Články / Rozhovory

Bob van Heur (Le Guess Who?): Nespočet lidí dělá inspirující věci

Bob van Heur (Le Guess Who?): Nespočet lidí dělá inspirující věci

Libor Galia | Články / Rozhovory | 04.11.2018

Nizozemský festival Le Guess Who? svým pojmenováním odkazuje ke kanadské skupině The Guess Who, o níž si v sedmdesátých letech mnozí mysleli, že je ze Spojených států. Johan Gijsen a Bob van Heur jméno přenesli do Utrechtu a založili festival, který se zprvu soustředil především na kanadské skupiny. V jejich případě přibyl ještě otazník – zdůrazňuje, že před námi stojí něco neznámého. Dnes už festival prorostl celým městem, dramaturgii částečně svěřil vystupujícím (letos kurátorují Devendra Banhart, Moor Mother, Shabaka Hutchings) a tamním obyvatelům. Dalo by se říct, že je festival každý rok opravdu jiný. Rozhovor o tom, jakého obrazu se pořadatelé snaží dosáhnout, jsme vedli s Bobem, kreativním ředitelem Le Guess Who?.

Vedle hlavního programu Le Guess Who? probíhá také několik vedlejších – Lombok, Le Mini Who? a Untitled Program. Co vás k tomu vedlo?

Vedlejší program se zrodil z touhy vytvořit ucelenější obraz toho, čeho chceme dosáhnout. Nikdy to ale nebylo o tom, že bychom chtěli víc a víc a víc. Rosteme přirozeně. Le Mini Who? přibyl jako showcase a umožnil nám přinést do Voorstraatu kulturu a učinit tak čtvrť atraktivnější. Vzhledem k tomu, že se to povedlo, je čas tuhle část festivalu přesunout jinam. Z Lomboku se stalo gentrifikované místo, které přišlo o identitu danou výrazným zastoupením turecké a marocké menšiny. Na programu proto úzce spolupracujeme s místními a tento rok navíc spolupracujeme s tamní mešitou. Untitled Program má letos premiéru a vzešel z uvědomění si toho, že showcasing je příliš přímočará záležitost vzhledem k tomu, čím umělci jsou: všestrannými osobnostmi, a tak by také měli být představováni. Vedle koncertních vystoupení v průběhu večera představujeme jejich vedlejší uměleckou činnost během dne. To umožní tvůrce lépe představit, nikoliv zkratkovitě, jako to dělávají média. Vždycky je toho možné říct víc, a jestliže vidíme příležitost, jak dosáhnout přesnějšího obrazu, uděláme vše, co je v našich silách, abychom ho vytvořili.

Proč jste si vybrali jako místo konání Utrecht? Máte podporu města, státu?

Já i Johan jsme v Utrechtu bydleli. Johan pracoval v tamním klubu Tivoli, a tak jsme i začali. Utrecht je skvělým místem pro festival – svou velikostí, vše je v docházkové vzdálenosti, svými lokacemi, kluby… Nejdůležitější je, že většina organizací navzájem spolupracuje, aby bylo město lepším místem. Jsme podporováni jak městem a státem, tak několika dalšími subjekty.

Proč jste založili tak dramaturgicky neotřelý festival? Přístupem i pojmenováním mi připomíná někdejší All Tomorrow’s Parties…

Když jsme začínali, Johan a já jsme měli za to, že by prezentace hudby v rádiu a na festivalech by měla být víc vzrušující. Že je tady mnohem více hudby, která by si zasloužila adekvátní místo na stagi. Festival se postupem času vyvinul do této podoby a ATP bylo inspirací – způsob, jakým pracovali s lineupem a kurátory, byl velice osvěžující a vytvářel dojem, že jste součástí něčeho speciálního. Touha propojovat a vyvolat rodinnou atmosféru je něco, o co se snažíme také s Le Guess Who?.

Jaké festivaly jsou pro tebe zajímavé, co se týče prezentace vycházejících jmen?

To je dobrá otázka. Každý festival má své přednosti a slabosti, a tak jsou různé důvody, proč mi ten či onen přijde zajímavý. Některé velké festivaly jsou zaměnitelné, protože se z nich stal byznys. Stále však máme podniky, jako třeba Roskilde, které považuju za velmi zajímavé. Představují velké popové hvězdy pro masy, současně cítíš duchaplnost programu, který přináší čerstvá jména a návštěvníky seznamuje i s problematikou genderu, feminismu, lásky a nenávisti, rasismu. Mám respekt k organizátorům, kteří tuhle agendu podporují.

Na druhé straně jsou malé festivaly jako Tremor na São Miguelu, který měl rychlý vývoj a na tom místě skvěle funguje. Azorské ostrovy jsou kulturně – jsou uprostřed Atlantského oceánu! – odstřižené od světa, ale kvůli této události sem zavítá spousta umělců a návštěvníků. Jejich lineup je výjimečnou směsí mezinárodních a tamních, popřípadě portugalských vystupujících a všichni mají příležitost vidět, co by jinak neviděli.

Beaches Brew v Itálii, v němž mám prsty coby booking agent, je dalším příkladem akce, která má hodně nápadů – je volně přístupná a program je pestrý. Unsound v Polsku už je dnes klasika – oceňuji, jak pracují s lokacemi a činí už tak výjimečně progresivní program ještě speciálnějším. Mám rád, co dělají kluci z Bánkitó Fesztiválu. Nebo Sinsal ve Španělsku, který oznamuje lineup až po tvém příjezdu.

Takhle bych mohl pořád pokračovat. Nespočet lidí dělá inspirující věci. Bylo by naivní a arogantní myslet si, že jsme jediní, kdo dělá něco výjimečného. Snažíme se začleňovat a spolupracovat. Kdekoliv je to jen možné.

Info

Le Guess Who? 2018
8. - 11. 11. 2018
Utrecht, Nizozemí
fb událost

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Jednota: Konverzační vlákno je začátek všeho dobrého

su 14.08.2020

Již název napovídá, že Jednota je promněnlivý promotérský kolektiv, který si čas od času si uspořádává akci na netradičních lokacích. Letos se těšíme na poutní místo Kalvárie.

Miro Gajdoš (Ajlavmjuzik): Chcem prezentovať to dobré zo Slovenska

Dagmar Lauková Petrášová 11.08.2020

Miro Gajdoš je zakladateľ labelu Ajlavmjuzik. Jeho najnovším projektom je hudobná séria New Beats on the Block, s kompilačným vinylom na záver. Rozhovor aktuálny.

Vstupní prohlídka: Aiko

redakce 08.08.2020

Aiko vystupuje na buskingových festivalech nebo jen na ulici sama s akustickou kytarou, ale umí i opulentnější produkci.

Johana Hořejší, Simeon Hudec, Zdeněk Kříž (Krajinou přílivu): Chtělo by to promyšlenější postupy

Jarmo Diehl 07.08.2020

Se svou aktivitou začínali v Praze na Rohanském ostrově, dnes svůj program realizují hlavně v Libni v prostoru Synagogy na Palmovce. Rozhovor.

Jiřin Jirák (Hudba za klima): Lidi si musí uvědomit, že nejsou vládci světa

Vojta Chmelík 06.08.2020

O tom, proč festival Česko za klima vznikl a co je jeho cílem, jsme si povídali s pořadatelem Jiřinem Jirákem.

Pořadatelská: Ivo Kraml, Květa Čulejová (Dobršská brána)

redakce 29.07.2020

Festival Dobršská brána je zasazen do malebného pošumavského prostředí vesničky Dobrš, pořádaný kolegy z architektonického ateliéru Arsfabrika. Čím se dále baví?

Markéta Monsportová, Tomáš Prinz (Švihák): Mariánské Lázně jsou nejlepší open air

su, Jarmo Diehl 28.07.2020

O fungování mariánskolázeňského spolku a bydlení v lázeňském městě vypráví Markéta Montsportová, která u zrodu spolku stála a vedla ho téměř po celou dobu a Tomáš Prinz, který od ní…

Vstupní prohlídka: Ondřej Zámečník Quintet

redakce 22.07.2020

Autorské kompozice energické, nástrojově rozmanité, někdy až naivně melancholické? Současná improvizovaná hudba je barevná jako léto. V Dobrši!

Petr Wagner, Vasil Jurásek: Meziprostor nás baví jako celek

su, Jarmo Diehl 21.07.2020

Odmítají komerční sponzory, ale zdůrazňují, že akce není zdarma a na všechny náklady se pokouší vybrat formou dobrovolných příspěvků. Rozhovor, tip na výlet.

Saša Pastorková, Maroš Pavúk (Slovenské alternatívne leto): Treba zapracovať na klubovom divákovi

Aneta Martínková, Jarmo Diehl 16.07.2020

Po desetileté odmlce se odehrál ročník jako „nostalgická spomienka ľudí s iným názorom“. Letos se uskuteční poprvé v kempingovém areálu u jezera Počúvadlo a má to být edice přelomová. Rozhovor.