Články / Reporty

Asaf Avidan: Mezi Joplinkou a tereminem

Asaf Avidan: Mezi Joplinkou a tereminem

Anna Mašátová | Články / Reporty | 27.10.2014

„Mé jméno je Asaf a jsem muzikant, což je dost zřejmé, neboť stojím na pódiu a vy jste zaplatili až příliš mnoho za to, abyste mě viděli.“

Představit se bylo ten večer opravdu potřeba. Plakáty s Avidanem sice visely po Praze v hojné míře, natěšené obecenstvo ale ocenilo příchod technika potleskem evidentně patřícímu hlavní hvězdě, největší aplaus večera sklidil jak jinak než nejprovařenější hit One Day/Reckoning Song na závěr. Ostatně ani na dotaz, kolik přítomných ho vidělo naživo, se příliš rukou nezvedlo, velkorysý prostor Fora Karlín měl do vyprodání daleko a v hledišti převažovali cizinci. Uzpůsobení sálu k sezení působilo téměř kulturákově-sterilním dojmem, menší sál by sólo akustickému vystoupení slušel přeci jen víc. Konec stížností. Praha měla štěstí, že Avidana zcela nepřemohly bacily a byl schopen odehrát koncert, vždyť ještě před týdnem rušil kvůli nachlazení vystoupení ve Švýcarsku. Do Čech dorazil s pokašláváním, ale kdyby na sebe indispozici nepráskl, těžko by to někdo z jeho výkonu poznal.

V podstatě se jednalo o jakési best of. Hned na úvod My Latest Sin, píseň z doby, kdy hrál ještě s doprovodnou kapelou The Mojos, nejstarších kousků zazělo vícero. Valnou část večera tvořily věci z Different Pulses, úspěšného sólo debutu, produkovaného Tamirem Muskatem z Balkan Beat Box. Tenoulinké tílečko odhalilo nejen slušný počet tetování, ale v podstatě každý sval, Avidan s chechtáním tvrdil, že jeho hlas není zrovna pomocník v balení slečen, jenže bylo jasné, že zasněné pohledy příchozích divaček nepatřily jen poslechu. Tím nesnižujme Izraelcům talent, snad coby člen vyvoleného národa ho dostal vrchovatou porci.

Nadčasové písničkářství, které ho pomalu začíná řadit k hvězdám typu Bob Dylan či Leonard Cohen, energická hra na kytaru i foukací harmoniku a samozřejmě výjimečný hlasový rozsah jeho chrapláku. Reinkarnace Janis Joplin přecházející až do pazvuků tereminu, až vám to nejde na rozum. Čtyřiatřicetiletý hudebník je navíc zdatným komikem. Místy jste nevědeli, zda nejste na stand up show, historky tahal jak kouzelník králíky z klobouku. Ano, i tu omletou story, jak potkal v baru JI, zamilovali se na první pohled, láska šla do kopru, ONA mu zlomila srdce, z animátora se stal najednou muzikant, et voilá, stojí tu před námi v rámci svého rok trvajícího turné, pár měsíců před vydáním nového alba. Fajnšmekři si mohli vychutnat i nepříliš vídané nástroje jako autoharfu nebo kytaru Bohemian z plechovky od oleje, častou hru s loopem a elektrickými perkusemi.

Ať už z kapelou nebo bez, Avidan dokáže koncerty skvěle vypointovat, rozněžnit i kousavě rozesmát („Tady není alkohol? Co je tohle za koncert!“), nenudí, ani nezanechává v hluboké depresi. Standing ovation ho vrátilo zpět na pódium dvakrát, nechal dokonce přítomné, ať si vyberou. Showman, u kterého se nedivíte, že se prodeje alb šplhají do nevídaných výšin. Více, než oprávněně, dodejme na závěr. Vždyť pražský debut Asafa Avidana překonal i ta nejoptimističtější očekávání.

Info

Asaf Avidan (isr)
25. 10. 2014, Forum Karlín, Praha
foto © Tomáš Moudrý

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

No importa tu cara, importas tu (Austin TV)

Kryštof Kopec 27.02.2024

Když na jaře minulého roku Austin TV oznámili comebackový koncert, lístky se vyprodaly během tří minut.

Co se děje v pokojíčkách (Holly Humberstone)

Klára Řepková 22.02.2024

Koncert je stejně jako její tvorba hořkosladká óda na ranou dospělost se všemi intenzivními láskami, propitými večery i pocity neukotvenosti a opuštění a hledáním sama sebe.

Brutalita v croptopu (Knocked Loose & Deafheaven)

Marek Hadrbolec 21.02.2024

„I wanna to see all of you stage dive!“ Bryan Garris dává povel a mosheři se sápou na půlkruhové pódium, jen aby na jeho druhé straně přistáli do propletence hlav,…

Řev tříští mramor (Napalm Death)

Kryštof Kočtář 15.02.2024

Agresivní diktát prokládaly milé pauzy, kdy Barney Greenway přítomné vzýval k odmítnutí nenávisti ve prospěch solidarity či hledal majitele nalezeného mobilu.

Cit pro pochmurnost (Of the Wand And the Moon)

Kryštof Kočtář 07.02.2024

Kim Larsen z Of the Wand & the Moon přiznaně kráčí po cestě, kterou vyšlapal legendární projekt Death in June. Někdy je tento krok jistý, jindy méně...

Večer střízlivého hardcore-punku (Magnitude & co.)

Marek Hadrbolec 07.02.2024

„Praha je asi moje nejoblíbenější město v Evropě,“ deklaruje Russell Bussey, zatímco neúnavně poskakuje po pódiu a bez ustání burcuje publikum k větší aktivitě.

Architekti metalcoru (Architects & co.)

Timon Láska 06.02.2024

Do Prahy si Architects kromě zvukově i rytmicky vyšperkovaného, více než devadesátiminutového vystoupení přivezli také spektakulární vizuální doprovod.

Slow travel CTM 2024

Andrea Bodnárová 04.02.2024

Fronta u Betonhalle je úctyhodná a uvnitř je téměř nedýchatelno. CTM otevírají Moundabout, dva týpci, co zpívají o mrtvolách v rašeliništích.

Přivolat Bestii ohněm (Mörghuul)

Marek Hadrbolec 04.02.2024

Podium zdobí dva obrácené kříže a čtveřice svíček. Dav lidí pod ním netrpělivě vyhlíží příchod Bestie...

Nejlepší texty Full Moonu 2023: Já na Brno, Brno na mě

Jakub Zbořil 31.01.2024

První koncerty jsem viděl v dnes už zaniklém klubu Boro koncem střední školy. Tehdy jsem neměl tušení, že taková podzemnická scéna v Česku vůbec existuje... Scéna - Brno!

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace