Články / Reporty

Vídeňská magma v jícnu DOXu (Klangforum Wien I.)

Vídeňská magma v jícnu DOXu (Klangforum Wien I.)

Helena Konvalinová | Články / Reporty | 03.06.2024

Pro první večer programu Prague Offspring, který je věnovaný soudobé hudbě, zvolilo Pražské jaro elegantní sál DOX+. Zde vystoupil vídeňský ansámbl Klangforum Wien pod vedením Enna Poppeho, který provedl tři kompozice hvězdné Rebeccy Saunders a jednu skladbu samotného dirigenta.

Večer otevřel koncert pro kontrabas a ansámbl Fury II. V něm Saunders pracuje s napětím, rezonancí a také zvukovým rozpětím pětistrunného kontrabasu. Sólistu Evana Hulberta doprovodil ansámbl složený z violoncella, akordeonu, basklarinetu, klavíru a řady perkusí: plechů, bicí soupravy, gongu, tympánů, vibrafonu nebo řehtaček, díky nimž orchestr dosahoval větší zvukové rozmanitosti. Fury je hněv nebo zuřivost a úměrně tomu hudba bublala a pulsovala pod povrchem, ale také praskala a eruptovala.

Enno Poppe dále představil svou skladbu Speicher VI, jejíž název – sýpka, úložiště, ale také paměť – má evokovat jak uspořádanost, tak chaos a nahromaděné věci bez řádu. Začala špičatou mlhou tvořenou dechy ve vedení alt saxofonu. Ta jako bílé světlo zavalila celý sál, dokud ji hluboké tóny na violoncello, basu a violu neutlumily horkým zvukem. Pokračovala až epicky, od dramatických gradací po bzučivé disonantní napětí. Celá kompozice následovala úvodní motiv – pouhé dva tóny stoupající nahoru. Na začátku a na konci byl tento interval dokončen netonální melodií, která z výšky kličkovala dolů. Skladatel využil maximálního potenciálu všech muzikantů, kteří se velmi virtuózně ujali svých partů.

Po přestávce uvedla Rebecca Saunders skladbu pro sólový klavír: to an utterance – study, která byla postavena na barevných strukturách tvořených slidováním po klávesách převážně v basových polohách. Neobjevil se ani melodický, ani harmonický materiál a skladatelka pracovala převážně s tichem a rezonancí, kterou podpořilo těžítko tlumící spodní struny. Materiál, přestože technicky velmi náročný a provedený excelentním Joonasem Ahonenem, ovšem působil poněkud prvoplánově a nedomyšleně a zkrátka nepřekvapil ani neuspokojil.

Poslední kompozici prvního večera Prague Offspring, Scar, napsala Saunders pro 15 sólistů a pracuje v ní s rozšířenými technikami a netradičním využitím nástrojů. Dvacetiminutová skladba byla rytmicky velmi přesná a následovala určitý pattern: z tichých vibrací postupně zvuk zesílil až ke svému vrcholu, kde hluk opustil, vždy však za sebou zanechal tenký potůček tvořený kytarovým reverbem, tichým trombonovým tónem nebo třeba akordeonovým pružením, který se opět rozjel ve hlučnou řeku. Scar měla být vrcholem večera a skutečně šlo o inovativní, rozmanitými zvuky pulzující materiál, který by o něco lépe vynikl v kratším časovém rozpětí.

Info

Festival Pražské jaro: Klangforum Wien I.
31. 5. 2024 Dox+, Praha

foto © Festival Pražské jaro

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Tři dny v Barceloně (Sónar 2024)

Zuzana Malá, Lenka Pittnerová 21.06.2024

Dostalo se nám škály zážitku, od experimentální scény, bohaté nabídky projektů v rámci doprovodného programu, které téměř vždy zahrnují AI, techna v gigantických halách i barcelonského fashion weeku.

Still moving (Respect Festival 2024)

Akana 19.06.2024

Na každém ročníku Respect Festivalu se najde něco památného, jedinečného, něco, co i po letech zchátralým paměťovým buňkám napoví: „To bylo tenkrát, když…“

All kinds of rock for all kinds of people (Rock for People 2024)

Eva Karpilovská 17.06.2024

Hlavně chill. Co na tom, že se kolem vás pohybují tisíce lidí. Jsme tu přece všichni kvůli hudbě, tak proč si ji kazit malichernostmi?

Zastavit čas i způsobit amok (The Smile)

Tomáš Jančík 15.06.2024

Necelé dva roky po debutu A Light for Attracting Attention vydala skupina okolo Thoma Yorka druhou desku, politicko-kritickou i osobní, a v podobný čas se The Smile vrátili do Fora…

Nadšení i prostoje (Troye Sivan)

Zdeněk Němec 11.06.2024

Halu opouští spokojený dav vybavený ochutnávkovými pytlíky Pom-Bär, přelézá nebo podlézá zábradlí u chodníku.

Porážkám navzdory (High on Fire)

Marek Hadrbolec 05.06.2024

První z koncertů v Kabinetu Múz se mění v generální zkoušku a test krizového managementu americké trojice, technika totiž jinak precizní kapele škodí, kde jenom může.

Ztracené zvuky (claire rousay)

Julia Pátá 27.05.2024

Moje pozornost se přesune na jméno Elliotta Smithe. Místy je překrývá bledě modrý fender, který jemnými arpeggii a ojedinělými akordy objímá ambientní podkres.

Pečlivě organizovaný chaos (RuinsZu)

Kryštof Kočtář 26.05.2024

„Na cos to sakra přišel? Už zvukovka mi málem urvala hlavu!“ vítal mě před koncertem RuinsZu v Paláci Akropolis známý. Tedy alespoň myslím.

Fantasy v kulisách hororu (Jeden kmen + Ďyvina + Budeč)

Kryštof Kočtář 21.05.2024

Drnčivé legato niněry, bezpočet fléten sytících sál tančivým pískáním, ale také všemožné samply a moderní elektronika. V nové Melodce.

Vibrující kosti (Bell Witch)

Marek Hadrbolec 20.05.2024

Ticho nikdy není tak hlasité, jako když Jesse Shreibmann zkříží paličky nad hlavou před dalším úderem do bicích.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace