ji rozpínající se masa figur oděných v černé. Prostor též zabydlovala hudba zprvu rychlá, pak pomalejší, následně extrémně rychlá, poté extrémně pomalá a na závěr v podání Napalm Death rychlá tak akorát. Tedy „rychlá tak akorát“ pro ty, které neodstraší, když jim hned při vstupu do klubu vtisknou do ruky letáček s logem festivalu Obscene Extreme.

Koncertem Kandar akce začala skoro na minutu přesně. Na přídavky nebyl prostor, což značilo jednu věc – večerní menu sestává z hodně chodů a vše se musí naservírovat včas. Krom živelnosti Kandar, kdy při blastbeatech nebylo ve změti pohybu zřejmé, co jsou tlukoucí paličky a co bubeníkovy dredy, lze ocenit jejich inspirační zdroj. Názvy skladeb jako Spiklenci slasti či Otrantský zámek odkazovaly ke tvorbě Jana Švankmajera a Kandar tím předvedli, že i česká kultura v sobě skrývá groteskní díla, která mohou vyhovovat estetice grindu. Jestliže byl jejich cirka dvacetiminutový set ideálně dlouhý, německé stonermetalové kapele Piece by vzhledem k jejich loudavým riffům slušela delší než stejná stopáž.

Wormrot následně přidali plyn, respektive dupli na pedál vší silou. Z počátečního chaosu, vazbení kytary a nahodilého rozezvučování činelů se vydělil řád v podobě velmi intenzivního setu, který se závěrem opět překlenul v chaos. Lituji válečné fotografy, kteří se snažili probojovávat bitevním polem pod podiem. I když mnohdy byla hudba tak divoká, že v kotli přítomní jen stáli a zuřivě třásli rukama.

Předposlední formace Primitive Man pak Flédu jaksi umrtvila, zahalila posmrtným rubášem hřbitovní atmosféry. Jejich temná hudba se táhla jako smuteční procesí, v pauzách mezi jednotlivými údery virblu by posluchač stihl sepsat poslední vůli a při nečekaném noisovém intermezzu zemřít leknutím.


fotogalerii z koncertu najdete tady

Koncert Napalm Death tedy mohl stavět na základech z mramoru, které však kapela řevem roztříštila a zcela opanovala prostor. Agresivní diktát prokládaly milé pauzy, kdy Barney Greenway přítomné vzýval k odmítnutí nenávisti ve prospěch solidarity či hledal majitele nalezeného mobilu. Krom novějších kusů zazněly i klasiky z desky Scum (ano, i takřka dvouvteřinová You Suffer) či cover Nazi Punks, Fuck Off od Dead Kennedys. Jen vloni Napalm Death odehráli na sedmdesát koncertů a ani s více než třemi křížky na krku jejich show neztratila energii. Byť to může znít jako klišé, očividně si ji užívají nikoli jen lidi pod podiem.

Přestože rétorika webu Flédy cílila na stárnoucí muže, objevily se i mladší ročníky. Zejména v (tavícím) kotli se pak věkové i jiné rozdíly setřely a pomalé i rychlé vlny vály přítomné vstříc extatickému konci.

Info

Napalm Death (uk) + Primitive Man (us) + Wormrot (sg) + Kandar
13. 2. 2024 Fléda, Brno

foto © Dag Markl

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace