Zprávy / Festivalové

Na konci června začíná NODO

Na konci června začíná NODO

redakce | Zprávy / Festivalové | 03.06.2022

Bienále NODO nabízí ve dnech 25. až 30. června osm světových a českých premiér hudebního divadla současnosti.

Festival zahájí dílem Salvatora Sciarrina Superflumina, jehož námětem je bezdomovectví, samota a opuštěnost. Šestidenní přehlídka vyvrcholí zvukově-prostorovým monumentem Prometeo. Tragédie slyšení. Jeho autorem je nejvýznačnější italský skladatel 20. století Luigi Nono. Prostor rozezní čtyři orchestry s dvěma dirigenty, pěvecký sbor, řada instrumentálních i vokálních sólistů, narátoři a rozsáhlá elektronická aparatura. To vše na osmi v několika metrech nad zemí vyvýšených pódiích, v majestátném prostoru krytého náměstí Trojhalí Karolina v centru Ostravy. Na produkcích osmi oper se letos podílejí týmy a umělci od nás, z Polska, Německa, Itálie, Slovenska, USA a Velké Británie.

Jak je tomu na produkcích Ostravského centra nové hudby zvykem, program festivalu zahrnuje nejen díla proslulých skladatelů, ale též nové opery skladatelů mladé a velmi mladé generace: Matouše Hejla z Prahy, Judith Berkson z New Yorku, James Laytona z Londýna, Lucie Páchové z Brna a Miroslav Tótha z Bratislavy. Součástí NODO 2022 bude také kompletní provedení Many Many Women od Petra Kotíka. Tento opus magnum z let 1975–78, šestihodinová skladba (bez přerušení) na text Gertrudy Stein (krátká povídka Many Many Women z roku 1910) dostane poprvé scénickou podobu. Jejím autorem je berlínský režisér, scénograf a výtvarník Jo Fabian.

Jak Many Many Women, tak Prometeo se naprosto vymykají tradičnímu pojetí opery. Přesto je Prometeo (1981–84, rev. 1985) Luigiho Nona všeobecně považován za jeden z vrcholů poválečného hudebního divadla. U Kotíkovy skladby je tomu jinak – skladba původně vznikla jako čistě koncertní dílo, které svou formou a mimořádným výkonem šesti zpěváků vybízí ke scénickému provedení. Luigi Nono, se kterým na Prometeovi spolupracovali výtvarník Emilio Vedova a (tehdy mladý) architekt Renzo Piano, pátrá ve svém díle po smyslu hudby a umění obecně. Nono se zde v úzké spolupráci s italským filozofem a politikem Massimem Cacciarim přiklání spíše ke konceptuálnímu pojetí opery. Premiéra první verze díla se uskutečnila v roce 1984 v odsvěceném benátském kostele San Lorenzo, o rok později už pak zazněla v revidované, finální verzi, a to v milánské tovární hale ocelářské firmy. Tímto „chrámem průmyslu“ bude v Ostravě Trojhalí Karolina – obří postindustriální prostor, který se stane jedním z protagonistů celého díla. Scénické realizace Prometea se ujme tandem Jiří Nekvasil a David Bazika a technický tým Národního divadla moravskoslezského v čele s Otakarem Mlčochem. O elektroniku se na místě postará tým z italského GRAIM studia pod vedením skladatele a zvukového designéra Lucy Richelliho.

Instrumentální složku obstará mezinárodní symfonický orchestr ONO – Ostrava New Orchestra společně se členy Ostravské bandy, a to pod vedením dirigentů Jiřího Rožně a Petra Kotíka. Vokální sekce pak čítá pět sólistů (sopranistky Jen Wu a Elizabeth van Os, kontratenorista Padraic Costello, kontraaltistka Justina Vaitkuté a tenorista Felix Heuser), dva narátory (Micol Pambieri a Sergio Basile) a rozsáhlý sborový part, kterého se pod vedením sbormistra Jurije Galatenka ujme Canticum Ostrava.

více o festivalu zde

Info

NODO 2022 | New Opera Days Ostrava
25.–⁠30. 6. 2022
Ostrava
Fb událost

foto © se svolením NODO

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Groove Brno přidává Fun Lovin’ Criminals a Mezzoforte

redakce 26.03.2024

Instrumentální jazz-funková formace Mezzoforte patří k tomu nejzajímavějšímu, co dal Island hudebnímu světu.

Kompletní program Full Moon Stage 2024

redakce 25.03.2024

Žánrově je program scény rozpřažen od euforického popu přes psychedelii, rap, africkou elektroniku až k razantnímu postpunku. Devatenáct jmen, devatenáct svébytných přístupů.

Respect Festival oznamuje program

redakce 25.03.2024

Pestrá směs, kterou jinde neuslyšíte, od mizejících tradic po současné globální fúze, od veteránů žánru po horké novinky.

Rock for People přidává Brutalismus 3000, Kerryho Kinga nebo The Darkness

redakce 24.03.2024

Kerry King loni oficiálně založil svou sólovou superskupinu složenou ze známých thrashmetalových hudebníků.

Partiboi69 (Live) a ďalšie mená Pohody

redakce 23.03.2024

Luxemburský raper Maz Univerze organizátori očaril na nemeckom festivale Reeperbahn. Originálny flow a texty, ktoré sa dotýkajú rôznych tém.

Finále Blues Aperitiv

redakce 22.03.2024

Pořadatelé garantují třem kapelám, které vybere mezinárodní porota nebo diváci ze sedmi finalistů postup na letošní ročník festivalu.

Sharpe vylaďuje široký line-up

redakce 18.03.2024

Festival prezradil ďalších hudobných interpretov, medzi nimi umelcov pôvodom z Islandu, Bangladéša, Chorvátska, Rakúska, USA, Austrálie, Španielska.

Letní filmová škola nabídne větší komfort

redakce 18.03.2024

Diváci při stejném počtu akreditací v prodeji jako loni mohou očekávat nový sál, více repríz atraktivních titulů a více projekcí denně.

Respect Festival zahájí v Paláci Akropolis

redakce 17.03.2024

Sérii doprovodných festivalových koncertů odstartuje projekt Erwana Keravece, který představí rané skladby Philipa Glasse z roku 1969.

Festival Mladá kamera: filmy, soutěž, trojkoncert

redakce 14.03.2024

Padesátka snímků filmařů do třiceti let v hlavní soutěži, pamětnické ohlédnutí a trojice koncertů.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace