Články / Reporty

Extatická geometrie s Meshuggah

Extatická geometrie s Meshuggah

Jan Starý | Články / Reporty | 11.03.2024

Je málo metalových kapel, které by měly takové postavení jako Meshuggah. Švédové jsou na jedné straně završením thrashe a devadesátkového groove metalu, na druhé ovlivnili spoustu modernějších kapel a definovali djent. Na jejich zvuk postavený na polyrytmicky se prolínajících kytarách a bicích přísahají celé generace. Meshuggah jsou extrém, zároveň minimalistický a náročný, a ti, kteří na jejich hru nepřistoupili, často citují stejné důvody jako jejich příznivci: monotónnost, potlačení melodií, neustávající agrese.

Věhlas pětice přitom zřejmě pořád roste, minimálně to naznačuje přesun z Roxy v roce 2018 do třikrát většího a téměř plného Fora Karlín, který zvládla perfektně. Úvod setu obstaral blok z posledního alba Immutable (2022), strategicky proložený prověřenou „hitovkou“ Rational Gaze. Tyhle pomalejší kusy zajistily spolehlivý přesun do světa, kde se riffy smršťují na rytmické pulzy osekané na čirou intenzitu: nula/jedna, pomlka nebo blok zvuku tak hlubinného, jak osmistrunné kytary a basa dovolují.


fotogalerii z koncertu najdete tady

Naživo Meshuggah dotáhli odlidštěnost projevu do samé krajnosti. Hudebníkům nebylo vidět do tváře, skladby startovaly bez viditelné domluvy (ve skutečnosti na kliknutí v odposlechu), často zlomky vteřiny po strohé promluvě frontmana. Provedení bylo absolutně precizní. A kvalitní bylo i nazvučení. Meshuggah si už dávno nevozí komba, signál šel z nástrojů rovnou do mixu, takže reprodukce byla na metalové poměry čistá a civilní. Bicí mohly být lehce výraznější, naopak zatlačení zpěváka Jense Kidmana mezi ostatní nástroje dojmu pomohlo – hlas jako nástroj k nim sedí mnohem více než nepříliš charismatický dominantní řev na deskách.

S méně agresivními středy a extrémně hutnými basy se vyznění blížilo klubovému setu. Byl tu podobný důraz na celek namísto hitů, na hypnotické vtažení do technologické reprodukce zvuku místo empatické účasti, na fyzickou matérii hudby: hypersofistikovaný dubstep. Nebyla to performance na dívání, vždyť i pohyb prstů po hmatnících se omezoval na pár pražců hned u hlavy. O to větší byla role megalomanských světel. Co v Roxy působilo přeplácaně, ve Foru zdařile akcentovalo zlomy a gradace hudby.

Z neúprosné mašinérie kytarového sekání vystupovala jen sóla, pro Meshuggah samozřejmě další příležitost, jak rozložit metal na prvočinitele: něco mezi chiptune a Nancarrowem. Druhá polovina setu nicméně ukázala, že v rámci té jedné skladby, kterou Švédové hrají dokola už třicet let, je pořád dost obměn. Exkurze po starších albech přinesla zrychlení a nakonec i víc středů, a tak efektně gradovalo něco, co bylo od začátku monumentální. Ta uhrančivá anonymita byla natolik silná, že mi poněkud zkazila přídavek. Bleed, pravděpodobně největší hit kapely, byl po víc než hodinovém přívalu příliš distinktivní.

Alba Meshuggah, jakkoli střídmě vydávaná, už zajetým mustrem trpí. Živá vystoupení ale zůstávají něčím naprosto výjimečným. Někdo poslouchal v nábožném vytržení, někdo mával vlasy do – některého – rytmu, nadšení ale působilo celkem univerzálně. Zpravidla požaduji od koncertů moment překvapení a nebaví mě chodit ani na vynikající sety vícekrát, tohle byl ale zážitek, který si rád za tři nebo pět let zopakuji. Meshuggah znovu dokázali, že prezentují jednu z krajních poloh hudby a hrají ve vlastní kategorii.

Tímto rovněž vysvětluji absenci předkapel v textu. Nepříliš výrazný sludge Mantar a projekt legend melodického deathu na hranici sebeparodie – klasické desky In Flames a Dark Tranquillity mají pořád specifickou melancholii, The Halo Effect spíš heavymetalový patos – mohli vedle kolosálních Meshuggah dávat obchodní smysl labelu, ale to je tak všechno.

Info

Meshuggah (se) + The Halo Effect (se) + Mantar (de)
8. 3. 2024 Forum Karlín, Praha

foto © Honza Nedoma

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Mezi chaosem a soustředěním (The Ex)

Akana 24.03.2024

Pří ohlušujících noiseových náletech se především Hessels s Moorem svíjeli se svými nástroji s takovou bezuzdností, až to bylo o strach.

Róisín Murphy: elegancia a veľa vtipu

Michal Mikuláš 20.03.2024

Vstupenky na nenapodobiteľnú írsku disco queen boli v nedeľu popoludní už nedostupné. No wonder...

7 okamžiků South by Southwest 2024

David Čajčík 20.03.2024

Unikátní zážitek, kdy je možné vidět jedny z největších jmen amerického kreativního či tech průmyslu, hollywoodské hvězdy vedle stovek a stovek zcela neznámých hudebních projektů.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace