Články / Sloupky/Blogy

Jak se za poslední roky změnilo chování návštěvníků kulturních akcí?

Jak se za poslední roky změnilo chování návštěvníků kulturních akcí?

Lucie Tongelová | Články / Sloupky/Blogy | 09.12.2022

Poslední dva roky byly pravděpodobně jedny z nejnáročnějších pro většinu z nás. Museli jsme (a stále ještě musíme) čelit výzvám v podobě inflace, pandemie, přechodu do digitálního světa a dalším. Jak se všechny tyto faktory promítly do kultury? A jak moc se změnil průměrný návštěvník živých událostí?

Tento článek je inspirován rozhovorem s předními českými pořadateli, a to s Martinem Poštou (Asociace provozovatelů kin), Šárkou Swiderovou (Národní divadlo moravskoslezské) a Michalem Thomesem (Rock for People) v rámci podcastu Tohle je pro organizátory, vytvořeným eventovým start-upem BOOM. V tomto rozhovoru jsme mohli vidět problematiku z více stran a porozumět, jak nedávné události ovlivnily rozdílné kulturní instituce a události. Každý z hostů nabídl vhled do vlastního světa, avšak často se na výrocích shodovali. O kterých výzvách se nejvíce mluvilo a jak na ně pořadatelé reagují?

Nákup vstupenek
Všichni se shodli na faktu, že s nákupem vstupenek čeká návštěvník akce často až na poslední chvíli. Bohužel si v době pandemie zvyknul na možnost zrušení události kvůli pandemickým opatřením, a tak se v něm probudila nedůvěra vůči plánování. Mluvčí Národního divadla moravskoslezského Šárka Swiderová říká: „Lidé nakupují na poslední chvíli. Já třeba obdivuju Národní divadlo, které prodává lístky na celou sezónu. My si to nemůžeme dovolit: Teď jsme zkrátili prodej z pěti měsíců na tři a uvidíme, jaký bude zájem. Ale lidé nakupují opravdu na poslední chvíli. Měli jsme třeba v době, kdy byla za pandemie otevřená divadla, vyprodané lístky až týden před představením.” S ústupem pandemické pohotovosti se tato nedůvěra postupně vytrácí, ale zabere to ještě dost času, než se ztratí úplně.

Tento fakt organizátorům tvoří problémy s příjmy a cashflow, které často musejí investovat do záloh na umělce, pronájem prostor nebo uzavření jistých dohod ještě před začátkem akce. Michal Thomes tvrdí, že většina „velkých” umělců požaduje 100 % honorář za vystoupení předem. A to je obrovská překážka v plánování, pokud mnoho návštěvníků nakupuje na poslední chvíli.

Nové chutě
Dnešní (především) divadelní a filmový fanoušek si raději zajde na něco „oddychovější”. Podle slov Swiderová je to tím, že “ člověk je strašně unaven těmi dvěma roky a nechce nic náročného, chce si přijít vyčistit hlavu.” Podle Martina Pošty „bude mít velmi těžkou situaci dokument, psychologické drama a artové filmy. Když jsme mívali velkou návštěvnost, přicházel i náročný divák, ale doba se změnila a my dnes vidíme zájem spíše o horory, dětské animované filmy a samozřejmě komedie.” V roce 2021 vyšla studie, která ukazuje, že diváci hororových filmů jsou odolnější vůči stresu a lépe reagují na náročné situace. Není tedy divu, že tento filmový žánr neztratil na popularitě ani po pandemickém uvolnění.

Online kultura
Netlix, Voyo nebo Amazon Prime jsou tu pro nás 24 hodin denně a můžeme si vybrat náš program na následující hodiny až týdny podle libosti. Jak se pohodlnost těchto platforem promítá do offline kultury, tady a teď? Kina tímto fenoménem trpí asi nejvíce a bojují s ním už nějakou dobu. Čísla zhlédnutí Netflixu však ukazují, že ohromný úspěch měla streamovací platforma v roce 2020, kdy začala pandemie. Předseda Asociace provozovatelů kin Martin Pošta na stále větší popularitu těchto platforem ale reaguje takto: „Naštěstí tam bude vždycky jedna věc, kterou máme společnou s divadlem, a to je sdílený zážitek. Já se pořád rád budu chodit koukat do kina na komedii a budu se smát s celým sálem a nebude mě bavit se smát sám doma.” Jakmile něco sdílíme s větším množstvím lidí, zanechá to v nás vždy hlubší stopu, silnější zážitek. V prvních třech měsících roku 2022 už Netflix ztratil přes 200 000 odběratelů a toto číslo údajně ještě poroste.

V období pandemie jsme se také spokojili s online koncerty přes livestreaming. Mohli jsme tak podpořit naše oblíbené umělce a zpestřit si naše pandemií omezené životy. Viděli jsme ale, že to není to pravé a Michal Thomes to jen potvrzuje: „Taky jsem se za covidu snažil dívat na nějaký livestream a vlastně jsem to nevydržel. V případě živého koncertu může publikum vyhecovat interprety k něčemu většímu… A to se přenést opravdu nedá. Takže mě to na jednu stranu uklidnilo, protože věřím v to, že jestli se lidi budou chtít bavit, tak to si to nevynahradí tím, že budou koukat do monitoru.” Čas ukázal, že lidem živé koncerty opravdu chyběly, a ačkoliv byl počáteční rozjezd pomalejší, dnes se začínáme pomalu vracet k původní návštěvnosti.

Rostoucí ceny
Rostoucí ceny se promítají do výše nákladů na organizaci akce, a to znamená, že zvyšování vstupného nás nemine. Ředitel festivalu Rock for People Michal Thomes říká: „Kromě komplikace se vstupenkami jsou tady také nové fenomény, a to je dramatické prodražení jakýkoliv produkčních záležitostí a platby za lidskou sílu, která není, a když už je, tak zdražila třeba o 50 %. Na Rock for People jsme měli prodáno hodně, ale za ceny, které byly kalkulované na úplně jinou situaci. Všechno už bylo nějak napočítáno a pak nám realita ukázala, že všechno je o 40 % až 50 % dražší a při objemu akce se stamilionovým rozpočtem jsou to pak výrazné částky”. A toto se zcela jistě promítne do výše vstupného za jednotlivé události, které už nebudou přístupné pro každého. Thomes pokračuje: „Dříve to bylo tak, že člověk třeba za léto navštívil pět festivalů, teď pojede na jeden a vybere si ten, který mu bude nejbližší dramaturgií nebo vzdáleností.”

Počítejme taky s tím, že nejen ceny vstupného půjdou nahoru, přidají se i občerstvení, doprava a vedlejší program. Kulturní instituce i jednorázové akce si tak budou muset své návštěvníky hýčkat a hledat nové způsoby, jak je zaujmout a udržet si jejich pozornost.

Závěrem
Jak jsme psali na začátku, dnešní návštěvník kulturních akcí čelí mnoha výzvám, stejně tak jako organizátor. Jedna věc je vždy jistá: změna. Někdy je urychlená, jindy přichází pomalu, ale musíme s ní vždy počítat.

Je zřejmé, že kultura dostala pořádnou ránu a ještě se z ní zcela nevzpamatovala. Ceny vstupenek budou dál růst a tím pádem se zmenší návštěvnost mnoha akcí. Organizátoři budou muset zaujmout originalitou, dobrým programem a jasnou komunikací. Na druhou stranu vidíme, že nám živá vystoupení a návštěvy kulturních institucí opravdu chyběly a nelze je nahradit online podobou, ne stoprocentně.

Info

BOOM
web

foto: se souhlasem Lodi Tajemství

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Preview: MFF Karlovy Vary 2024 (Machoninovi, chodecký film a Escobarův hroch)

Filip Hastík, Veronika Havlová, Štěpán Nezbeda 20.06.2024

Z letošní nabídky vybíráme dvanáct tipů napříč sekcemi, Janžurku mezi nimi nenajdete – ta bude kolem druhé odpolední u Puppu.

Šejkr #132: Řeč města

Michal Pařízek 14.06.2024

Bolognu jsem si zamiloval už loni, živé, pulsující město, kde se většina věcí odehrává venku, super jídlo i víno a hlavně právě tyhle čmáranice, kterých je město plné...

Šejkr #131: Nikdo není cizinec

Michal Pařízek 31.05.2024

Člověk potkává možná až příliš hodně lidí a (až příliš) často jim nevěnuje pozornost, jakou by si zasloužili. Není to záměr, je to prostě tak. A s písničkama je to…

Šejkr #130: Family show

Michal Pařízek 17.05.2024

„It’s not big and it’s not special.“ Nevím, proč mě ten slogan takhle chytnul, ale běží mi hlavou už týden. Spolu s Pocahontas rodinou, Big Special a dalšími.

Tak daleko, tak blízko: Selina Maisch

redakce 10.05.2024

Krátká anketa pro pianistku švýcarské kapely Glaston, před pražským koncertem.

Preview: Lonnie Holley vs. Lord Spikeheart

Michal Pařízek 09.05.2024

Na smíchovském břehu proběhnou dvě akce, které stojí za to neminout, v rámci určitého zrychleného režimu snad půjde oběhnout MeetFactory i Underdogs‘. A zítra do Brna!

Vstupní prohlídka: Kee Avil

redakce 07.05.2024

Kanadská avantgardní písničkářka, producentka a kytaristka Vicky Mettler vystoupí za týden v MeetFactory. Co dělá ve volném čase a na čem nejvíce pracuje?

Šejkr #129: „see and don't see“

Michal Pařízek 03.05.2024

Festivaly, svátky, narozeniny. Jako by toho nebylo málo samo o sobě a teď se k tomu přidalo i mistrovství světa ve snookeru...

Donaufestival 2024: To nejlepší

redakce 01.05.2024

Donaufestival 2024 opět potvrdil komplexnost dramaturgie a genius loci historického rakouského městečka na břehu Dunaje.

Sharpe 2024: To nejlepší

redakce 29.04.2024

Odjíždíme dojatí a tento rok i trochu hladoví, ale rozhodně ne po zážitcích, těch máme plné kapsy.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace