Články / Reporty

Synapse Again: Neotřelá dramaturgie, nenápadný marketing

Synapse Again: Neotřelá dramaturgie, nenápadný marketing

Jan Starý | Články / Reporty | 19.09.2023

Program Synapse pořádaný MeetFactory bývá zaměřený hlavně na přednášky, workshopy a další vzdělávací aktivity, letos ho obohatil menší festival. Pod hlavičkou Synapse Again se ve spolupráci s norskou akcí Insomnia během dvou večerů představil výběr z přístupnějších oblastí tzv. experimentální hudby. Hlavní pozornost přitom patřila novějším projektům, které aktuálně získávají nadšené recenze ve světovém nemainstreamovém tisku, ale u nás se dosud neobjevily. Tímto rozměrem Synapse zdařile a důstojně doplnily zavedené značky Alternativa a Lunchmeat.

Čtvrteční večer v MeetFactory s trojicí českých premiér měl trochu překvapivé vyznění. Keňský soundartista KMRU patří mezi nejvíce oceňovaná nová jména ambientu, field recordings a sound artu za poslední roky, osobně mi u něj ale vždy chyběla větší osobitost nebo hloubka. I živé vystoupení začínalo kvalitními, ale ne právě výraznými plochami. Postupně se však zvuková pole synťáků, bzučících organických zvuků a basových pulzů prokreslovala do stále větší prostorovosti, až se začal poslech podobat procházce cizorodým a nesmírně bohatým ekosystémem.

Naproti tomu mexicko-norská skladatelka Carmen Villain zaujala nečekaně hrubým zvukem. Zatímco na deskách má precizně dotaženou produkci – jediným problémem vrstevnatého ambientu na hraně hudby čtvrtého světa jsou asociace na relaxační balast –, koncertní provedení s živým klarinetem a volnějšími konturami podtrhlo bohatost materiálu. Nestabilita setu nebyla nutně jen přínosná, i tady byla ale imerze stále větší až po závěrečný podmořský dub jak od Porter Ricks.

Performance Daniela Blumberga přišla z úplně jiného světa. Britský hudebník na letošním albu GUT přešel k radikálnímu výrazivu a naživo mu dal ještě mnohem větší intenzitu. Jak scéna, tak hudba byly minimalistické: jediné bílé světlo, strohé bortivé beaty, minimum melodií a nádherný hlas. Texty nenabízely příliš záchytných bodů, zdrcující emoce elektronických zvuků to ale zařídily za ně. Extrémně hlasitou klaustrofobii protínal jen baladický zpěv a tento kontrast ještě prohluboval atmosféru zoufalství. Asi to nemůže neznít bombasticky, ale pokud dnes někdo dokáže navázat na Scotta Walkera, bude to Daniel Blumberg. Zdánlivě základní zvuky tu fungovaly jako nikdy. Škoda že program otevíral, v závěrečném slotu by byl ještě působivější.

Protagonistou druhého koncertního večera byl prostor. Kulturní dům Barikádníků kousek od Strašnické odpovídá na otázku, jak by vypadaly Twin Peaks ve východní Evropě. Sál přitom není jen postsocialistická kuriozita, ale také konzistentní interiér, který ve spojení s vynikající scénou a světly zkrátka fungoval.

fotogalerii z festivalu zhlédněte tady

Polská kytaristka Martyna Basta tu odehrála podobně silný set jako loni na Alternativě, vrstevnatý, performativní složkou atraktivní (post)ambient připomněl, že na naší periférii také vznikají světové věci. Freddy Ruppert opět potvrdil, že jeho aktuální set patří k tomu nejlepšímu, co je u nás letos možné vidět. Přízraky starých italských hororů a jejich synťákových soundtracků daly poloprázdnému kulturáku atmosféru místa mimo světy. A na ni navázala Stine Janvin, nejméně nápadná perla evropských superfestivalů, zpěvy plastových andělů. Brutálně procesované vokály zněly méně extrémně než na běžné performance/nahrávce Fake Synthetic Voices, o to zajímavější ale bylo zkoumat jejich nuance a témbry.

Následující afterparty v klubu Fuchs2 byla, pravda, méně výrazná, taneční sety převážně místních DJů byly po meditativním pásmu až příliš velký skok, který jsem nepřestál. Zvláštní zmínku si ale zaslouží účast Abadira, spolu s 3Phazem a Zulim jednoho ze zásadních hybatelů velice agilní egyptské scény a mistra spojení severoafrických tradicí s agresivními rytmy.

Dramaturgicky a organizačně perfektní akce si zaslouží jedinou výtku – takovou sestavu by mělo vidět víc lidí. Šlo o produkci velké instituce, která nemusí mít osobní vazby, s nimiž operují takřka všichni na scéně. O to důslednější by měla být komunikace události. Samozřejmě, jde o minoritní scény a nikdo nečeká vyprodané haly, prezentovat tyto pozoruhodné hudebníky uchopitelným způsobem by ale mělo být zásadní.

Info

Synapse Again
13.–⁠15. 9. 2023 Praha
web přehlídky

foto © Miharu Micha

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Všechno ještě není ztracené (Colours of Ostrava 2024)

Filip Peloušek 25.07.2024

Nejsem na Colours poprvé, ale za sedm let mé absence jsem zapomněl, jak monumentální areál je, a hlavně, kolik lidí se v něm pohybuje.

Nič nie je zdarma (Melt Festival 2024)

Ema Klubisová 24.07.2024

Po Bear Stone sme sa odviezli do Záhrebu, kde sme prespali u kamaráta, snažiac sa pozliepať štyri dni festivalových dojmov do jedného koherentného textu a fotogalérie.

Propíjení barev (Colours 2024): Finále po finále

Dantez, Michal Mikuláš 21.07.2024

Sobota s Jamesem Blakem coby hlavní hvězdou věští, že se letošní konec ročníku bude za poklidnějšího rozjímání...

Propíjení barev (Colours 2024): Pestré harmonie, temné promluvy

Dantez, Michal Mikuláš 20.07.2024

Pátek, středobod festivalu, srovnávání stavů.

Propíjení barev (Colours 2024): Živelnosť v plnom prúde

Dantez, Michal Mikuláš 19.07.2024

Štvrtok sa v poobedňajších hodinách rozbieha do maximálnych rozmerov. Vír festivalu už sťahuje všetko okolo seba.

Propíjení barev (Colours 2024): Dozvuky

Dantez, Michal Mikuláš 18.07.2024

Pozvolné propíjení jasných barev: krotkost hlasitosti kompenzují Morellovy dozvuky.

Hořet bezpečně (Creepy Teepee 2024)

Timon Láska 17.07.2024

Tak intenzivní komunitní vibe jsem na žádném festivalu necítil. Soustřednost a jedinečnost vzájemného porozumění navíc sahá přes různé faktory.

Pohoda (2024) počasí navzdory

Jakub Béreš, Dominik Polívka 16.07.2024

Strach o nejbližší střídá po návratu domů obavy o samotný festival. Pohoda je místem s jedinečnou reputací a bezpečným prostorem pro všechny, kterým není dobře ve vlastní zemi.

Asijský koktejl v Sudetech (Eastern Tunes 2024)

Václav Valtr 16.07.2024

Místní spolek Thonmi chová jaky, provozuje restauraci s exotickou kuchyní, buduje tibetský dům či asijskou poznávací stezku. Decentní festival coby vrchol sezóny.

Transforma 2024: Přijít k sobě

Aneta Martínková 15.07.2024

Dramaturgie, prostor, ve kterém se festival odehrává, světla, ozvučení. Všechny podmínky jsou tu zkonstruované k tomu jít úplně na dřeň.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace