Články / Reporty

Stetson, Westerhus a jazz rock, model 2023

Stetson, Westerhus a jazz rock, model 2023

Jan Starý | Články / Reporty | 13.12.2023

Pardubické Divadlo 29 dlouhodobě patří mezi ty pozoruhodnější regionální instituce, ovšem uvedení nového projektu 10¹⁷ nebylo ani na jeho poměry všední záležitostí. Na jediném českém vystoupení se představili saxofonista Colin Stetson a kytarista Stian Westerhus, jedni z největších současných instrumentálních inovátorů, které doplnil elitní norský bubeník Erland Dahlen. Ani sólově u nás navíc oba protagonisté nevystoupili několik let.

Na otázku, v čem přesně spočívá Stetsonova a Westerhusova výjimečnost, dal koncert odpověď velmi brzy. Prvně jmenovaný zahájil set se svým monstrózním bassaxofonem, onen charakteristický řev nosorožce byl ale jen prvním ze zvuků, které na pódiu vznikaly. Stetson dokáže velmi zdařile kombinovat hráčské mistrovství, technologie a vlastní výraz, což na albech i tady znamenalo precizní, úderné fráze v jakoby nekonečných cyklech (cirkulární dýchání), doplňované cvakáním klapek (Stetson snímal dva saxofony na neuvěřitelných 11 kanálů) a hymnickým „zpěvem“ (obojek s mikrofonem na hlasivkách). Westerhus prohání kytaru přes pár pedalboardů a kdoví kolik digitálních efektů, hraje na ni lyricky smyčcem. nebo naopak jako by struny škrtil. Jeho rolí ovšem nebyl průzkum obskurních kytarových technik, ale péče o vrstevnatost zvuku: basy, ambientní plochy, melodické kontrapunkty k saxofonu.

V první a jedné z nejpůsobivějších pasáží se dostali až někam ke Godspeed You! Black Emperor, s nimiž ostatně Stetson sdílel label, k majestátním, postupně gradujícím masám zvuku, kde dvojici skvěle doplňoval silově a efektivně hrající bubeník. Následující freejazzové sólo ani zaznít nemuselo, šlo spíš o připomínku, že Stetson je schopným instrumentalistou, ale vyniká skutečně zejména ve svých vlastních mantinelech. Ne že by to dojem z koncertu nějak kazilo. Souhra tria, pravděpodobně zatím nevydané kompozice s trochou improvizací, dokázala strhnout natolik, že se více než hodinový instrumentální koncert nezdál dlouhý.

Zejména Westerhusův talent přitom zdaleka nebyl využitý naplno. Když se Nor pustil do ohýbání zvuků a rozkládání melodických postupů a vygradoval to až do nepravidelných industriálních šlehů, byl to asi nejsilnější moment koncertu a závěrečná zpívaná pasáž byla rovněž působivá. Jindy ovšem 10¹⁷ zněli jako kapela, která nejdřív mistrovsky zvládla nástroje, pak si osvojila všechny rozšířené techniky a pak začala hrát jazz rock. A trochu postrock. Hrát v roce 2023 v tomhle ranku něco svěžího si zaslouží respekt samo o sobě. Mezi all-star projekty, kde se hvězdy často míjejí nebo jen opakují zažité vzorce, dávalo tohle spojení smysl. To, že potenciál zúčastněných je ještě větší, je akademická výtka.

Info

Colin Stetson (us) x Stian Westerhus (no)
10. 12. 2023 Divadlo 29, Pardubice

foto © Vladimír Sabo

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Co se děje v pokojíčkách (Holly Humberstone)

Klára Řepková 22.02.2024

Koncert je stejně jako její tvorba hořkosladká óda na ranou dospělost se všemi intenzivními láskami, propitými večery i pocity neukotvenosti a opuštění a hledáním sama sebe.

Brutalita v croptopu (Knocked Loose & Deafheaven)

Marek Hadrbolec 21.02.2024

„I wanna to see all of you stage dive!“ Bryan Garris dává povel a mosheři se sápou na půlkruhové pódium, jen aby na jeho druhé straně přistáli do propletence hlav,…

Řev tříští mramor (Napalm Death)

Kryštof Kočtář 15.02.2024

Agresivní diktát prokládaly milé pauzy, kdy Barney Greenway přítomné vzýval k odmítnutí nenávisti ve prospěch solidarity či hledal majitele nalezeného mobilu.

Cit pro pochmurnost (Of the Wand And the Moon)

Kryštof Kočtář 07.02.2024

Kim Larsen z Of the Wand & the Moon přiznaně kráčí po cestě, kterou vyšlapal legendární projekt Death in June. Někdy je tento krok jistý, jindy méně...

Večer střízlivého hardcore-punku (Magnitude & co.)

Marek Hadrbolec 07.02.2024

„Praha je asi moje nejoblíbenější město v Evropě,“ deklaruje Russell Bussey, zatímco neúnavně poskakuje po pódiu a bez ustání burcuje publikum k větší aktivitě.

Architekti metalcoru (Architects & co.)

Timon Láska 06.02.2024

Do Prahy si Architects kromě zvukově i rytmicky vyšperkovaného, více než devadesátiminutového vystoupení přivezli také spektakulární vizuální doprovod.

Slow travel CTM 2024

Andrea Bodnárová 04.02.2024

Fronta u Betonhalle je úctyhodná a uvnitř je téměř nedýchatelno. CTM otevírají Moundabout, dva týpci, co zpívají o mrtvolách v rašeliništích.

Přivolat Bestii ohněm (Mörghuul)

Marek Hadrbolec 04.02.2024

Podium zdobí dva obrácené kříže a čtveřice svíček. Dav lidí pod ním netrpělivě vyhlíží příchod Bestie...

Nejlepší texty Full Moonu 2023: Já na Brno, Brno na mě

Jakub Zbořil 31.01.2024

První koncerty jsem viděl v dnes už zaniklém klubu Boro koncem střední školy. Tehdy jsem neměl tušení, že taková podzemnická scéna v Česku vůbec existuje... Scéna - Brno!

Eurosonic Noorgerslag 2024: Takhle by to šlo

Jakub Béreš, Michal Pařízek 31.01.2024

Největší evropský showcase festival a konference je pravidelně prvním místem v novém roce, kde se potkávají hudební profesionálové – od bookerů největších festivalů po zástupce malých nezávislých kapel i médií.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace