Zprávy

Festival Jazz Groove Brno jiný a ještě lepší

Festival Jazz Groove Brno jiný a ještě lepší

pr | Zprávy | 17.12.2018

Mezinárodního festivalu Jazz Groove Brno se letošní rok nesl v duchu velkých změn. Po deseti letech se pořadatelé agentury BUJOART rozhodli jej přejmenovat a žánrově lehce upravit. Pozvání přijali jak muzikanti oceněni několika soškami Grammy, tak nováčci na hudební scéně. Zatím nejbohatší hudební program se uskutečnil v Metro Music Baru, Sono Centru a Bobycentru od 2. října do 5. prosince.

Začátkem října festival zahájil legendární kytarista Al McKay s Earth, Wind & Fire. A pravdou je, že pořadatelé nemohli zvolit lépe. Jejich hity zněly nejen z pódia, ale funky nálada se brzy rozmohla do každého koutu Bobycentra. Díky velkému prostoru před pódiem se z Laser Show Hall rázem stala taneční show, na kterou se sjeli diváci z celé České republiky. Rezonovala v nich ještě pár dní po koncertě.

Pro další dny se festival přesunul do Metro Music Baru. Již dva dny po oznámení a spuštění předprodeje, byl koncert Vojtěcha Dyka & B-Side Bandu vedoucího Josefa Buchty vyprodaný. Tuto skvělou kombinaci doplnili vzácní hosté Ondřej Ruml a Ondřej G. Brzobohatý. Pro premiérové uvedení se pořadatelé rozhodli vyjít divákům vstříc a před Metro Music Barem uspořádali street party s živým přenosem koncertu na velkoplošnou obrazovku. K překvapení všech se nápad těšil opravdu velké účasti. O to větší radost diváci na Poštovské měli, když se trojice zpěváků rozhodla navštívit i je.

Následoval další jedinečný projekt, a to souboj dvou významných česko-slovenských big bandů. V Sono Centru se na jednom podiu potkali Ondřej Havelka a jeho Melody Makers s Bratislava Hot Serenaders Juraje Bartoše. V battlu si skladby přehazovali jako tenisový míček. Vtipnými průpovídkami bavili diváky a každého v sále potěšili společnou závěrečnou skladbou Jen pro ten dnešní den. Nebylo účelem určit, který bigband je lepší, ale užít si večer s muzikou 20. let v tom nejlepším a autentickém provedení. A to se ve vyprodaném sále podařilo.

V půlce října iniciativu převzala mladá česko-slovenská formace Carpet Cabinet s Jenem Hovorkou. O jejich kvalitách už pár let nikdo nepochybuje, ale o koncertě v Metro Music Baru by se dalo říct, že byl téměř životní. Jejich fanouškovská základna roste nejen v Čechách, těší se velkému úspěchu i v zahraničí a byl proto opravdu skvělý nápad, že se setali součástí nového pojetí festivalu.

Přesně o týden později vystoupili tamtéž Američtí Yellowjacket, kteří program opět vyvážili směrem k jazzu. Nálada v plném sále byla o intimnější, šlo především o naslouchání i užívání si geniality muzikantů, kteří byli „za své činy“ hned dvakrát ocenění soškou Grammy. S jakou pokorou se následně vydali do davu nadšených posluchačů, pohovořit s každým, kdo měl zájem, bylo úctyhodné.

Nejočekávanějším koncertem byli Švédští Dirty Loops, kteří měli v Česku jsou velkou premiéru. Pro velké překvapení se na koncert sjela do Brna celá republika. Není se proto čemu divit, že se vstupenky vyprodali téměř měsíc před jejich vystoupením. Zajímavé bylo, že ani kapela nečekala, že má v srdci Evropy takovou velkou fanouškovskou základnu, a v zákulisí přiznali, že se jim v klubu už dlouho tak dobře nehrálo. Cítit to bylo i z jejich projevu na pódiu. Takový přísun Metro Music Bar dlouho nezažil.

Ovšem netrvalo dlouho a do Metra se přihrnula další vlna energie. Tentokrát rezidenční kapela newyorského klubu Groove Kennedy Administration. Kapela, ve které na hammondky hraje jediný současný držitel ceny Grammy Ondřej Pivec. Brněnský rodák již na minulém ročníku vystupoval, letos přijel s úžasnou zpěvačkou Kennedy a dalšími groovem naladěnými muzikanty. I tento koncert byl vyprodaný a měl obrovský úspěch.

Posledním koncertem ze série energického groovu byli francouzští Electro Deluxe, kteří Brno navštívila již podvakráte. Letos poprvé však vystoupila na velkém pódiu Sono Centra. Hned od začátku to byla sázka na jistotu – Electro Deluxe velké prostory svědčí a snad po jejich nové desce, na které nyní pracují, je opět v Brně přivítáme.

Závěr 11. ročníku stejně jako minulý rok obstaral projekt ve vlastní produkci festivalu. Letos byl věnován geniálnímu muzikantovi Radimu Hladíkovi a kapele Blue Effect. I letos komorní orchestr tvořili členové B-Side bandu leadera Josefa Buchty, brněnští filharmonici a Czech Ensemble Baroque. Hlavním hostem se stal bývalý člen Blue Effect Honza Křížek, pozvání přijal i Roman Dragoun, který Hladíkovi věnoval tři vlastní skladby. Skladbu Blue Effect zazpívala i Kristýna Daňhelová a Jiří Kalousek, který se také zhostil Hladíkových kytarových partů.

Jazz Groove Brno měl letos nejpestřejší program a už teď pořadatelé pracují na dalším ročníku, kterým by rádi posunuli laťku ještě výš. Nechme se překvapit, ale už v průběhu nadcházejících měsíců by rádi oznámili nové jméno.

Info

Jazz Groove Brno
2. 10. - 5. 12. 2018 Brno
web festivalu

foto © Tino Kratochvil

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

4+4 dny v pohybu představí uměleckou scénu i budoucnost vzdělávání

redakce 24.09.2020

Jubilejní 25. ročník festivalu 4+4 dny v pohybu se letos zaměří na prezentaci domácí umělecké scény a téma vzdělávání.

Poprvé se uskuteční Liveurope online festival

redakce 23.09.2020

Čerstvé objevy evropské hudby se představí v šestnácti ikonických evropských klubech. Celý festival proběhne online.

Blackeři Voluptas mají nové album

redakce 23.09.2020

V blackmetalové bouři se občas ozývají náznaky doom metalu, noisu, dokonce svůj prostor dostává i saxofon…

Příběh Povodí Ohře pokračuje albem Dva trámy na kříž

redakce 22.09.2020

Povodí Ohře navazují tam, kde minule skončili. Tedy v místech s fatalistickým nádechem, v místech, kde pravděpodobně už nečeká mnoho dobrého.

Do Prahy All Them Witches a The Hunna, poprvé i Young Guv

redakce 22.09.2020

Rock v mnoha podobách, All Them Witches, The Hunna i Young Guv. Na to vše se můžete těšit příští rok.

Brrrap - podcast o duších českých rapperů

Jakub Šíma 21.09.2020

Proč si máma Jamese Colea myslí, že z něj rap udělal grázla a setkala se Hellwana v Čechách s rasismem? Nový podcast o českém rapu, Brrrap!

Nick Cave Alone at Alexandra Palace odhaluje skrytou podstatu jeho písní

redakce 21.09.2020

Forma známých písní se tak obnažuje na jejich podstatu a film nabízí niterný intimní zážitek blízkého spojení s interpretem a jeho hudbou.

Anna Maria Jopek probarví Prahu

redakce 21.09.2020

Pozoruhodné je, že si dokázala v rámci jazzového jazyka a nadnárodních spoluprací zachovat slovanskou muzikantskou osobitost v harmonii, melodice i výrazu.

The Comet Is Coming na Pohode 2021

redakce 20.09.2020

Aké zvuky zostanú po totálnej zvukovej deštrukcii? Kto povedie tých, čo prežili do nových sonických svetov? Kto zmapuje nové hranice?

Do Prahy přijedou Elderbrook a Kid Francescoli

redakce 20.09.2020

Performer, multiinstrumentalista a zpěvák Elderbrook se proslavil díky svým citlivým tanečním bangerům, ve kterých se věnuje třeba psychickému zdraví i otázkám identity.