Články / Reporty

Porážkám navzdory (High on Fire)

Porážkám navzdory (High on Fire)

Marek Hadrbolec | Články / Reporty | 05.06.2024

High on Fire, jedno z nejtučnějších jmen ve stonermetalových archivech, zahajují evropskou tour. Jejich startovní čarou je Brno, kde kapela pro velký zájem hraje dokonce dva večery po sobě. První z koncertů v Kabinetu Múz se ale mění v generální zkoušku a test krizového managementu americké trojice. Technika totiž jinak precizní kapele škodí, kde jenom může.

Když vše zapadne na své místo, zbývají na setlistu čtyři skladby. Pohledy Matta Pikea a Jeffa Matze přestávají ustaraně mířit do pedalboardů a konečně si vychutnávají napřažené ruce publika. Vysokooktanová mašina High on Fire dlouho pokuckávala, teď ale naskakuje a poháněná vpřed nekompromisními bubny Coadyho Willise, který ani na vteřinu nevypadne z tempa, míří střemhlav do cílové rovinky. A cestou chrlí plameny a zběsilá kytarová sóla.

Silný závěr rychle vyhlazuje vrásky, které do tváří vyryla první polovina setu. Některé vyhrávky nebylo navzdory divokému kmitání Pikeových prstů na strunách v podstatě vůbec slyšet, nepomáhalo ani neustále otáčení knoflíky a kontrola kabelů. Kromě kultovních beden Orange vzdoroval i mikrofon, který zpěv občas nechytal a poté náhle naskočil, napodobujíc přeskakující hlasivky. Technické nedostatky spojené s prodlevami a nejistotou ubíraly na radosti posluchačům i kapele, očividně natěšené na set v komornější atmosféře menšího sálu.

Ani rozpaky způsobené technikou naštěstí nezakryjí fakt, že High on Fire jsou výborní a sehraní hudebníci. Jakmile dostanou kousek prostoru, celý ho napěchují mohutnou produkcí. A je jedno, jestli se zrovna valí vpřed v těžkém stonerovém rytmu nebo sprintují přes minové pole výbušných kytarových sól.


fotogalerii z koncertu najdete tady

Atmosféru večera otestovala živelná síla v podání domácích Repelent SS. Kabinetem přitom létaly jedovaté sliny, a ještě jedovatější texty, zatímco Major Zkáza pochodoval pod pódiem tam a zpět jako medvěd v kleci. Přes svou neurvalost jsou Repelenti až překvapivě melodičtí, grindové sypačky bicích střídají kytarové linky doprovázené výraznou baskytarou. Čtveřice je tak akorát teatrální a část publika ji pozoruje s vyvalenýma očima. Když Zkáza v závěru praští mikrofonem o zem, cuknou sebou snad všichni v sále. Po odchodu frontmana zbytek kapely započne dekonstrukci bicí soustavy, zatímco bubeník Aleš Meduna ještě stále kmitá paličkami.

Úvodní večer turné předcházela velká očekávání a doprovázely ho velké útrapy. Přesto mohou High on Fire na tažení po starém kontinentu vyjet v klidu. Jakmile to totiž okolnosti dovolí, spustí válečné běsnění jako z titulní skladby novinky Cometh the Storm, ve kterém vše, co se doposud stalo, upadne v zapomnění.

Info

High on Fire (us) + Repelent SS
3. 6. 2024 Kabinet múz, Brno

foto © Marie Štefková

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Tři dny v Barceloně (Sónar 2024)

Zuzana Malá, Lenka Pittnerová 21.06.2024

Dostalo se nám škály zážitku, od experimentální scény, bohaté nabídky projektů v rámci doprovodného programu, které téměř vždy zahrnují AI, techna v gigantických halách i barcelonského fashion weeku.

Still moving (Respect Festival 2024)

Akana 19.06.2024

Na každém ročníku Respect Festivalu se najde něco památného, jedinečného, něco, co i po letech zchátralým paměťovým buňkám napoví: „To bylo tenkrát, když…“

All kinds of rock for all kinds of people (Rock for People 2024)

Eva Karpilovská 17.06.2024

Hlavně chill. Co na tom, že se kolem vás pohybují tisíce lidí. Jsme tu přece všichni kvůli hudbě, tak proč si ji kazit malichernostmi?

Zastavit čas i způsobit amok (The Smile)

Tomáš Jančík 15.06.2024

Necelé dva roky po debutu A Light for Attracting Attention vydala skupina okolo Thoma Yorka druhou desku, politicko-kritickou i osobní, a v podobný čas se The Smile vrátili do Fora…

Nadšení i prostoje (Troye Sivan)

Zdeněk Němec 11.06.2024

Halu opouští spokojený dav vybavený ochutnávkovými pytlíky Pom-Bär, přelézá nebo podlézá zábradlí u chodníku.

Vídeňská magma v jícnu DOXu (Klangforum Wien I.)

Helena Konvalinová 03.06.2024

Pro první večer programu Prague Offspring, který je věnovaný soudobé hudbě, zvolilo Pražské jaro elegantní sál DOX+.

Ztracené zvuky (claire rousay)

Julia Pátá 27.05.2024

Moje pozornost se přesune na jméno Elliotta Smithe. Místy je překrývá bledě modrý fender, který jemnými arpeggii a ojedinělými akordy objímá ambientní podkres.

Pečlivě organizovaný chaos (RuinsZu)

Kryštof Kočtář 26.05.2024

„Na cos to sakra přišel? Už zvukovka mi málem urvala hlavu!“ vítal mě před koncertem RuinsZu v Paláci Akropolis známý. Tedy alespoň myslím.

Fantasy v kulisách hororu (Jeden kmen + Ďyvina + Budeč)

Kryštof Kočtář 21.05.2024

Drnčivé legato niněry, bezpočet fléten sytících sál tančivým pískáním, ale také všemožné samply a moderní elektronika. V nové Melodce.

Vibrující kosti (Bell Witch)

Marek Hadrbolec 20.05.2024

Ticho nikdy není tak hlasité, jako když Jesse Shreibmann zkříží paličky nad hlavou před dalším úderem do bicích.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace