redakce | Články / Seriály | 24.04.2024
||ALA|MEDA|| je definicí termínu superskupina, seskupuje osobnosti, které jsou leadery v každém ze svých dalších projektů. V polské pětici najdeme členy mnoha významných kapel, dohromady tvoří originální hudbu, která je postavena na kombinaci jazzu, krautrockových spirál a živě modulované analogové elektroniky. Jejich novinka Spectre 02 vyšla minulý týden pod labelem Brutality Garden. Už tento týden ji můžete slyšet naživo na bratislavském Sharpu, o týden později v Praze, v červenci na naši Full Moon stage na Colours. Pročež jsme položili členům kapely několik zásadních otázek...
Co tě inspirovalo k hudebnímu stylu, který hraješ?
Kuba: HHY & the Macumbas, Nihiloxica, Chouk Bwa & the Angstromers, Principe Discos, Gqom Oh!, Nyege Nyege, Hakuna Kulala, N.A.A.F.I.
Twix: Awesome Tapes From Africa, Sublime Frequencies, HHY & the Macumbas, Nihiloxica, Durban gqom scéna, Principe Discos from Lisbon, kuduro z Angoly, Sepultura, postpunk z konce 70. let smíchaný s dubem, Deep Medi, rádio NTS.
Piotr: DJ Lag, MC Yallah, hudba ze Sahary, dub music, Bill Laswell, postpunk. Samozřejmě i kapely mých přátel.
Rafał: V devadesátých letech, kdy jsem studoval etnologii, jsem po dobu jednoho roku pravidelně navštěvoval velmi zajímavý bubenický workshop v Poznani. Během víkendových srazů jsme cvičili africkou a afrokaribskou hudbu. Tehdy jsem si koupil první djembe a o pár let později na výletě v Tunisku doumbek, darabuku, tabl a pár dalších nástrojů. V průběhu let jsem hrál na gongy, bubny a nalezené předměty pro kapelu HATI, taky jsem spolupracoval se Z’EVem – americkým mistrem rytmiky, jedním z předchůdců industriální hudby. Když jsem byl v roce 2014 přijat do Alamedy, vrátil jsem se ke hře na djembe, konga a doumbek. Hodně poslouchám novou hudbu z Afriky a Jižní Ameriky. Z nejlepších koncertů, na kterých jsem v poslední době byl, bych vypíchl Nihiloxicu a Ndagga Rhytm Force s Markem Ernestusem. Doma poslouchám experimentální Chouk Bwa & the Ångstromers, Dudu Tucci, Guem, Mohammad Reza Mortazavi. Hraní s kolegy z Alamedy je samo o sobě velmi inspirativní.
Jacek: Nebýt Kuby a Twixe, asi bych se k tomuto druhu hudby sám nedostal. Možná jsem se k ní o kousek přiblížil díky Billymu Martinovi a jeho knize Riddim: Claves of African Origin Book a samozřejmě díky Felovi Kutimu a Tonymu Allenovi.
Čím se bavíš/živíš vedle hudby?
Kuba: Ničím. Mám to štěstí, že se můžu živit hraním nebo skládáním hudby.
Twix: Většinou dělám něco, co souvisí s hudbou. Hraji ve čtyřech kapelách, skládám hudbu pro divadlo, vystupuju a na částečný úvazek pracuji v obchodě s deskami.
Piotr: Provozuji kavárnu v kulturní instituci v mém rodném Bydhošti, kde pořádám koncerty a další akce spjaté s uměním.
Rafał: Profesně se věnuji především koncertování: hraní s kapelou, sólovému hraní, v poslední době hlavně v rámci projektu Transformace, kde zpracovávám zvuk zanzy, kalimby a dalších lamelofonů a nástrojů z Afriky. Hraju elektroakustickou hudbu pro představení tanečního divadla Grupa WoRaZu, přednáším a vedu workshopy v rámci hudebně-astronomického projektu Voices of the Cosmos – používám originální signály a mimozemské zvuky nahrané pomocí radioteleskopů a dalších rádiových zařízení. S kolegy z umělecké nadace Kosmos, kde působím jako umělec a kurátor, organizuju festival Muzykofilia v Toruni.
Jacek: Čtu, sleduju filmy, mluvím s lidma, cestuju, pracuju s mládeží ve speciálním vzdělávacím centru a hraju improvizovanou hudbu s několika dalšími kapelami.
Co je nejhoršího na hraní v kapele?
Kuba: Musíte se spoléhat na subjektivní představy jiných lidí o čase.
Twix: Hodinové cestování v malém autobuse s dalšími lidmi (což může být také velmi zábavná část turné). Musíte se s ostatními domlouvat na spoustě věcí, někdy je to velmi frustrující. Ale postupem let si uvědomíte, že to je nepostradatelná součást hry.
Piotr: Nevím, hraju v kapelách už tolik let, že kdyby na tom bylo něco špatného, nedělal bych to.
Rafał: Zpoždění zvukovky z důvodů, které kapela nemůže ovlivnit, běhání s aparaturou několik desítek metrů ke dveřím klubu, protože před klubem není dovoleno parkovat, spolupráce s lidmi, kteří by se raději neměli podílet na organizaci koncertů...
Jacek: Hraju v kapelách už léta, viděl jsem toho hodně, není jednoduché mě naštvat nebo překvapit.
Co bezpečně rozhodí tvoji pozornost?
Kuba: Hlupáci vykřikují hlouposti.
Twix: Sociální média, příliš mnoho večírků a špatné zprávy.
Piotr: Špatné vztahy s blízkými. Zbytek zvládnu.
Rafał: Hlavně moje vnitřní rozpoložení, osobní problémy nebo únava po šňůře koncertů.
Jacek: Moje mysl, ta je občas neklidná.
Bez jakého jídla a pití by se neměla obejít žádná koncertní backstage?
Kuba: Hudebníci by měli mít možnost dostat to, co mají rádi, v rámci možností.
Twix: Čerstvé ovoce, dobré vegetariánské jídlo, dobré pivo a pohodlné místo, kde se dá lehnout.
Piotr: Červené a bílé víno, vegetariánské jídlo a voda.
Rafał: České pivo je nejlepší!
Jacek: Samozřejmě Plzeň, vegetariánské jídlo a klidný prostor k odpočinku.
Za co utrácíš peníze/čas, co se týče hudby?
Kuba: Jako kapela investujeme čas a peníze do fungování Alamedy: PR, merch, videoklipy, nahrávání, žádosti o granty atd. Investuju i do rozšiřování svého domácího studia, nákupu kvalitního hardwarového i softwarového vybavení.
Twix: Hlavním cílem je zviditelnit se mimo Polsko. Doba je pro undergroundové kapely, které hrají divnou hudbu, jako my, těžká, takže musíme být chytří a hledat nové příležitosti. Sháníme bookingové agenty v Evropě, to je pro nás teď nejdůležitější.
Piotr: Jsme tým, část investic je společná, ale samozřejmě investuju do nástrojů a dalšího vybavení.
Rafał: Souhlasím s ostatními, taky se snažím investovat do svého zdraví a kondice.
Jacek: Většinu času trávím zdokonalováním hry na svůj nástroj, posloucháním hudby, navštěvováním koncertů, povídáním si o hudbě, zatímco peníze utrácím hlavně za různé prvky na bicí.
Jak bys charakterizoval současný svět ve třech větách?
Kuba: Je to na prd. Bude to ještě víc na prd. Bude to stát za prd tak moc, že se současná doba bude zdát jako zlatá éra.
Twix: Zajímavý, děsivý, podělaný.
Piotr: Skoro všechno je špatně. Kromě mé zahrady a hudby Alamedy.
Rafał: Všechno se děje příliš rychle, všeho je příliš. Naše mozky jsou přetížené, jsme přestimulovaní. Celkově je to hyperzajímavé, ale vypadá to, že jsme krůček od totálního chaosu.
Jacek: Krásný. Děsivý. Zajímavý.
||ALA|MEDA|| (pl)
Instagram
živě:
Sharpe
25.–27. 4. 2024
Nová Cvernovka, Bratislava, Slovensko
Fb událost
||ALA|MEDA|| + Taškent
2. 5. 2024 20:00
Kaštan - Scéna Unijazzu, Praha
Fb událost
Colours of Ostrava | Full Moon Stage
17.–20. 7. 2024
Dolní oblast Vítkovice, Ostrava
web festivalu
foto © Dawid Misiorny
redakce 26.07.2024
Z původního konceptu, kdy bubeník jako host doprovázel autora skladeb, se postupně vyvíjí i jejich vzájemná kooperace. Z čeho vyrůstají, kam se dívají?
redakce 22.07.2024
Čtyři dny života v ikonické industriální čtvrti Dolních Vítkovic. Spousta objevů, objetí, slov a hudby.
redakce 22.07.2024
„Beseda je láska na celý život, sám jsem v ní po uši už od roku 1999,“ říká Zdeněk Neusar a přidává pár dalších akcí a míst.
redakce 17.07.2024
Oslovili jsme grafičku a produkční Barboru Mrázovou, aby nám prozradila organižační tajemství a dala pár tipů, co ještě navštívit.
redakce 11.07.2024
„Ve výběru jsem zmapoval svou cestu hudebním světem, od rockových kapel až po současnou fascinaci elektronikou, jazzem a hudbou z Brazílie,“ dodává k selekci níže.
redakce 08.07.2024
Zakladatel komunitního festivalu zve na nejprogresivnější a nejneobjevenější místní i zahraniční hudebníky na poli klubové a elektronické hudby.
redakce 05.07.2024
Manon meurt v Novej Cvernovke - s ich platňou v ruke som pod pódiom opäť zažíval pocit, ktorý mi hudba spôsobuje už len zriedkavo – absolútne zimomriavky.
redakce 01.07.2024
Velkoryse komentuje austinský festival SXSW, pražské koncerty a místa a sdílí pár tipů, kam na jídlo a pro desky. Rozhovor.
redakce 17.06.2024
Davisova tvorba je ovlivněna folklórem, kontrapunktem, kanonickými postupy a náhodou, jak se budete moci brzy přesvědčit na premiéře ambientní opery Ephemeral Pulse, k níž napsal hudbu. Exkluzivně na Ostravských dnech.
redakce 16.06.2024
Píáristka festivalu nám řekla, kam jinam se za lidmi a místy podívat, kde ztratit pojem o čase a jen tak být.