Kryštof Kočtář | Články / Reporty | 21.05.2024
Drnčivé legato niněry, bezpočet fléten sytících sál tančivým pískáním, ale také všemožné samply a moderní elektronika. Každý z trojice (neo)folkových projektů přinesl na Melodku pochodeň hořící ohněm staronové estetiky, jejichž sloučení dalo vzplanout akci rituálně podmanivé i uvolněně úsměvné.
Přilákala mě na ni už jen touha nahlédnout do nových prostor klubu, kam jsem po jeho znovuotevření ještě neměl možnost zavítat. A nadchly mě nemálo. Bavorská pivnice má totiž opravdu svébytný genius loci. Do sklepního sálu vede labyrintní komplex strmých schodů a záhadných odboček, kde za pověstnou Ariadninu nit slouží směrovky rozeseté po okolních stěnách. Sál pak působí jako převzatý z nějakého obskurního hororu. Krásně chaotické pavučiny rozličných kabelů a drátů rozvětvené pod stropem daly vzpomenout cyberpunkový klenot Tetsuo, všudypřítomné sterilní kachličky zase připomněly funebrální hájemství Spalovače mrtvol. Jak krásně by zde fungovala experimentální hudba! Noisu či industriálu jsou ty prostory vyloženě šité na míru.
Nicméně i fantasy bylo v takto hororových kulisách funkční, k estetice tohoto žánru totiž mělo co do vizáže nedaleko uskupení Ďyvina. Tváře hudebníků a hudebnic ve tmě zářily barevnými obrazci, přičemž jejich hudba evokovala hřmotnější verzi folkové Omnie. Kam ovšem žánrově zařadit středočeské duo Budeč? Asi do svatováclavského synthu. Jednotlivé skladby v sobě slučovaly zalíbení ve slovanských legendách i dungeon synthu, krom elektroniky se na podiu prostřídaly nástroje jako šalmaj, altová flétna či všemožné perkuse. V textech pronášených s potutelným úsměvem na rtech šlo zase natrefit na „draka mnohohlavého a mnohoocasého“ a jemu podobné bytosti.
Budeč by letos měli vystoupit na festivalu experimentální hudby Hradby samoty, kde jsem měl roku 2021 možnost slyšet do příčné flétny dout jejich člena Olafa Olafsona v psychedelic rockově orientovaných Olaf Olafson And The Big Bad Trip. Na předchozím ročníku Hradeb zahrál rovněž projekt Jeden kmen, který na Melodce zastal roli headlinera.
Jeho tribální koncert představoval jakousi derniéru, zřejmě poslední živé provedení konceptuálně i příběhově semknutého alba Basnj. Dvojice kachličkovaných sloupů před podiem mi bránila v počtech, nepříliš dobrý Weissbier zatemňoval mysl, ale přinejmenším dvanáct hudebníků a hudebnic se tam těsnalo určitě. Všichni byli zahaleni v kostýmech – některé připomínaly folklórní kroje, jiné měly blíže k larpové výstroji. Levá část podia pak skýtala kostýmově sladěnou vokální sekci, z jejíhož prvního unisono zapění během úvodní skladby jsem dostal husí kůži. Asi důsledek slast oddalující a pečlivé zvukovky před koncertem. Nicméně rozhodně nebyla na škodu, ze tří setů večera zněl tenhle bezesporu nejlépe. Křičivé hrdelní zpěvy, kůží potažené bubny a texty v mezislovanštině – mělo to v sobě sice špetku patosu, ale právě ta svou upřímností dodávala koncertu na přívětivosti a atmosféře.
Před dveřmi Melodky mě po konci přivítal vzduch provoněný deštíkem. Zažíval jsem uspokojivý pocit etnologa, který měl možnost nahlédnout do fungování mu doposud takřka neznámé kultury. Zároveň mnou proudila touha se do prostor touto kulturou obývaných ještě někdy vrátit, jednou snad i na experimentálněji orientované akce…
Jeden kmen + Ďyvina + Budeč
19. 5. 2024 Melodka, Brno
foto © Ad-mi-rall (archiv)
Tomáš Jančík 15.06.2024
Necelé dva roky po debutu A Light for Attracting Attention vydala skupina okolo Thoma Yorka druhou desku, politicko-kritickou i osobní, a v podobný čas se The Smile vrátili do Fora…
Zdeněk Němec 11.06.2024
Halu opouští spokojený dav vybavený ochutnávkovými pytlíky Pom-Bär, přelézá nebo podlézá zábradlí u chodníku.
Marek Hadrbolec 05.06.2024
První z koncertů v Kabinetu Múz se mění v generální zkoušku a test krizového managementu americké trojice, technika totiž jinak precizní kapele škodí, kde jenom může.
Helena Konvalinová 03.06.2024
Pro první večer programu Prague Offspring, který je věnovaný soudobé hudbě, zvolilo Pražské jaro elegantní sál DOX+.
Julia Pátá 27.05.2024
Moje pozornost se přesune na jméno Elliotta Smithe. Místy je překrývá bledě modrý fender, který jemnými arpeggii a ojedinělými akordy objímá ambientní podkres.
Kryštof Kočtář 26.05.2024
„Na cos to sakra přišel? Už zvukovka mi málem urvala hlavu!“ vítal mě před koncertem RuinsZu v Paláci Akropolis známý. Tedy alespoň myslím.
Marek Hadrbolec 20.05.2024
Ticho nikdy není tak hlasité, jako když Jesse Shreibmann zkříží paličky nad hlavou před dalším úderem do bicích.
Michal Smrčina 19.05.2024
Show je vizuálně strohá, blikačky, nic moc navíc, Brown má specifické charisma a pozornost poutá sám o sobě.
Jakub Veselý 06.05.2024
Počas koncertu Ctib prezentoval myšlienku o skutočnej definícii punku, polemiku o o význame životného štýlu, ktorý nedefinuje len tvrdá hudba.
Marek Hadrbolec 02.05.2024
Raein se před Kabinetem Múz pomyslně svlékají donaha a dávají se všanc. Lidi se nedočkavě chytají cizích slov a známých melodií.