Tomáš Hladký | Články / Recenze | 15.12.2022
Eddie Vedder vždy tvrdil, že nejlepší na tom být rockovou hvězdou je, že se potkáte s jinými rockovými hvězdami. A na nové desce se jimi doslova obklopil. Navíc vzdal poctu těm, které má rád a k jejichž odkazu se otevřeně hlásí.
První Vedderova sólová deska po jedenácti letech, Earthling, kombinuje tvůrčí postoj rockera, kterým zůstává ve stále aktivních Pearl Jam, a písničkáře, jímž se prezentuje na sólové dráze. Už úvodní skladba předestírá, že tentokrát to bude o něco tvrdší, a hned další, Power of Right, vrací svět o třicet let zpět. Tohle je Vedder. Takový, jaký ho známe ze zlatých časů domovské kapely. Ostrý kytarový riff, zdánlivě nenavazující melodické přechody a do toho rozezlený hluboký vokál.
Deska je vůbec tvořená emotivními skoky – od nasranosti v Brother the Cloud (která naráží na sebevraždu Chrise Cornella) přes „rozdováděnou“ Try, která je plná pochopení, že ať se děje cokoliv, má cenu bojovat, a celé album ukončuje On My Way. Ta je autorovým rozloučením. Skladba podobná raným Pearl Jam, ale přitom klidná a umírněná, do níž je zakomponována nahrávka hlasu zesnulého otce, kterého léta považoval za pouhého rodinného přítele.
Písně koření spolupráce s jinými hudebními stars. Na bicí ho doprovází Chad Smith z Red Hot Chili Peppers a na kytaru Josh Klinghoffer, dnes již zase bývalý kytarista stejné kapely. Hudebně pomohli i Elton John, Ringo Starr nebo Stevie Wonder a Vedder se netají jejich inspiracemi, přiznává je. Například Mrs. Mills, kterou nahrál s Ringo Starrem, má hřejivý Beatles vibe a takovou Long Way si snadno spleteme s tvorbou Toma Pettyho. A že na ní spolupracoval Benmont Tench, Pettyho spoluhráč, není náhoda.
Album působí jako průřez hudební historií, od písní takřka folkových přes pop-rock, grunge až po vzteklý punk rock. Ikona grungeových devadesátek nejen že křísí agresi této éry, ale ukazuje i svou jemnější stránku, kterou známe z předchozích sólovek.
Eddie Vedder do svých textů často promítal složitou životní cestu, rodinné problémy i politické názory a nikdy se netajil velkou inspirací v práci kolegů. Na nové desce to není jen inspirace, cíleně se snaží, aby to znělo jako „něco od nich“. Zároveň je pořád naštvaný i frustrovaný, jen někdejší bezvýchodnost, sebelítost a smutek nahrazuje smíření.
Riikka Hajman 01.03.2023
Album by se dalo vnímat jako shrnutí Popova života a kariéry: některé songy připomínají The Stooges, ale jsou tu i zvukové experimenty typické pro jeho pozdní období.
Patrik Kratochvíl 23.02.2023
Roadtrip měl predispozice být rapovou deskou roku, nakonec z toho ale vyšla „jen“ lehce nadprůměrná kolekce hitovek, které se hodí do playlistů, ale nenabízí nic navíc.
Magdalena Fendrychová 17.02.2023
Navzdory řečenému je celé album prodchnuté nadějí, skrze upřímně vyprávěné příběhy skýtá pohled do vlastních srdcí.
Martin Šinkovský 12.02.2023
Hřmotný, oplácaný, v obličeji se mu odráží nevyzrálost mladíka přicházejícího z vidlákova do velkoměsta. Superman.
prof. Neutrino 09.02.2023
Po zániku investigativního serveru WikiLeaks se zdálo, že přišli bojovníci za svobodu informací o svůj hlavní zdroj. V roce 2014 ale vznikla investigativní platforma „občanské novinařiny“ Bellingcat.
Natálie Dvořáková 07.02.2023
Deska Hey Girl je definicí hořkosladkosti – v jednotlivých písních prožíváme s autorkou bolest, zklamání, strach, ale i obyčejné radosti a velké oslavy.
Martin Šmíd 02.02.2023
Pod nánosem infantilního humoru se skrývá melodická schopnost a talent.
Julie Šafová 01.02.2023
Navzdory slabé dějové lince nechybí Babylonu technická preciznost ani živelná energie, která snímek žene kupředu.
Michal Pařízek 24.01.2023
Třetí album je jedním z klíčových archetypů showbizu, pověstným gordickým uzlem, milníkem, který ne každý dokáže jednoduše a správně překročit.
Richard Kutěj 18.01.2023
Mount Kimbie nedělají revoluci. Zůstávají ale sví, současní a ano, post.