Články / Offtopic / / Soundtrax

ROAR! (Godzilla)

ROAR! (Godzilla)

3DDI3 | Články / Offtopic / / Soundtrax | 15.06.2014

Havárie japonské elektrárny po sobě zanechala velkou spoušť. Tátu (Bryan Cranston) bez manželky a synátora (Aaron Taylor-Johnson) bez mámy. Zničené životy a patnáctileté pátrání po příčinách nehody vedou k tajné základně, v jejímž středu leží jadernou energii ucucávající zámotek…

Gareth Edwards si vybudoval jméno menší nezávislou sci-fi plnou (téměř neviditelných) monster Zakázaná zóna. Když vydělal, producenti od Warnerů mu na hraní zapůjčili to nejznámější z nich. Godzilla naposledy podupala New York a lidské ego v obrovském spektáklu ničitele Rolanda Emmericha, ovšem Edwards (nyní tvrdě makající na spin-offu ke Star Wars) na to šel jinak a uspěl o poznání lépe. Otočil se zpět do historie, oprášil jaderného bubáka (Fukušima pomohla), vsadil na enviromentalismus. Tajil, skrýval a po spielbergovsku hnětl atmosféru s hudebním skladatelem. Dokázal oživit legendu a ještě natočit skvělý katastrofický film.

Francouz Alexander Desplat snímek o monstrech nikdy nekomponoval, teď ho o to budou všichni prosit. Skladatel známý především díky hudbě k politickým thrillerům (Argo) a jemným romancím (Julie & Julia) začal poslední dobou experimentovat se žánry a vyzkoušel si téměř vše, od pohádek (Harry Potter a Relikvie smrti) až po válečné snímky (Památkáři). Vždycky dodal prvotřídní hudbu, tentokrát ale překonal sám sebe.

Pocta klasickým tónům i progresivní tah, který dokázal Godzille vetknout, si zaslouží pozornost všech milovníků filmových orchestrálek. Úderná žesťová kompozice je střídána klidnějšími klavírními pasážemi, tichými smyčci nebo jemnými syntezátory. Desplat k tradičním nástrojům přidává velké japonské bubny taiko nebo bambusové flétny shakuhachi a odkazuje na kořeny nejdelší filmové série v dějinách kinematografie. Kromě hřmotné akce je kladen důraz na napětí, témata často připomínají staré kusy Bernarda Herrmanna, přesto neztrácí nic ze skladatelovy osobitosti. Perkusivní složka je poctou původnímu hudebnímu podkresu Godzilly z roku 1954, který skládal ještě nebožtík Akira Ifukube. Z poslední doby má Desplatova hudba nejblíže ke Giacchinově titulkové skladbě ROAR!, k found footage pokusu Monstrum. I přes lpění na tradicích se mu daří vdechnout skladbám moderní zvuk, tu použije hoboj, jindy zabrnká na martinezovský synth. Desplatova orchestrace je komplikovaná a bezchybně provedená, každý nástroj má co říct a neslouží jako výplň. Vrcholným, byť krátkým úsekem, je ponurý lament odkazující na Ligetiho Requiem for Soprano z 2001: Vesmírná Odyssea, který pochybovačům zmrazil úsměvy už v traileru. Trochu jen zamrzí, že na albu nezazní v plné kráse.

Godzilla zní jako nejlepší soundtrack letošního roku, Desplatovi se podařilo osvěžit tradiční postupy a dokázal, že mu není cizí ani starý filmový žánr kaiju. Uvidíme, jestli vydrží.

Info

Alexander Desplat - Godzilla OST (WaterTower, 2014)
https://itunes.apple.com/us/album/godzilla-original-motion-picture/id861047922

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nenalezeny žádné záznamy.

Hans Zimmer pod vlivem Junkieho XL

3DDI3 09.12.2016

Drony, experimentální smyčky à la mlácení kladiva do hřebíku nebo burácení z ranku Junkieho XL sice překvapivě docela fungují, ale posluchači namlsanému předchozími soundtracky nemohou stačit.

Originál a bizár (Swiss Army Man)

Adam Hencze 10.09.2016

Ano, jistá dávka kontroverze Švýcaráku nechybí a díky bohu za to, protože tenhle hořkosladký chvalozpěv na život a na smrt je i s hudbou ryzím zlatem.

K čaji o páté (London Has Fallen)

3DDI3 19.06.2016

V pokračování poměrně zábavné akčňárny Pád Bílého domu tvůrci vyměnili Bílý dům za Londýn.

Chewie, we're home - Star Wars: The Force Awakens

Adam Vrána 13.02.2016

Je vymalováno. Po čertu povedené sedmé Star Wars jsou za námi, teorie se množí a torrenty přibývají, protože dávat po osmé peníze za lupen se už nechce kdekomu.

Dřív sebevražda, dnes turistická atrakce - Everest

3DDI3 29.11.2015

V roce 1996 se ale nejvyšší hora světa rozhodla, že si na dvě skupiny odvážlivců trochu došlápne. A lidé umírali.

Na nitkách… (Avengers: Age of Ultron)

3DDI3 28.06.2015

Tým nejmocnějších hrdinů světa zametá zbytky zločinné Hydry pod koberec fiktivní země ve východní Evropě a zároveň si na sebe plete bič... Co na to soundtrack?

Ex Machina: může člověk milovat robota?

3DDI3 31.05.2015

Hudební složku dostal na starost hudební producent a instrumentalista britských Portishead Geoff Barrow a melancholik Ben Salisbury. Může robot milovat člověka?

Manners Maketh Man (Kingsman: The Secret Service)

3DDI3 02.05.2015

Ve Wanted udělal podle jeho nástřelu Timur Bekmambetov z Angeliny Jolie (ještě jednou) naposledy femme fatale, Kick-Ass redefinoval hrdinský žánr v režii Matthewa Vaughna a...

U Jupitera! (Jupiter Ascending)

3DDI3 21.03.2015

Bratři Wachovští byli kdysi zbožňovanými tvůrci. Vizionáři a průkopníky, ale od Matrixu jako by jim upadly koule (ehm) a propůjčují svůj um paskvilům. Ale soundtracky?

Po celé egyptské zemi se bude rozléhat veliký křik (Exodus: Gods & Kings)

3DDI3 08.03.2015

Ridley Scott se po skromných, komorních projektech (Konzultant, Prometheus) vrací na půdu gigantických střetů, kde se cítí jako doma. A soundtrack?