Články / Reporty

Architekti metalcoru (Architects & co.)

Architekti metalcoru (Architects & co.)

Timon Láska | Články / Reporty | 06.02.2024

Forum Karlín se znovu zahalilo do černé. Ve vyprodaném prostoru se představila přední britská jména současného metalcoru Architects a jejich dlouholetí, žánrově blízcí a koncertní spolupracovníci While She Sleeps. Bok po boku tu vystoupili už v roce 2018. Zatímco tehdy se funkce „třetího do party“ ujali melodicky hardcoroví Counterparts, v neděli otevřelo večer liverpoolské progresivní uskupení Loathe.

Metalcore vznikl na pomezí 80. a 90. let jako žánrová fúze kombinující metalové formální techniky s energičností a rytmickými strukturami hardcore-punku, jeho stavebními prvky jsou časté rytmické breakdowny a rozmanité vokály, přecházející od growlu k čistému zpěvu. Punkové motivy, převážně ty ovlivněné ostrovní scénou, se společensko-kritickými texty tvoří bohatou a neustále se vyvíjející metalovou odnož. U nás se těší enormní popularitě a místní fanoušci své oblíbence umí náležitě ocenit.

Z původní sestavy, která brightonské Architects zakládala, najdeme v té současné pouze bubeníka Dana Searla. Jeho bratr a spoluzakladatel Tom v roce 2016 zemřel v pouhých osmadvaceti letech, kdyý posledním songem, který nestihl dopsat, je zároveň jejich nejznámější Doomsday. Kapela mu skladbu s textem „říkají, že ti dobří umřou mladí“ věnovala a stále dokazuje, že se přes jeho smrt dokázala přenést a vydat tři znamenité desky. V rámci metalcoru jsou Architects legendami s mimořádným vlivem na současné kapely, a to včetně předskokanů Loathe, kteří tohle naživo explicitně potvrdili ústy frontmana Kadeema France.

V jedinečně intimních textech Architects reagují na společenská témata, křehkost a dočasnost života a v poslední době i nežádoucí přítomnost člověka na planetě. Kritické vokály Sama Cartera nejsilněji rezonovaly na albech All Our Gods Have Abandoned Us a také For Those That Wish to Exist, ze kterého sestávala víc než polovina aktuálního setlistu. Oproti ranému chaotičtějšímu zvuku dnes akcentují instrumentální vyváženost a precizní rovnováhu mezi klidnými a zběsilými polohami, které jsou pro současný metalcore charakteristické.

Do Prahy si Architects kromě zvukově i rytmicky vyšperkovaného, více než devadesátiminutového vystoupení přivezli také spektakulární vizuální doprovod. Tomu dominovaly dystopické animace na dvou širokých obrazovkách vyvýšené stage, které podpořila pečlivá světelná podívaná plná ostrých barev a stroboskopů. Bylo cítit, že technická preciznost je pro Architects stěžejní, v některých chvílích se od ní ale hudebníci nezvládli oprostit a hudební projev působil až příliš stroze. Většině lidí to příliš nevadilo, nasazení davu při skladbách méně známých (Gravedigger) i populárních (kromě zmíněného Doomsday i přídavkové Animals) bylo cítit daleko za hranice Fora.

Vystoupení While She Sleeps působilo více syrově a nekompromisně. Jejich třičtvrtěhodinový set se nesl ve znamení agresivních kytarových riffů s ostrými prvky zkreslení a elektronickou produkcí v pozadí, tedy trendu, kterému jde žánr v posledních letech hodně naproti. Dynamický projev ale kolísal díky horšímu ozvučení, kdy se vokály Lawrence Taylora a Mata Welshe ztrácely na své typické ráznosti.

Zatímco Architects se tu představili před pěti lety, While She Sleeps se k nám vrací častěji: v roce 2019 se zhostili jedné z headlinerských rolí na táborském Mighty Sounds, o tři roky později se představili jako předskokani Parkway Drive. Není se čemu divit: fanoušci While She Sleeps milují a kapela jim lásku opětuje, a to i přesto, že reakce na jejich předskakování Architects byly vlažné. Nahradili totiž vycházející a na Grammy nominované Spiritbox, kteří tuzemskou zastávku na turné vynechali kvůli účasti na galavečeru prestižních cen.

I přes nekonzistentní kvalitu zvuku zažilo vyprodané Forum Karlín jeden z nejlepších metalových koncertů za posledních pár měsíců, obě kapely navíc již znají datum dalších českých vystoupení: Architects se v srpnu objeví na Brutal Assault, While She Sleeps zase na stále populárnějším FajtFestu.

Info

Architects (uk) + While She Sleeps (uk) + Loathe (uk)
4. 2. 2024 Forum Karlín, Praha

foto © Nina Vocelová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Co se děje v pokojíčkách (Holly Humberstone)

Klára Řepková 22.02.2024

Koncert je stejně jako její tvorba hořkosladká óda na ranou dospělost se všemi intenzivními láskami, propitými večery i pocity neukotvenosti a opuštění a hledáním sama sebe.

Brutalita v croptopu (Knocked Loose & Deafheaven)

Marek Hadrbolec 21.02.2024

„I wanna to see all of you stage dive!“ Bryan Garris dává povel a mosheři se sápou na půlkruhové pódium, jen aby na jeho druhé straně přistáli do propletence hlav,…

Řev tříští mramor (Napalm Death)

Kryštof Kočtář 15.02.2024

Agresivní diktát prokládaly milé pauzy, kdy Barney Greenway přítomné vzýval k odmítnutí nenávisti ve prospěch solidarity či hledal majitele nalezeného mobilu.

Cit pro pochmurnost (Of the Wand And the Moon)

Kryštof Kočtář 07.02.2024

Kim Larsen z Of the Wand & the Moon přiznaně kráčí po cestě, kterou vyšlapal legendární projekt Death in June. Někdy je tento krok jistý, jindy méně...

Večer střízlivého hardcore-punku (Magnitude & co.)

Marek Hadrbolec 07.02.2024

„Praha je asi moje nejoblíbenější město v Evropě,“ deklaruje Russell Bussey, zatímco neúnavně poskakuje po pódiu a bez ustání burcuje publikum k větší aktivitě.

Slow travel CTM 2024

Andrea Bodnárová 04.02.2024

Fronta u Betonhalle je úctyhodná a uvnitř je téměř nedýchatelno. CTM otevírají Moundabout, dva týpci, co zpívají o mrtvolách v rašeliništích.

Přivolat Bestii ohněm (Mörghuul)

Marek Hadrbolec 04.02.2024

Podium zdobí dva obrácené kříže a čtveřice svíček. Dav lidí pod ním netrpělivě vyhlíží příchod Bestie...

Nejlepší texty Full Moonu 2023: Já na Brno, Brno na mě

Jakub Zbořil 31.01.2024

První koncerty jsem viděl v dnes už zaniklém klubu Boro koncem střední školy. Tehdy jsem neměl tušení, že taková podzemnická scéna v Česku vůbec existuje... Scéna - Brno!

Eurosonic Noorgerslag 2024: Takhle by to šlo

Jakub Béreš, Michal Pařízek 31.01.2024

Největší evropský showcase festival a konference je pravidelně prvním místem v novém roce, kde se potkávají hudební profesionálové – od bookerů největších festivalů po zástupce malých nezávislých kapel i médií.

Ztratit se v myšlenkách (Slowdive)

Tomáš Jančík 29.01.2024

Může za to i Goswell. Ta si za klávesami a dvěma mikrofony obalenými peřím neustále prohlíží diváky pronikavým pohledem a udržuje dlouhé oční kontakty s lehkým úsměvem.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace