Články / Reporty

Verše, beaty a všechen ten jazz (Busdriver)

Verše, beaty a všechen ten jazz (Busdriver)

Dominik Polívka | Články / Reporty | 15.02.2019

Vody undergroundového hip hopu do Čech nezřídka zanesou osobnost, která ovlivnila vlnu alternativního rapu. Regan Farquhar alias Busdriver je kalifornský rapper, jenž svou precizní formou, chytrostí vysokoškolského profesora a bezednou kreativitou nenasytného umělce inspiroval interprety, jako jsou Milo, Open Mike Eagle nebo Myka 9. Jeho styl, vyznačující se neustálým experimentováním s žánry, rytmikou, slovy a celkovou flow je nezaměnitelný a progresivní i dnes. Hudba pro staré nerdy a trpělivé floutky, kteří to nevzdali, našla svůj čas i místo v pražském Rock Café.

Role předskokana se ujal zlínský rapper a otec labelu Ty Nikdy, Idea, a za hudebního doprovodu dje Inphyho svolával boombapovými beaty nedochvilné návštěvníky. Cvičný terén o šesti lidech se po čase zdvojnásobil a důmyslně úsečné texty se štiplavou flow nabraly náboje a důstojnou podobu koncertu. „A tleskám všem MC’s, co překročili Facebook, a my jsme free jako wifi, a přitom v labelu,“ rozvádí Idea své slovní hrátky v novém songu Free Wifi, ze kterého čpí kritika rapové scény a jejích felas. Set v podobě „na kus řeči“ potěšil rozcvičkou před verbální náloží amerického kolegy.

Sako, brýle, kalhoty do pasu a konečky dredů koukající z pod čepice. Busdriver, rapový intelektuál nesměle skládající poklonu MF Doomovi a dalším, jež ho ovlivnili, ladil na kompaktním stolku svůj minimalistický setup. Klasický sampler Roland a několik efektových pedálů sloužících ke studeným reverbům a psychedelickým ozvěnám postačilo k dekonstrukci známých hitů jako Casting Agents And Cowgirls, Imaginary Places či Me-Time. Eklektické wonky, k němuž se Busdriver za těch dvacet let došel, sedl divákům i jeho nespoutanému přednesu. Double time, triple time, offbeat, Busdriver cvičil s nemocnými beaty, jak se mu zachtělo. Žádná z rapových disciplín mu nebyla překážkou, od boom bapu přes letmý grime až po trap, všechno si vychutnával s citem a osobitostí. Výrazně sekaná dikce střídala barevné melodie, stejně jako epileptická choreografie letmé pohupování. Ve slovním maratonu skákal z verše na verš a s přehledem proplouval hudbou, kterou partizánsky nabourával nápaditými zlomy a hrou s Rolandem. Jeho set tak zněl jako jeden dlouhý mix, který přes zdánlivě chaotickou skladbu držel pevně v rukou.

Došlo na samply od Flying Lotus nebo A Tribe Called Quest, které uhranuté publikum přijalo s nadšením. Vyčerpávající show podobající se bebopovým extázím neztratila úroveň ani pozitivního ducha. Busdriver představil bohatý průřez celou diskografií, aniž by nudil nebo přeháněl. „Uvidíme se na baru. Příště přiveďte kámoše, matky i babičky.“ Upřímné, vyzrálé, povznášející vystoupení, mělo to všechno – verše, beaty a všechen ten jazz.

Info

Busdriver (us) + Idea & Inphy
13. 2. 2019 Rock Café, Praha

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Na Jižák a zpátky do centra Prahy aneb Orion jako průvodce po vlastním hoodu

Jakub Šíma 28.10.2021

Před vstupem do hotelu postává nesourodá skupinka novinářů, sponzorů a přátel. Očekávání jsou nejasná a jediné, co víme, je...

Organizovaný pohyb časoprostorem (Berlin Atonal)

Natálie Zehnalová 25.10.2021

Berlínský festival Atonal se po dvouleté pauze navrátil v neobvyklém formátu kombinujícím měsíc trvající výstavu se sérií živých koncertních intervencí.

Hranice komplexnosti (Caroline Shaw + Attacca Quartet)

Jan Starý 21.10.2021

Naštěstí i tyto variace mohou být skutečně silné, jak se ukázalo ve druhé půlce večera, kdy se ke kvartetu připojila Shaw v roli zpěvačky...

Přiškrtit, povolit, explodovat (Squid)

Akana 21.10.2021

Squid jsou neurotičtí a výbušní tak akorát, aby vám to nezačalo být nepohodlné, a soustředěně ukáznění jen do té míry, aby nebyl důvod k nařčení z hráčské exhibice.

Unsound 2021: To nejlepší

David Čajčík, Jan Starý 21.10.2021

Letošní Unsound se potýkal s méně viditelnými omezeními, v důsledku kterých byl kratší, skromnější a méně členitý. Ale měl svoje jasné, dynamické vrcholy.

Jazz přede dveřmi filharmonie (Jazz Goes to Town)

Jiří Vladimír Matýsek 17.10.2021

Jazz Goes to Town rád prošlapává nové cesty. Otázka je, jestli je to cesta objevitelská, nebo jde jen o slepou uličku v dalším vývoji přehlídky.

Zničit a přetvořit (Jazz Goes to Town 2021)

Jiří Vladimír Matýsek 16.10.2021

Další dva festivalové dny daly divákům zabrat. Dramaturgie se tentokrát pustila do poněkud náročných vod – což ale není nikterak špatně.

Progrese a tradice (Jazz Goes to Town 2021)

Jiří Vladimír Matýsek 14.10.2021

Podstatnou změnou byl dominantní syntezátor a také černý humor, který se odrážel v názvech skladeb i groteskní hudbě. Proklatě dobré a nesmírně intenzivní...

Výlet k hraniciam hluku. A trochu ďalej. (Hluková mystéria 2021)

Lucia Banáková 22.09.2021

Občas sa mi zdá, že všetko v Ostrave je zvláštne vyvážené ako napríklad tá tvrdá práca divokou zábavou...

Na maximum (Mighty Oaks)

Anna Kubínová 11.09.2021

Zatímco sérií prvních skladeb si tak trochu testují atmosféru a starají se především o to, aby se koncert rozběhl, postupně se uvolní.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace