Články / Reporty

Mnohorozměrná Róisín Murphy

Mnohorozměrná Róisín Murphy

Akana | Články / Reporty | 05.05.2022

Myslím, že takhle komplexní, propracovanou a zároveň bezprostřední a oduševnělou show jsem naposledy zažil před čtyřmi lety u Davida Byrnea na festivalu Metronome. Samozřejmá profesionalita a smysl pro detail i přesné načasování se při koncertě Róisín Murphy přirozeně potkává s uvolněností, závažná sdělení s šibalskou hravostí a spontaneitou. Příklad? Bubeník Benjamin Bouton jistě netušil, že pugét, kterým Murphy zkraje obdaroval někdo z předních řad a který pohotově využila coby jevištní rekvizitu, mu později přistane na hlavě.

Už jen nápaditost, s jakou irská zpěvačka uchopila zdánlivě pevně dané koncertní schéma support – hlavní set – přídavek, stojí za pozornost. O předkapele Mad Mad Mad jsem si tentokrát předem nic nezjišťoval, takže moment překvapení na mě zafungoval dokonale. Hned jak trojice hudebníků (bicí, baskytara, kytara, ale hlavně elektronika) zakončila svůj nabuzený a skvěle gradující techno set, vzali dva z nich do rukou akustické kytary a rozjeli ústřední motiv skladby Fun for Me z prvního alba Moloko, čímž vyšlo najevo, že zároveň tvoří součást doprovodné kapely hvězdy večera. Její tvář, napůl skrytá pod extravagantním kloboučkem, se vzápětí objevila na plátně, snímaná kamerou kdesi v zákulisí a zvolna směřovala k pódiu. Zatímco osazenstvo burácející Roxy toužebně vyhlíželo, kdy dojde k proměně dvourozměrné projekce ve skutečnou a mnohorozměrnou umělkyni, na pódiu během písně průběžně docházelo k bleskurychlé reorganizaci a přidávali se další hudebníci. Róisín Murphy pak konečně nakráčela na kompletně připravené jeviště, kde dozpívala Fun for Me a úchvatné entrée dostalo stejně báječné pokračování.

Že má Murphy půvabu a charismatu na rozdávání, bezchybně zpívá a disponuje bohatým a vyrovnaným repertoárem, ať už z dob skupiny Moloko nebo ze sólových desek, o tom není třeba mluvit. Už to by k naprosté spokojenosti stačilo, ale zaujala ještě jedna věc: jak chytře a působivě umí pracovat s detaily, v tomto případě především vizuálními. Někdy stačila drobná změna v mimice nebo nasvícení, v animaci na plátně nebo třeba pouhé sejmutí baretu a došlo k dramatické proměně nálady v sále a dynamiky vystoupení. Tohle perfektně zafungovalo třeba během skladby Narcissus z čerstvé desky Róisín Machine, kterou zpěvačka představila především v první půli koncertu.

Samozřejmě nechyběly četné výměny kostýmů, mnohdy jen částečné, někdy spočívající opět jen v obměně nějakého detailu, zřejmě ne náhodou se v barevném ladění objevovaly různé kombinace žluté a modré. K těmto metamorfózám docházelo v zákulisí, ve stínu u okraje pódia nebo i přímo na něm a nebylo vždy snadné rozpoznat, co je pečlivě připravené a co už může být improvizace. To ostatně platí o vystoupení jako celku. Taneční choreografie, „zcizovací“ deformování vokálu v písni Simulation, singalongy během letitých hitů The Time Is Now a Sing It Back, provokativní pózy, účelné využití kouřové clony, to všechno se míchá v dokonale konzistentní performanci, kde rozdíl mezi naplánovaným a spontánním nehraje roli.

Znám názory, podle nichž je přídavek pochybeným a nadbytečným přívažkem koncertu, který rozbíjí jeho přirozenou gradaci. Často to bývá pravda. Jenže Róisín Murphy pojala i tenhle prvek po svém: ne jako pokračování něčeho uměle přerušeného, ale jako oddělený segment s odlišnou atmosférou, jednoduše jako bonus, dárek na rozloučenou, znovu perfektně promyšlený. Po návratu na stage se hudebníci chopili akustických nástrojů a takto „unplugged“ zahráli písně Golden Era a Familiar Feeling, aby vše zakončili stejným fíglem, jakým show začala. Sledováni kamerou postupně odcházeli do zákulisí, kde za sebou s posledními verši „Nothing can come close to this familiar feeling“ rázně přibouchli dveře do šatny. Jako by tak zpečetili celý zážitek. Euforický, dráždivý a místy znepokojivý, jindy zase povznášející, laskavý a důvěrný. Zkrátka plný, na okrajích ani jinde se netřepící, zanechávající za sebou kompletně občerstvenou víru v moc hudby, slova a tance.

Info

Róisín Murphy (irl)
3. 5. 2022 Roxy, Praha

foto © Filip Kůstka

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Všechno ještě není ztracené (Colours of Ostrava 2024)

Filip Peloušek 25.07.2024

Nejsem na Colours poprvé, ale za sedm let mé absence jsem zapomněl, jak monumentální areál je, a hlavně, kolik lidí se v něm pohybuje.

Nič nie je zdarma (Melt Festival 2024)

Ema Klubisová 24.07.2024

Po Bear Stone sme sa odviezli do Záhrebu, kde sme prespali u kamaráta, snažiac sa pozliepať štyri dni festivalových dojmov do jedného koherentného textu a fotogalérie.

Propíjení barev (Colours 2024): Finále po finále

Dantez, Michal Mikuláš 21.07.2024

Sobota s Jamesem Blakem coby hlavní hvězdou věští, že se letošní konec ročníku bude za poklidnějšího rozjímání...

Propíjení barev (Colours 2024): Pestré harmonie, temné promluvy

Dantez, Michal Mikuláš 20.07.2024

Pátek, středobod festivalu, srovnávání stavů.

Propíjení barev (Colours 2024): Živelnosť v plnom prúde

Dantez, Michal Mikuláš 19.07.2024

Štvrtok sa v poobedňajších hodinách rozbieha do maximálnych rozmerov. Vír festivalu už sťahuje všetko okolo seba.

Propíjení barev (Colours 2024): Dozvuky

Dantez, Michal Mikuláš 18.07.2024

Pozvolné propíjení jasných barev: krotkost hlasitosti kompenzují Morellovy dozvuky.

Hořet bezpečně (Creepy Teepee 2024)

Timon Láska 17.07.2024

Tak intenzivní komunitní vibe jsem na žádném festivalu necítil. Soustřednost a jedinečnost vzájemného porozumění navíc sahá přes různé faktory.

Pohoda (2024) počasí navzdory

Jakub Béreš, Dominik Polívka 16.07.2024

Strach o nejbližší střídá po návratu domů obavy o samotný festival. Pohoda je místem s jedinečnou reputací a bezpečným prostorem pro všechny, kterým není dobře ve vlastní zemi.

Asijský koktejl v Sudetech (Eastern Tunes 2024)

Václav Valtr 16.07.2024

Místní spolek Thonmi chová jaky, provozuje restauraci s exotickou kuchyní, buduje tibetský dům či asijskou poznávací stezku. Decentní festival coby vrchol sezóny.

Transforma 2024: Přijít k sobě

Aneta Martínková 15.07.2024

Dramaturgie, prostor, ve kterém se festival odehrává, světla, ozvučení. Všechny podmínky jsou tu zkonstruované k tomu jít úplně na dřeň.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace