Zprávy / Festivalové

Ostravské dny: autentická současnost i divoká minulost

Ostravské dny: autentická současnost i divoká minulost

redakce | Zprávy / Festivalové | 14.07.2023

Od roku 2001 plní Ostravské dny na scéně soudobé hudby funkci „urychlovače“. Velkorysý prostor a možnosti, které festival poskytuje současným tvůrcům i publiku, jsou nejen v České republice v mnoha ohledech unikátní. Jen letos uslyšíme během deseti dní od 24. srpna do 2. září asi 100 (!) skladeb, z nichž drtivá většina zazní ve světové nebo české premiéře. V Ostravě přivítáme více než 200 interpretů a skladatelů z celého světa.

více o festivalu zde

Příkladem toho je Concerto per violino e orchestra Bruna Maderny (1920–1973), jednoho ze zakladatelů slavného Studio di Fonologia Musicale v Miláně a také čtvrtletníku pro elektronickou a avantgardní hudbu. Patří mezi nejznámější autory 20. století a jeho jméno je spjato mj. s průkopnictvím v oblasti elektronické hudby. Je rovněž autorem řady koncertů. Ten houslový z roku 1969 provede 2. září Hana Kotková, ONO – Ostrava New Orchestra bude dirigovat Johannes Kalitzke.

Téměř pokaždé uvádí festival hudbu řeckého skladatele a architekta Iannise Xenakise (1922–2001), letos se k ní vrátíme třikrát. Na orchestrálním zahájení festivalu (27. srpna) to bude zvukově pohlcující a nekompromisní Shaar (1979–83), následuje až existenciálně laděná skladba Échange (1989) pro sólový basklarinet (Gareth Davis) a ansámbl, která zazní na jednom z koncertů Ostravské bandy (31. srpna), a v rámci sólových vystoupení na Dlouhé noci to bude Keren (1986), kterou strhujícím způsobem hraje americký trombonista William Lang.

Dalším evropským hudebním průkopníkem, ke kterému se v Ostravě vrací je Luigi Nono (1924–1990). Jeho kompoziční postupy a až revoluční snaha o zhudebňování společenského a politického dění jsou v určitém ohledu nepřekonatelné. Vzpomenete si na loňskou industriální scénu, která byla součástí NODO festivalu a provedení Nonova zvukového kolosu Prometeo v Trojhalí Karolina? Letos zazní dvě Nonovy kompozice: důležitý smyčcový kvartet Fragmente – Stille, an Diotima (1979–80) v podání milánského Quartetto Prometeo a kus pro kontrabasovou flétnu, kontrabasový klarinet a živou elektroniku A Pierre (1985) v podání Daniela Havla, Garetha Davise a Mikuláše Mrvy. Obě skladby se uvádí během Dlouhé noci v PLATO, v pátek 1. září.

Americká linie skladatelů bude zastoupena hned několika kompozicemi: A Long Time Man (1979–80) Frederica Rzewského (1938–2021), klavíristy a skladatele, pro nějž byl v hudbě naprosto zásadní politický a společenský přesah. Jeho dílo se obrací do minulosti, ale je také srostlé s avantgardní hudbou 20. století. Skladba, která zazní na prvním orchestrálním koncertě Orchestra Opening (27. srpna) představuje sérii 24 variací na vězeňskou píseň It Makes a Long Time Man Feel Bad s „kadencí pro orchestr“. Sólový part klavíru zahraje blízký přítel Rzewského a přední interpret jeho děl, belgický klavírista Daan Vandewalle. V programu Dlouhé noci (1. září) uvádí festival v naprosto autentické interpretaci rozsáhlou Feminine (1974) Juliuse Eastmana, a to v podání členů Ostravské bandy pod vedením Petra Kotíka, Eastmanova dlouholetého spoluhráče (oba v roce 1970 stáli u zrodu dnes nejstaršího a dosud aktivního souboru pro novou hudbu v USA – S.E.M. Ensemble). Následovat bude o dvacet let mladší, zvukově pohlcující kompozice In a large, open space (1994) Jamese Tenneyho. Provedení bude řídit basklarinetista Gareth Davis a společně s dalšími členy Ostravské bandy se pokusí zvládnout zvukově komplikovaný prostor galerie PLATO, která nově sídlí v historické budově bývalých městských jatek.


Mezi nejvýznamnější představitele jazzové scény spojené s novátorskými výpady do avantgardní klasiky patří v USA skladatel, pedagog a saxofonista Roscoe Mitchell (1942) a skladatelka, vokalistka, varhanice a klavíristka Amina Claudine Myers (1942). Oba vystupují od 60. let 20. století a osobně se jako sólisté představí i na Ostravských dnech: Mitchell jako saxofonista ve své ikonické skladbě Nonaah z roku 1977, jejíž nová, rozšířená verze zazní v premiéře na koncertě Attempting Manifesto (2. září), Myers pak jako varhanice ve velkolepé Improvizační suitě (1979) pro varhany, perkuse a sbor, která zaplní obří prostor Katedrály Božského Spasitele na koncertě Spiritual and Empiric II (29. září). Vyhlášení improvizátoři vystoupí ještě společně v pozdních hodinách 31. srpna v klubu Parník.

Info

Ostravské dny
14. 8. –⁠ 2. 9. 2023
Ostrava
web festivalu

foto © Martin Popelar

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Folkové prázdniny uspěly v anketě Transglobal World Music Chart

redakce 06.02.2025

V mezinárodní platformě byl odborníky vyhlášen nejlepším festivalem roku 2024.

Festival Slunovrat přiveze projekt Komara

redakce 05.02.2025

Spoluhráči King Crimson či Stinga jsou třešničkou na pestrém dortu opavského festivalu.

Finneas na Colours of Ostrava

redakce 04.02.2025

Sólová tvorba Finnease se na rozdíl od spolupráce v sourozeneckém duu soustřeďuje více na práci s živými nástroji a kapelní přístup.

Festival Boskovice zveřejňuje první jména

redakce 03.02.2025

O kulturně bohatý začátek letních prázdnin se již tradičně postará festival pro židovskou čtvrť, který letos vstupuje do svého 33. ročníku.

Festival Vocal – Noc zpěvaček

redakce 02.02.2025

Tento hudební projekt propojuje rozmanitost ženských hlasů, inspiraci a kulturu, přičemž dává prostor zkušeným zpěvačkám i začínajícím talentům.

Ment Moon 2025 na Spotify

redakce 30.01.2025

Festival jako nejen kulturní, ale i ekologický zážitek a ideální místo pro objevování nových talentů. Ment pojedenácté.

Na Brutal Assaultu vystoupí Opeth, Karnivool i Drowning Pool

redakce 29.01.2025

Sestavu Brutal Assault doplňuje další plejáda kapel, které potvrzují jedinečnou rozmanitost letošního ročníku.

Colours of Ostrava zaměřené na Asii

redakce 27.01.2025

Jung Jaeil vystoupí před českým publikem se speciálním programem vytvořeným přímo pro festival.

Blues Alive hledá nové talenty

redakce 26.01.2025

Hudební soutěž Blues Aperitiv pro bluesové a z blues vycházející umělce je určena všem kapelám či hudebníkům bez ohledu na zemi původu.

Lublaňský Ment oznámil program

redakce 24.01.2025

Gilles Peterson, Lankum, Still House Plants nebo řecká popová umělkyně Σtella. A mnozí další.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace