Články / Rozhovory

Duo Ruut: Inspirujeme se navzájem

Duo Ruut: Inspirujeme se navzájem

Adéla Polka | Články / Rozhovory | 20.07.2021

Duo Ruut je tandem dvou estonských hudebnic Katariiny Kivi a Ann-Lisett Rebane. Na první pohled by se mohlo zdát, že dívky se sešly na podiu, aby si zahrály šachy nebo jinou stolní hru. Sedí totiž naproti sobě a mezi nimi je pouze jeden jediný nástroj: citera. Jejich hudba plyne jako meditační tok a Duo Ruut se snaží o propojování estonské tradice s osobitým přístupem a technikou. Vzniká něco naprosto unikátního, co nemá ve skandinávské hudbě obdoby. V roce 2019 získaly za své album Tuule sõnad prestižní cenu Ethno Music Awards a letos se se svou citerou vypraví i do České republiky, na festival Colour Meeting.

Jak se zrovna teď máte? A jak jste strávili pandemii v Estonsku?

Momentálně se máme výborně. Tohle léto máme možnost zahrát si na opravdu skvělých místech a akcích. Během pandemie jsme jich měli samozřejmě mnohem méně, ale měly jsme čas na jiné věci. Takže jsme udělaly nové skladby a nahrály EP.

Byly jste někdy v Česku?

Jako duo jsme u vás zatím nehrály, takže se těšíme do Poličky.

Jak k nám dopravíte citeru, jak náročný je nástroj na přepravu?

Nechaly jsme si vyrobit cestovní futrál na zakázku. Cestování s jakýmkoliv nástrojem může být obtížné, ale cestování s tím naším je o něco těžší, protože ho při poškození nebo ztrátě lze v zahraničí těžko nahradit.

Není zrovna typické hrát v páru na jeden nástroj. Proč jste se rozhodly hrát společně, jde o domovskou tradici?

Hrát dohromady tradice není. Nápad vznikl spíš náhodou, když jsme našly v koutě pokoje, kde jsme mívaly zkoušky, špinavou citeru. Ta mívá většinou tři dřevěné nohy, na kterých stojí, ale my jsme našly jen dvě. Takže jsme si ji intuitivně posadily na klín mezi sebe. Ani jedna z nás nikdy nepřišla do kontaktu s podobným nástrojem, takže jsme si vymýšlely vlastní techniky, jak na to hrát ve dvou, v sedě, v předklonu nebo paličkami na bicí a podobně.

Na jednom z vašich videí sedíte na břehu moře. Vypadá to, jako byste chtěly být se svou hudbou přímou součástí přírody. Působí to celé jako meditace, ale předpokládám, že je za tím dlouhodobá práce.

Ano, je to způsob meditace a tvrdé práce zároveň. Hra na jeden společný nástroj vyžaduje přesnost a předchozí domluvu. Takže secvičení našich songů bývá složitý proces, ale když si pak obě osvojíme tu svou polovinu songu, stává se z toho velká radost a najednou to celé šlape jako hodinky.

Používáte i jiné hudební nástroje? Nebo o tom uvažujete do budoucna?

V tomto projektu jsme si stanovily, že budeme hrát výhradně na citeru, protože si uvědomujeme, že ten nástroj skýtá ještě hodně neobjevených možností. Nepoužíváme žádné efekty nebo elektroniku, takže to pro nás byla velká výzva objevovat nové zvuky nástroje a vytvářet si vlastní zvukový svět.

Jak pracujete s estonskou hudbou? Je to pro vás spíše inspirace nebo zahrnujete tradiční písně do vlastního repertoáru?

V tradiční hudbě se inspirujeme, když skládáme a aranžujeme, ale většinou se snažíme odchýlit od originálu a hledáme své vlastní cesty, jak skladby hrát. Čerpáme ze starých textů, ale melodie si skládáme samy, takže z toho vzniká kombinace našich skladeb a skladeb našich předků.

Co je typický prvek estonské hudby?

Estonská tradiční hudba spočívá ve zdánlivě nekonečných opakováních. O estonském runo zpívání se říká, že je jako nikdy nekončící song, a hypnotizuje jak posluchače, tak zpívající.

Jak se estonský folklor odlišuje od ostatních skandinávských kultur. V čem je jiný?

Ostatní skandinávské texty mají mnohdy veselejší témata. Je obtížné najít v textech estonských písní veselá a milá témata, protože bylo zvykem zpívat spíše o nesnázích, utrpeních nebo varováních před nebezpečím.

Kde hledáte inspiraci? Je to příroda nebo výhradně kulturní dědictví?

Inspiraci hledáme především v tradičních textech, které vznikaly před mnoha lety. Domníváme se, že když je zasadíme do současného kontextu, stále fungují. Zároveň se inspirujeme navzájem. Každá z nás má jiné hudební zkušenosti, které si můžeme navzájem předávat, a tak neustále obohacovat sebe i naši hudbu.

Jaké jsou vaše plány? Skládáte například pro film?

Právě jsme vydaly EP a udělaly klip. S tím bylo hodně práce. Teď jsme v tom byly hodně ponořené, ale jsme rozhodně otevřené všem novým možnostem. Naše hudba byla použita v různých audiovizuálních projektech a měly jsme možnost spolupracovat s jinými významnými estonskými hudebníky.

Info

Duo Ruut (ee)
web

živě:
Colour Meeting
23.–24. 7. 2021
Park u hradeb, Polička
Fb událost

foto © Ergo Pajuväli

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Maxl Walmsley-Pledl (Klangphonics): Sociální sítě jsou požehnání i prokletí

Filip Peloušek 10.07.2024

S kytaristou a hlasem Klangphonics Maxlem jsme se bavili o sociálních sítích, hře na alpský roh nebo o hraní na parkovišti.

Mike Kerr (Royal Blood): Že potřebujeme alkohol, abysme byli kreativní, je největší lež

Kristina Kratochvilová 09.07.2024

S frontmanem Mikem Kerrem z britského rockového dua jsme si před čtvrtečním koncertem popovídali o jeho hudebních začátcích, o boji s impostor syndromem, o cestě ke střízlivosti a tipy na…

Malcuth & Facutum: Jít tou těžší cestou

Viktor Hanačík 07.07.2024

Na konci minulého roku jim vyšlo album Alter, a to na americkém labelu Vale, s mezinárodními hosty i ohlasy. Rozhovor.

Prouza: Demo 1994 je kompletní Hampelovina

Štěpán Bolf (A.M.180) 27.06.2024

Na jedné z populárních streamovacích platforem se zničehonic objevilo demo třetí, nedokončené a nepojmenované desky Prouzy. Jak se to stalo a co bude dál? Rozhovor.

Anthony Béard, Benoît Lecomte (Ni): Hledání svatého riffu

Dominik Polívka 26.06.2024

Jejich hudba je útočná, podvratná, ale i náladová a poutavá. Nadsázka a hravost v surrealisticky progresivním běsnění není pouze prvoplánovým pozlátkem. Rozhovor, Pohoda.

Julien Racine: Hudba vzniká skoro vždycky v izolaci / Music is created almost always in isolation

Filip Hastík 24.06.2024

V rozhovoru probíráme pozadí vzniku aktuální desky a Julienovy práce obecně, vztah k Česku a také bohaté budoucí plány producenta současné experimentální elektroniky.

Petra Hradilová (Czech Music Crossroads): Pro mě to není jen práce

Mariia Smirnova 18.06.2024

To nejlepší ze světa world music, jazzu a alternativy můžete nasávat už za pár dnů v ostravském domě kultury Poklad a na koncertech pod širým nebem na Alšově náměstí. Rozhovor.

Marin Lalić (Bear Stone): Všetko je veľmi uvoľnené a bez stresu

Lucia Banáková 11.06.2024

Chorvátsky prírodný i festivalový unikát pre priaznivcov stoner a psychedelického rocku. Interview.

Pořadatelská: Tomáš Vobořil (Marienbad Film Festival)

Viktor Palák 07.06.2024

Co čekat od letošního ročníku již zavedené přehlídky v Mariánských Lázních? Svůj ideální festivalový den – a mnohem víc – vykresluje programový ředitel festivalu.

Randy Armstrong (Red): Plán B neexistuje

Dan Sywala 06.06.2024

Od té doby vydali dalších sedm alb, neměli žádné velké excesy, i když se jim nevyhnuly ani hodně mizerné dny, včetně jednoho pražského. Rozhovor.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace