Články / Reporty

Emika v černé róbě s vlečkou

Emika v černé róbě s vlečkou

Zelenej | Články / Reporty | 11.06.2013

V devět hodin už jsme stáli v pražské MeetFactory připraveni nechat na interpretech, jak se vyvine páteční večer. Uvnitř bylo roztroušeno jen pár lidí, když se nenápadně objevil slovenský producent Dalibor Kocián alias Stroon a zničehonic před poloprázdným sálem rozezněl vibrafon. Jen jako by mimochodem a skromně odehrál vynikající one man show. Ze začátku převažoval vibrafon, později se přidaly dunivé beaty a intenzivní bušení, zazněla například epická skladba Karma Cookies z Triple Farewell. Stroon nabaloval zvuky jako sněhovou kouli a atmosféru dotvářely i různé ambientní cinkoty a skřípoty. Nebál se experimentovat a kromě čtyř paliček používal k rozezvučení i roztřepené smyčce, jimiž jezdil po hraně vibrafonových desek. I když svým bohatým post-dubstepem vykouzlil prostor pro tanec, většina lidí včetně mě jen zaujatě pozorovala jeho hru se zvukem.

Na jednu z nejvýraznějších žen v současné elektronické hudbě jsme čekali jako na Vánoce. Konečně ze zákulisí padnul na stěnu stín postavy s mikádem. Producentka Emika, žijící v Německu, potvrdila sebevědomí z rozhovorů a nakráčela na pódium se sebejistým úsměvem. Pevnou rukou spustila první beaty z počítače, ze kterých se vyklubala Sleep with My Enemies, jedna ze známých skladeb z očekávané novinky, kterou pod názvem DvaA vypustil Ninja Tune 10. června. Název desky je český, protože Emika má k naší vlasti silný osobní vztah a její maminka je Češka. I to se odrazilo na pátečním koncertě – za pultem zpěvačky bylo na židlích srovnáno české Kvarteto Apollon, které si speciálně užilo jen pražské publikum. Housle a cello podkreslovaly jinak z větší části elektronické vystoupení, zatímco Emika se věnovala hlavně mikrofonu a tanci. Veškeré beaty, nástroje a typické zvuky obstarával laptop.

V černé róbě s vlečkou se – teď blonďatá – Ema vlnila na pódiu a předváděla svůdné pohyby. Není jen výjimečná skladatelka, ale i performerka, a navodila přirozenou taneční atmosféru. Přeplněný sál si vyslechl další úžasné kousky z nového alba, kromě temné a robotické She Beats to byly i Sing to Me, Fight for Your Love a jemnější Searching s křehkým falsetem Emy: „I lost everything I made, now I’m searching once again.“ S každou písní se dav pod pódiem otrkával a roztancovával víc a víc.

Meetem se linuly sekané zvuky a bylo jasné, že přišel na řadu hit z debutové desky. Double Edge byl taky zkombinován se smyčcovým kvartetem, o husí kůži se ale dalo mluvit až ke konci, když housle zahrály vokální část „You cut me like a double edge sword, now I've split in the middle, tell me which side do you pick?“ Pak se housle zase tiše stáhly a nehnutě čekaly na další prostor, jako kdyby je Emika vypnula ovladačem.

Jeden z největších potlesků zacloumal sálem, když z reprobeden vyšly první tóny z 3 Hours. Všichni se rozezpívali při vzdorném refrénu „Hit me where you want it and I’ll take the blame, hit me and I guarantee you’ll feel the same“. Emika se nebála ničeho. Po záplavě trip-hopu a temného dubstepu jsme byli vrženi do hrdla sopranistky Michaely Šrůmové, která zazpívala jen za podkresu kvarteta. Po takovém skoku jsem bohužel nedokázala nasát atmosféru a Michaelu docenit tak, jak by si zasloužila, ale prý se chystají s Emikou dále spolupracovat, snad ještě bude šance.

Po odehrání repertoáru se Emika několikrát vrátila na přídavek, a tak zaznělo třeba zdánlivě klidné Drop the Other. Celou dobu jsem měla oči jen pro Emu a kvartet a teprve později jsem si všimla zajímavé projekce, která abstraktně generovala taneční pohyby Emiky. Koncert už byl sice u konce, rozloučení s Emikou ale bylo jen na oko. Jak sama řekla, obdivovatelé se s ní mohli později setkat a promluvit u stolu, kde prodávala svá alba.

Info

Emika (uk) + Stroon
7.6.2013, MeetFactory, Praha

foto © Kryštof Havlice

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Punkom slobode na stope (Chorobopop)

Jakub Veselý 06.05.2024

Počas koncertu Ctib prezentoval myšlienku o skutočnej definícii punku, polemiku o o význame životného štýlu, ktorý nedefinuje len tvrdá hudba.

Skrýt se v tygřím obleku (Raein)

Marek Hadrbolec 02.05.2024

Raein se před Kabinetem Múz pomyslně svlékají donaha a dávají se všanc. Lidi se nedočkavě chytají cizích slov a známých melodií.

Nothing Works (Declan McKenna)

Eva Karpilovská 29.04.2024

Britský písničkář Declan McKenna se po dvou letech vrátil do Prahy, s rozrostlou kapelou zahrál tentokrát v prostorném holešovickém klubu SaSaZu.

Rezignace v nejlepším smyslu slova (Still House Plants)

Alžběta Sadílková 28.04.2024

Koncert Still House Plants se odehrál jen pár dní poté, co si jejich nejnovější deska na serveru Pitchfork vysloužila označení Nejlepší nová hudba.

Panorama války nad městem (Mayssa Jallad)

Filip Peloušek 28.04.2024

Příběh vyprávěný mezi písněmi je temnější a temnější. Oči mi jen těkají mezi drobnou zpěvačkou naprosto ponořenou do hudby a panoramatem města za ní.

Zpěv odkvétajících slunečnic (White Ward)

Marek Hadrbolec 25.04.2024

Nový prostor brněnské Melodky obehnaný bílými kachličkami má navíc osobitou, mírně surrealistickou atmosféru.

Vpít se do ocelové hory (Deena Abdelwahed)

Michaela Šedinová 23.04.2024

Je sobota večer, ale sál kina Přítomnost je jako vždycky tak trochu v bezčasí. Loňská deska Jbal Rrsas tuniské producentky Deeny Abdelwahed je taky mezi časy a světy.

„Keď sa niečo páči všetkým…” (Berlin Manson)

Marek Hadrbolec, Veronika Vagačová 21.04.2024

Slovenští bojovníci za sociálně spravedlivou společnost a postpunk smíchaný s rapem vzali během malé české tour útokem nejprve vyprodanou Prahu a druhý den Brno.

Mezi hukotem velkoměsta a ptačím zpěvem (Shida Shahabi, BITOI)

Alžběta Sadílková 21.04.2024

My promlouváme k prostoru, prostor promlouvá k nám. Součástí oslav 40. narozenin Atria Žižkov byl i víkendový dvojkoncert pod taktovkou Heartnoize promotion.

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace