Zprávy / Pozvánky

Lunchmeat Studio v Kunsthalle

Lunchmeat Studio v Kunsthalle

redakce | Zprávy / Pozvánky | 21.10.2023

Kunsthalle Praha veřejnosti odhaluje audiovizuální instalaci s melancholickým názvem The Grief of Misfit Cathedrals. Imerzivní filmové dílo o patnácti minutách v podání uměleckého uskupení Lunchmeat Studio formálně staví na ohromujícím vícekanálovém zvuku a technicky precizních 3D skenech opuštěných průmyslových objektů v ruinách bývalých železářských hutí v Kladně a pražském Veleslavíně.

Návštěvnictvo galerie, resp. jejího experimentálního prostoru Aw! Lab, vrstevnaté dílo zaujme vizuálně a zvukově působivou exkurzí do monumentálních, ovšem těžce přístupných míst, jež nenávratně zanikají. Výstava se díky svému provedení řadí mezi nejrozsáhlejší autorské imerzivní výstavy v České republice, které fungují na principu multi–channel. Svou premiéru si odbyla na Signal Festivalu 2023, v Kunsthalle Praha bude ovšem k vidění až do 14. ledna 2024.

“Aw! Lab je svobodný a bezpečný prostor, skoro až laboratoř, která nám umožňuje zkoušet nové formy umění, zjišťovat jejich výstavní potenciál a sílu přežít ve světě výtvarného umění. Právě proto jsem oslovila Jakuba Peška a celé Lunchmeat Studio, jehož je součástí. Jejich projekty totiž často mají velmi silný přesah do výtvarného umění, ale také do současné hudby nebo do audiovizuálního experimentu. Chtěla jsem společně s nimi vytvořit hodnotný projekt, který bude fungovat v galerijním prostředí Kunsthalle a bude tu k vidění delší dobu,” přibližuje svůj záměr kurátorka výstavy Iva Polanecká, jež instalaci popisuje v intencích transcendentálního hudebně-vizuálního zážitku.

Lunchmeat Studio, kolektiv nezávislých umělkyň a umělců, který se zabývá novými technologiemi v umění. Již čtrnáct let pořádá úspěšný Lunchmeat Festival a často vyhledává a prozkoumává jedinečná místa, jež sice společnost opomíjí, stále ovšem dokaží uhranout geniem loci. “Téma nám rostlo pod rukama a my se postupně dostávali do podstaty jednotlivých míst, jejich příběhů a minulých, současných nebo hypotetických budoucích vztahů s okolní společností. Nechceme, aby diváci o výstavě přemýšleli jako troskách post-industriálních staveb, ale aby se skutečně zamysleli nad tím, co je pro ně hezké a co je skutečně potřeba zachovat—do jaké míry je nutné rekonstruovat zbytky něčeho, co už člověk jednou vytvořil a co se následně po řadě let stalo jakousi ruinou,” přemýšlí umělec a režisér instalace Jakub Pešek z Lunchmeat Studia. Upomíná tak na jeden z klíčových aspektů výstavy—princip mono no aware vycházející z japonské kultury.

Jedná se o koncept, jenž učí oceňovat krásu věcí, které nemusí být nutně líbivé—stačí, že existují a člověku dávají pocítit sílu okamžiku i smutku nad jeho pomíjivostí.

“Pracujeme v čase, který divákům nemusí být jasný, je to spíše takové bezčasí, v němž vytváříme iluzi, která by měla inspirovat k přemýšlení o tom, co jsme to vlastně viděli a jak a proč to k nám promlouvá,” zdůrazňuje Pešek s tím, že kompletní 3D scan vybraných budov—dle jeho slov “vyděděnců společnosti”—byl sám o sobě experimentálním procesem. Vznikal prostřednictvím tzv. fotogrammetrie, moderní technologie, při níž se právě skrze fotografie sbírají data o fyzických objektech a prostředí. Lunchmeat Studio tak několik měsíců trávilo důsledným mapováním vybraných pražských a kladenských industriálních staveb. Výsledný model, který návštěvnictvo sleduje během projekcí, je pak syntézou těchto chátrajících a nyní již pečlivě zdokumentovaných a tím pádem i uchovaných, archivovaných objektů. 

“Za prvé se ocitáte ve scéně s prostorovým zvukem, v imerzivním prostředí, kde se vše odehrává okolo vás v bezprostřední blízkosti. Za druhé je to hluboké současné umělecké dílo, které odkazuje k jiným dílům z výtvarného umění, ať už je to téma opuštěných zřícenin z dob romantismu nebo silné pouto k tvorbě manželů Becherových, konceptuálních fotografů, kteří povyšovali objekty na sochy, což svým způsobem nyní dělá i Lunchmeat ve své instalaci,” shrnuje výstavu její kurátorka Iva Polanecká. Žal nechtěných katedrál je podle ní komplexní umělecký počin vytvořený skupinou výjimečných audiovizuálních umělkyň a umělců. K plnohodnotnému smyslovému prožitku z jeho návštěvy v neposlední řadě přispívá i burácivý sound–design v podání Ladislava Zensora aka Oblaka, progresivního producenta současné elektronické hudby.

Info

Kunsthalle Praha
web galerie

foto © Vojtěch Veškrna

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nová hudební série Incident

redakce 28.04.2024

Čekají vás cross-žánrové eventy, jejichž program spojují vysoké intenzity a energie a specifické situace na stagi i pod ní. A Lord Spikeheart!

DJ Shadow v MMC v rámci Danube Music Day

redakce 28.04.2024

DJ Shadow prelieval zvuk z platní s rýchlymi prstami turntbalistu mixujúc pritom žánre funku, jazz, soul - pričom základ vychádzal z triphopu a drum and bassu.

Premiéra Starého dubu a přehlídka filmů Kena Loache

redakce 27.04.2024

Starý dub je příběhem vesnice na severovýchodě Anglie, do jejíž kdysi prosperující a hrdé komunity přichází syrští uprchlíci, aby zde začali nový život.

Koncerty Rachot květen

redakce 26.04.2024

Projekt RuinsZu tvoří jádro skupiny Zu basista Massimo Pupillo a saxofonista Luca T. Mai společně s bubeníkem Tatsuyou Yoshidou, který vystupuje pod názvem Ruins Alone.

Fink i Fil Bo Riva se představí v Praze

redakce 25.04.2024

Na letošní rok indiepopový písničkář Fil Bo Riva chystá comeback – název nového singlu Lost in Life mluví za vše.

Seun Kuti & Egypt 80 v Arše+

redakce 25.04.2024

Na přání Fely Kutiho převzal Seun Kuti po jeho smrti vedení skupiny Egypt 80, která přes změny v sestavě funguje dodnes.

Na Still House Plants zbývají poslední lístky

redakce 24.04.2024

Na imaginárním poli britských kytarových kapel by se Still House Plants ukrývali někde v zarostlém rohu za strašákem.

Drsný jižanský gospel The Staples Jr. Singers v Akropoli

redakce 24.04.2024

Vypátrat původní členy The Staples Jr. Singers tedy nebylo snadné, ale výsledek předčil očekávání.

Tramhaus představí debutové album v Bike_Jesus

redakce 23.04.2024

Jediný český koncert Tramhaus v letošním roce proběhne ve středu 30. října v pražském klubu Bike_Jesus, kde vystoupí také místní Vellocet Roll. Celý večer orámuje svým DJ setem jedinečný Kabal.

Reinkarnace Justina Pearsona se superbandem Deaf Club

redakce 23.04.2024

Na turné doplněni kapelou Fuck Money (Three OneG) nenechají jedno triko suché.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace